Er zijn nog al mensen bezig geweest met het "automatiseren" maar je moet jezelf enkele vragen stellen...
Technisch kan het door zowel potmeters als kwikschakelaars te gebruiken... al dan niet in combinatie met een soort timer/vertraging
Werk je zonder vertraging/timer, dan gaat elke golfje op het water, elk zuchtje wind (meer of minder) dat een effect heeft op de hellingshoek, ook effectief en onmiddelijk een effect hebben of de regeling van de kantelkiel. Maw dat ding gaat als een gek heen en weer zwieren.
Werk je wel met een vertraging/timer, waarbij bvb pas na x aantal seconden iets ondernomen wordt, dan voorkom je wel dat het ding als een gek heen en weer gaat, maar verlies je ook weer het nodige reactievermogen wanneer je je koers verandert.
Ga maar eens overstag met je kiel helemaal naar loef.... nadat je overstag bent gegaan hangt de kiel dus volledig naar lijzijde, en heeft dan totaal geen oprichtend vermogen meer --> boot slaat letterlijk plat. (vermits het enkel seconden duurt voor het mechanisme de kiel terug naar loef gaat zetten)
Dus telkens je overstag gaat, slaat je boot plat wegens de vertraging... Zo ga je geen wedstrijden winnen
Verder zal het bij een koers meer voor de wind, opportuun zijn om de kiel gewoon in de standaard neerwaartse stand te laten. Met een automatisch systeem gaat ook dit weer onderhevig zijn aan het rollen van het schip door golfjes op het water.
Op termijn ben je zoveel electronika, mechanika en andere snufjes aan het inbouwen, dat het gewicht als een raket omhoog gaat, en dus de snelheid naar beneden. Om nog maar te zwijgen over het batterij verbruik wanneer een zware servo of motor met alle electronica die er rond hangt, continue aan het bijregelen is.
"Automatisch" klinkt allemaal heel fancy, maar in de praktijk is het gewoon niet wenselijk lijkt mij. Beter een zender met 1 pot of schuif, zodat je zelf de kiel kan regelen (en bij het overstag gaan gelijktijdig kan verzetten)