automatisch laden met de POWER PEAK ULTIMATE 2

Hallo allen

Ik gebruik mijn lader geregeld om mijn accu's automatisch te laden ,maar als ik zware cellen heb b.v. D cellen van 9000 mAh NiMH laad hij ook met 0,1 mA op en dan duurd het een eeuwigheid voor dat ze vol zijn,is dat normaal?
Voor mij is automatisch laden dat de lader zich aanpast naar de capaciteit van de cellen en hoe vol ze zijn,maar hij laad altijd 0,1 mA.
Wie kan mij hier iets meer over vertellen?

Gr Joop

Het lijkt er op dat er in dit bericht iets niet klopt. Een 9000 mAh accu laden met 0,1 mA duurt 90.000 uur ofwel 3750 dagen. De zelfontlading is al groter, dus dit duurdt inderdaag eeuwig. Of de capaciteit van de accu, of de laadstroom zijn niet juist.

Een goeie opmerking! Ik bedoel 0,1Amp. Die andere parameters zijn wel juist.Maar kun je mij ook vertellen of dit normaal is bij deze lader dat hij konstant in automatisch bedrijf met dezelfde laadstroom laadt ongeacht wat voor accu er achter hangt.

Gr.Joop

Uiteraard is dat niet normaal. De lader begint wel met een lage laadstroom, maar deze wordt elke minuut opnieuw ingesteld. Afhankelijk van de conditie van de accu en het laadsnoer loopt deze stroom vervolgens op tot maximaal 5 Ampere. Aan het eind van het laadproces loopt de laadstroom weer langzaam terug. Bij een zwakke accu blijft de laadstroom erg laag, maar 0,1 Ampere is niet normaal.
Ik heb geen handleiding van een Ultimate2, maar kun je daarbij misschien een maximale stroom instellen bij automatisch laden?

Hallo Jan

ben net terug uit Belgié van de duikboten dag.

In de gebruiksaanwijzing spreken ze alleen over automatisch laden dat de spanning en stroom aotomatisch gaat en is verder niets van is in te stellen.

Maar volgens het boekje ben jij de reddende Engel.

Gr.Joop

Joop,

ik heb dezelfde lader en geen ervaring met 9000Mah cellen maar toch even los schieten:
staat de lader tijdens automatisch wel op de goede accu-soort?
Na het aansluiten moet je niet alleen de knop 'mode/auto' indrukken om 'charge, discharge of discharge-charge' te kiezen maar ook of dit programma wordt uitgevoerd voor NiCd of NiMh.
Als ik b.v. een NiMh pack automatisch discharge-charge wil geven moet ik dus 6x de mode/auto knop indrukken om het goede programma èn de goede modus te selecteren. Daarna 'start/man' en de boel gaat aan de gang.
Lijkt me niet onmogelijk dat jouw lage amperage tijdens het laden door verkeerde cel-keuze komt (andere interne weerstand!)...

Jos

Hallo Jos

Ik ga vanavond varen met de X-9 en zal daarna dan de lader op automatisch uit proberen,er zitten 12 C cellen van 3500 mAh in NmH.
Ik hou je op de hoogte.

Gr.Joop

Ik heb het probleem gevonden.Het lig niet aan het laadapparaat maar aan de voeding.Ik had er nog een voeding apparaat liggen en die geeft geen problemen.Beide voedingsapparaten zijn 13,8 volt/8A en waarom de ene het wel doet en de andere niet is voor mij een raadsel.Gewone standaard elektonica snap ik wel een beetje maar dit probleem is voor mij een raadsel.

Gr.Joop

Ja,er zit er één standaard bij geleverd.

Gr.Joop

Argh:twisted::mad:, heb er al 1 bij besteld :p . Maar goed ik heb woensdag de robbe ultimate 2 besteld en een bid chip erbij gekocht omdat ik niet wist of dat die erbij zat,(kost maar 5 euro dus zo probleem is ook weer niet :p )hoop dat deze lader bevalt.

pascal

Back