Ik ben geen expert, maar Elapor is een blend van PS en PE-schuim (heb ik al eens een stukje over geschreven op dit forum). Voor het lossen uit de matrijs wordt een wax gebruikt, die moet worden verwijderd voor het spuiten. Bijvoorbeeld met St. Marc. Daarnaast moet voor een goede hechting van verf aan Elapor het oppervlak actief worden gemaakt. Dit gaat het beste met MultiPrimer van Multiplex of professioneel met een fluor gas behandeling. Met één potje doe ik ongeveer drie modellen (Mentor, EasyStar en EasyGlider) zonder al te zuinig te doen.
Spuiten gaat het best en goedkoopst met een airbrush in veel dunne laagjes met Faskolor en/of Auto-Air Colors of een andere acryl verf. Motip verf is te hard en niet flexibel, dat springt er na verloop van tijd weer af. Overigens ook hier geldt dat je maar heel weinig verf gebruikt voor een model (grammen!, het meeste is oplosmiddel en verdampt immers).
Bij Elapor geldt nu eenmaal: goedkoop is duurkoop als het op spuiten aankomt.
Heb je geen kennis met een airbrush?
Veel goedkoper ... maar minder mooi is inkleuren met Edding stiften. De hechting hiervan is prima zelfs zonder voorbehandeling.