Autocad tekening uitprinten op a4'tjes

Discussie in 'Tekeningen' gestart door lespinoy, 2 nov 2005.

  1. lespinoy

    lespinoy

    Lid geworden:
    27 okt 2004
    Berichten:
    1.036
    Locatie:
    belgie
    hey,

    ik heb een tekening van een model gemaakt in autocad (2006), maar ik heb enkel een a4 printer, is het mogelijk om de tekening op te delen in verschillende a4'tjes??en hoe moet dat dan?
    thx
     
  2. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    teken 1 rechthoek van 210x297 mm (een A4'tje)
    Zet deze A4'tjes op een aparte laag.
    verdeel de A4'tjes met kopieren over je tekening, hou wel wat overlap, i.v.m. de marges van je printer.

    Vervolgens ga je naar "paperspace" stel hem zo in dat je een A4'tje print naar je printer, maak een viewport aan ("fit" hem in de A4), en schuif het deel van je tekening wat je wilt printen in beeld.
    Als je viewport actief is (moet zo zijn als je je tekening wilt schuiven) kun je de laag waar de A4'tjes op getekend zijn zo instellen dat deze niet geprint wordt.
    Deze instelling vindt je als je in paperspace staat met het viewport actief in de layers, rechts staat dan een printertje, als je die aanklikt verschijnt er een rooie streep doorheen.

    Nu kun je je A4'tje "grid" dus gebruiken als referentie, wat je wilt printen.........
     
  3. lespinoy

    lespinoy

    Lid geworden:
    27 okt 2004
    Berichten:
    1.036
    Locatie:
    belgie
    bedankt!!

    maarreuh, waar vindt ik paperspace?
     
  4. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    ik ga er wel een heel klein beetje vanuit dat je autocad een beetje kent... :wink:

    Als je je tekening open hebt staan, zie je onderin 2 (of meer) "tabs" staan, 1 heet "model" de ander heet standaard "layout1". klik je hier op, dan gaat er een wereld voor je open....... :D
     
  5. lespinoy

    lespinoy

    Lid geworden:
    27 okt 2004
    Berichten:
    1.036
    Locatie:
    belgie
    ik ken het een BEETJE :D
    ik kan wel wat tekenen, maar over speciale functies moet je me niets vragen :wink:
    bedankt voor de hulp!
     
  6. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Ik ken het ook maar een beetje...
    Maar mijn baas weet dat niet... :wink:
     
  7. skiff

    skiff

    Lid geworden:
    16 okt 2003
    Berichten:
    1.397
    Locatie:
    Banned user
    Als je groter wil printen: tegenwoordig kost dat nauwelijks nog iets bij de copy/repro shop.
     
  8. wat je ook kan doen is de tekening verkleinen of vergroten (commando scale) naar een a4tje of je kan de tekening van het gehele model op een a4tje printen en dan detail tekeningen maken van onderdelen door deze te vergroten naar een a4 formaat.

    Ik hoop dat je hier wat aan hebt, ik heb namelijk ook autocad op de computer staan.
     
  9. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Ik zal je wat basis CAD kennis meegeven, NOOIT je tekening verschalen.......

    Als je je tekening helemaal op een A4-tje wilt hebben, verschaal dan dit A4-tje vergroot OM je tekening heen, en verschaal tijdens het plotten de plot met dezelfde verschaling weer kleiner.....
     
  10. de manier die ik net heb beschreven heb ik zowel op school en in de praktijk geleerd om te tekenen met autocad.
     
  11. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Dus jij leert op school, dat wanneer je iets getekend hebt, OP SCHAAL, je dit dan omwille van het uitplotten/printen mag verkleinen tot een passende schaal (1 op een emmer) zodat hij maar op papier komt?.....

    Tja.....

    Leuk, als ik hier een calculatie maak, van de benodigde kabellengte voor een nieuw computernetwerk bijvoorbeeld, en het blijkt dan dat het gebouw de helft kleiner is als in het echt.......
     
  12. Mijnheer Rob

    Mijnheer Rob

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Aarle-Rixtel
    Hoi, geheel met M7H eens, NOOIT tekening verschalen, alleen het kader verschalen. De kracht van autocad zit onder andere in het 1:1 tekenen.
     
  13. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Yep....

    Maar Acad is inmiddels zo groot geworden, dat het bevatten van de mogelijkheden (blijkbaar zelfs voor leraren :p niet echt makkelijk meer is....
     
  14. LED

    LED

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    77
    Als je een tekening maakt met bemating en je gaat ze verschalen om af te printen klopt je bemating niet meer. Tenzij je daar ook rekening mee houd tijdens het verschalen.

    De enige goeie manier om af te printen is via een viewport zoals M7H zei.
    Er zit ongelooflijk veel kracht in die dingen. Zo kan je een 3D tekening maken en via viewport kan je de aanzichten afprinten, incl verborgen lijnen.
     
  15. Ik lees hier nog even wat over Acad.

    Sinds de release 2006 is het printen eindelijk zover dat je niet meer hoeft na de denken over drivers e.d.
    De makkelijkste manier om delen van een tekening te printen is danwel in je modelspace of paperspace het plotcommando geven en daar zijn wat opties zichtbaar.Bij PLOT AREA > What to plot? optie WINDOW en daar kun je zoals reeds geschreven een rechthoek opgeven. Houdt er wel rekening mee dat je de rechthoek dan zeker niet groter maakt dan het afdrukbereik van je printer. Neem bv 190 x 270 mm. anders kun je nooit 1:1 afdrukken of een opgegeven schaal.
    Je kunt bij PLOT SCALE de perfecte schaal opgeven.

    En natuurlijk kun je wel verschaald afdrukken, anders kan ik dagelijks 10000 mtr papier in de plotter duwen.

    Natuurlijk is het werken met viewports beter maar wanneer je wat minder ervaring hebt is de bovenstaande oplossing het eenvoudigst. Let op met viewport moet je wel de schaal van de viewport instellen.

    Voor vragen mag je ook prive mailen. Werk momenteel zo'n 8 jaar dagelijks met Acad.

    Mark
     
  16. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Ehh, niet meer nadenken over de drivers?.....
    Je bedoelt, dat als je een andere plotter aanschaft, dat je tekeningen hun plot instellingen kwijt zijn zeg maar.....

    Dat heb ik sinds release 2000 al opgelost, door de .pc3 files........
    Schaffen wij een andere plotter aan, dan doen al onze tekeningen (20.000) het gewoon nog, zonder foutmeldingen..........

    Ik werk momenteel zo'n jaar of 5 met AutoCAD, daarvoor heb ik nog 13 jaar met Host CADAM (Mainframe), en Professional CADAM (UNIX) gewerkt........
     
  17. Ik bedoel dat zelf peninstellingen e.d. wel blijven werken ook van pc3 bestanden van vorige versies.

    Acad 2000 was nog wel eens problematisch met laserprintertjes. Maar ja probleem opgelost toch
     
  18. mm801mm

    mm801mm

    Lid geworden:
    23 jun 2005
    Berichten:
    110
    Locatie:
    Sneek
    waar kun je autocad eigenlijk gratis doawnloden
     
  19. M7H

    M7H Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2004
    Berichten:
    6.581
    Locatie:
    Wormerveer
    Niet op de legale manier......

    wel via kazaa achtige programma's....
    (met risico op virussen).....
     
  20. Gyz

    Gyz Guest

    Ik heb ook nog een vraagje.
    Ik zou graag een plan tekenen van bijvoorbeeld een huis maar ik zit namelijk ook maar met een A4 printer ( zoals de meesten onder ons ) .
    Ik kan voldoende tekenen met het programma om zo'n plan te realiseren maar ik heb te weinig kennis over het plotten / schalen van zoiets ..
    Dus , stel je voor : ik heb een plan getekend op 1:1 ( wat standaard is ) hoe zorg ik er dan voor dat het bvb schaal 1:100 is & ik het kan afprinten op m'n A4 printertje ?
     

Deel Deze Pagina