Autodesk inventor; hoe krijg ik dit rond?!

• Topicstarter Topicstarter hezik
  • Startdatum Startdatum
H

hezik

Guest
Omdat rhinoceros en ik ws nooit vrienden zullen worden, ben ik nu aan het experimenteren met Autodesk Inventor (2009).

Ik begin (een part) met een sketch van een doorsnede:

full

Die extrude ik, vervolgens maak ik op een recht zijvlak een nieuwe sketch van een doorsnede haaks hierop:

full

Ook die extrude ik, maar zodanig dat je alleen de overlappende delen te zien krijgt.

Dat levert mij dit op:

full

Tot zover prima. Ik kan bv. fillets plaatsen op de hoek van het kielvlak, etc, dat werkt allemaal.

Ik krijgt het echter neit voor elkaar om 'm de hoeken aan boven en onderkant te laten afronden.. als ik bv. fullround doe, dan 1 hele zijkant selecteer als vlak 1, de andere zijkant als vlak2, en de bovenkant als middenvlak, dan laat hij in de preview wel zien dat hij het afgerond heeft, maar als ik dan op apply klik zegt ie dat hij de fillet niet kon maken.

Probeer ik het helemaal op de verkeerde manier te doen, of mis ik iets?

Laatst bewerkt door een moderator:
Het zou kunnen schelen als je eerst de dwarsedges een fillet geeft zodat je geen knikken tegenkomt bij de lange fillets. Geen garantie maar het proberen waard.

Als je beide lange fillets (links en rechts) tegelijk probeert te maken kun je eens een hele kleine radius proberen, misschien dat ze elkaar bij de staart, waar het erg smal is, in de weg zitten. Trouwens ook als je ze 1 voor 1 probeert.

Als ik dit zie denk ik met weemoed terug aan mijn Unigraphics (het mooiste programma dat ik ken) tijd.

Klopt, als ik een kleine radius pak (0.1mm) doet ie het wel.. maar ja, dat wil ik niet.

Ik wil het ook wel in delen doen, maar de delen van zijkant en bovenkant zijn op andere plekken van elkaar gescheiden. Daarnaast; als ik een stuk selecteer waar die scheiding wel overal gelijk is, valt ie over het feit dat dan de rest vd. romp nog niet afgerond is.

Klopt, als ik een kleine radius pak (0.1mm) doet ie het wel.. maar ja, dat wil ik niet.
Dan lijkt het erop dat ergens (bij de staartpunt?) de gewenste radius gewoon te groot is. Als je het richtingsroer eens los modelleert dan houd je meer breedte over aan de achterzijde van het kielvlak.

Je zou anders de achterzijde echt scherp kunnen maken en van een fillet voorzien, dit beperkt je dan wel erg in de grootte van de te kiezen radius.

Ik wil het ook wel in delen doen, maar de delen van zijkant en bovenkant zijn op andere plekken van elkaar gescheiden. Daarnaast; als ik een stuk selecteer waar die scheiding wel overal gelijk is, valt ie over het feit dat dan de rest vd. romp nog niet afgerond is.

Hier kan ik me geen beeld bij vormen.

Misschien een vreemde reply, maar gezien het feit dat je redelijk gemakkelijk van Rhino naar Autodesk overstapt. Je zou eens een demo moeten downloaden van SpaceClaim. Dit is min of meer de 3D design omgeving van Rhino, maar dan met een free-form modeller.

Ik weet niet of het je ambitie is een pakket aan te schaffen, maar met dit pakket kun je snel complexe vormen bouwen, terwijl het qua aanschaf een stuk voordeliger is dan bijv. autodesk.

Nogmaals, misschien een vreemde reply maar wellicht heb je er iets aan.

Nou ja, als ik bv. met de muis over de zijkant ga, zijn er 4 'vlakken'. Als ik met de muis over de bovenkant ga, zijn er 5 vlakken. De naden van die vlakken sluiten niet aan, de bovenkant is dus anders in vlakken verdeeld dan de onderkant.

Hier heb ik 2 vlakken geselecteerd, zie je wat ik bedoel:

full

Als ik bv. de neus even pak en daar een 'full round' fillet op de bovenkant probeer te doen:

full

Krijg ik deze fout:

full

@Beek: ik kan echt niet prettig werken met rhinoceros, bv. het op elkaar laten snappen van lijndelen is daar zo ontzettend omslachtig en lastig, dat het een beetje mijn neus uitkomt.

Als ik er met Inventor niet uitkom, ga ik solidworks proberen.

Nou ja, die romp is overduidelijk met een ander doel ontworpen, maar inderdaad, dat is wel wat ik er mee wil. Het hoeft van mij ook echt niet in 1 keer; ik wil best dwarsspanten tekenen en op basis daarvan loften, of sweepen, of hoe het pakket wat ik op dat moment gebruik, het noemt.

Een zetje in de goede richting om van zo'n doos als ik getekend heb, naar een mooie ronde vorm te gaan zoals jouw tekening, zou welkom zijn :)

Mogelijk dat ik zelf dingen verkeerdom doe. Ik begin nu al met een 'ronde' doorsnede (splines) te sketchen, zou ik alles in het begin recht en doosvormig moeten laten, om dan later de rondingen in 3D aan te brengen?

Wat ik zou doen bij zoon nieuw stukje software is wat zoeken naar tutorials, ookal lijkt het niks op een vliegtuig vaak leer ik het daarmee het snelst.

Ff google leverde mij al wat tutorials op.
En dit filmpje, gaat wat snel (moet ook wel) hwuewIl3CBw[/media] - (HD) Autodesk Inventor surface modeling (+test renders in 3DS Max)
Maar misschien kun je er wat uit halen wat betreft een volgorde.
Ook veel tutorials op youtube, zelf heb ik liever iets geschreven.

Nou ja, die romp is overduidelijk met een ander doel ontworpen, maar inderdaad, dat is wel wat ik er mee wil. Het hoeft van mij ook echt niet in 1 keer; ik wil best dwarsspanten tekenen en op basis daarvan loften, of sweepen, of hoe het pakket wat ik op dat moment gebruik, het noemt.

Een zetje in de goede richting om van zo'n doos als ik getekend heb, naar een mooie ronde vorm te gaan zoals jouw tekening, zou welkom zijn :)

Mogelijk dat ik zelf dingen verkeerdom doe. Ik begin nu al met een 'ronde' doorsnede (splines) te sketchen, zou ik alles in het begin recht en doosvormig moeten laten, om dan later de rondingen in 3D aan te brengen?

Waarom voorzie je de dwarsedges niet eerst van een (grotere) fillet zoals ik eerder aangaf? Als ik op het plaatje af ga (met de geselecteerde vlakken) zie ik dat je dat niet hebt gedaan.

Hier een ander pakket voor kiezen gaat goed tot je daarin op het volgende "probleem" stuit. Ik kan niet geloven dat Inventor dit niet aan kan.

Rene,

Op de een of andere manier kan ik niet 1 plaatje zien wat je via imageshack upload. Ik zie alleen de template met een rood kruisje erin waar het plaatje moet staan.

lollig, het probleem wat je hebt had ik ook met enige regelmaat met SolidWorks. Hoe het te omzeilen is weet ik eigenlijk ook niet echt, soms helpt het om ze een voor een te doen.

Wat ook handig is: een aantal doorsneden van de romp tekenen en dan gewoon een grote loft uitvoeren. Dan kun je de fillets mooi laten verlopen van radius.

Natuurlijk kan Inventor dit, net zoals dat Rhinoceros het kan. Met Rhinoceros wordt ik gewoon echt geen vrienden, ik vond van meet af aan al alles aan dat pakket onhandig, maar er toch in doorgebeten en kom er ook wel een heel eind mee, maar net de puntjes op de I wil gewoon niet.

Inventor vind ik veel logischer werken en ik ben inderdaad nog lerende, anders zou ik hier de vraag ook niet hoeven stellen. Ik heb een aantal complete video-tutorials (meerdere GB's groot) en ben die ook aan het doorwerken.

@ReneDL: heb je ook enige vorm van uitleg bij je plaatjes? :)
Maar goed, geen van die tutorials bevat tips voor het maken van een vliegtuig.. dus post ik mijn vraag ook op het forum, om te kijken wat voor tips er komen.

Ik denk dat ik wel zie waar het, tov jouw voorbeeld, op klemloopt.. jouw voorbeeld heeft denk ik rechte zijkanten. Ik vermoed dat daar voor Inventor het probleem zit, hij moet een full round filet maken over twee gekromde oppervlaktes.

Ik ben nu bezig het geheel in kleinere doosjes te breken waarbij de naden wel overal overeenkomen. Ook heb ik de krommingen uit de zijkant gehaald en vervangen door rechte hoeken, daar kan ik later weer een fillet over aanbrengen.

@ herzik,
Een ding moetje onthouden " een computerspel kan je uitspelen .... Inventor nooit...., alle dagen komen er nieuwe dingen bij " :-D
Ik zal straks wat uitleg posten over mijn tekeningen.
Tip je moet werken met spline inplaats van met Line.
Groetjes ReneDL

Ik werkte al met spline, daar komen juist al die problemen vandaan :P

Ik heb Uw tweede schets nog eens bekeken en volgens mij heb je gewerkt zowel met"spline als met line" met spline kan je voor de cockpit en aan de staart zo geen scherpe hoeken hebben, en het zijn deze die het U lappen.
Voorste lijn aan neus en achterste lijn aan staart mag met "line" al de rest waar afrondingen moeten komen met "spline".
Ik heb het speciaal voor U uitgeprobeerd en bij mij lukte het goed zie voorgaande drie tekeningen.
Indien je wil werken met "line" en scherpe hoeken moet je afronden met "fillet"
Let op als je met grootte afrondingen wil werken heb je kans op foutmeldingen bij de scherpe hoeken.
Wat kan helpen is op voorhand de scherpe hoeken met "fillet" opronden en dan de zijvlakken bewerken.
Als je met "spline" werkt heb je al gebogen lijnen, dit kan je gedeeltelijk verhelpen met het comando " spline tension"
Hoe: teken een spline => rechter muiknop =>create =>terug rechter muisknop =>done =>terug rechter muisknop ongeveer halfweg het menu =>spline tension =>in het menutje sleep je de pijl naar 100% en klik op het vinkje => je zal zien de lijnen tussen de bochten zullen nu recht komen.
Ik hoop je zo een beetje op weg te helpen.;)
Groetjes ReneDl

Back