Automatische kantelkiel ?

• Topicstarter Topicstarter joeri_4
  • Startdatum Startdatum
J

joeri_4

Guest
Hallo,

Ik ben net begonnen aan de bouw van een model van de abn 1 en bezig met het schuren van de plug.
Ik heb ook al een beetje gedacht aan de besturing van de boot, mijn vraag is of het mogelijk is
d.m.v potentiometers e.d de kiel automatisch te laten kantelen zo dat je minder kanalen nodig hebt.

joeri

dat kan, je krijgt alleen een probleem als de boot weer recht komt, want dan gaat de kiel ook weer rechthangen, dus dan gaat je boot zwabberen, met kwikschakelaars is het beter mogelijk, daarvoor heb ik nog wel een schakelschema ergens.
het best blijft volgens mij toch met een zender, dan heb je meer controle tijdens manouvres, en kun je de boot beter trimmen in licht weer

Denk ook eens aan een servotester.

Aan de potmotor maak je een armpje met gewicht zodat het armpje altijd naar beneden hangt. Wanneer de boot nu kantelt draait de potmeter mee en stuurt zo dan de kanteling van de kantelkiel aan. Is erg simpel, goedkoop en het werkt altijd.

Nadeel: De kantelkiel is op die manier niet meer vanaf de zender te bedienen.

>Nadeel: De kantelkiel is op die manier niet meer vanaf de zender te bedienen.

misschien wel... als je dan een mixer printje zou gebruiken dat de uitgang van de servotester mixt met een kanaal van je zender?
Niet echt volle controle, maar toch iets.

Patrick

hallo wiggie,

Ik heb ook al eens gedacht aan een potmerter of servo tester maar het probleem is dat het bij iedere vlaag gaat reageren en dus denk ik dat de boot gaat schomelen en servo te actief bezig is.
Daarom dacht ik: als je het nou wel met een potmeter of servo tester doet en dan er een ''timer'' tussen zet die bv. 4 sec aan moet staan voor dat hij een stroompje doorlaat gaan naar de servo die de kiel laat kantelen (tijd kun je instellen met een potmeter). dan laat hij hem pas na 4 sec de kiel kantelen iedere keer als hij een stroompje van de potmeter krijgt. :idea:

mvg Joeri.

Er zijn nog al mensen bezig geweest met het "automatiseren" maar je moet jezelf enkele vragen stellen...

Technisch kan het door zowel potmeters als kwikschakelaars te gebruiken... al dan niet in combinatie met een soort timer/vertraging

Werk je zonder vertraging/timer, dan gaat elke golfje op het water, elk zuchtje wind (meer of minder) dat een effect heeft op de hellingshoek, ook effectief en onmiddelijk een effect hebben of de regeling van de kantelkiel. Maw dat ding gaat als een gek heen en weer zwieren.

Werk je wel met een vertraging/timer, waarbij bvb pas na x aantal seconden iets ondernomen wordt, dan voorkom je wel dat het ding als een gek heen en weer gaat, maar verlies je ook weer het nodige reactievermogen wanneer je je koers verandert.

Ga maar eens overstag met je kiel helemaal naar loef.... nadat je overstag bent gegaan hangt de kiel dus volledig naar lijzijde, en heeft dan totaal geen oprichtend vermogen meer --> boot slaat letterlijk plat. (vermits het enkel seconden duurt voor het mechanisme de kiel terug naar loef gaat zetten)

Dus telkens je overstag gaat, slaat je boot plat wegens de vertraging... Zo ga je geen wedstrijden winnen :P

Verder zal het bij een koers meer voor de wind, opportuun zijn om de kiel gewoon in de standaard neerwaartse stand te laten. Met een automatisch systeem gaat ook dit weer onderhevig zijn aan het rollen van het schip door golfjes op het water.

Op termijn ben je zoveel electronika, mechanika en andere snufjes aan het inbouwen, dat het gewicht als een raket omhoog gaat, en dus de snelheid naar beneden. Om nog maar te zwijgen over het batterij verbruik wanneer een zware servo of motor met alle electronica die er rond hangt, continue aan het bijregelen is.

"Automatisch" klinkt allemaal heel fancy, maar in de praktijk is het gewoon niet wenselijk lijkt mij. Beter een zender met 1 pot of schuif, zodat je zelf de kiel kan regelen (en bij het overstag gaan gelijktijdig kan verzetten)

Als ik eens uitga van een vertraging van 1 seconde dan heb je de korte golfslag er met een kleine boot nagenoeg uitgefilterd.

Komt de reactietijd van het omzetten van de kiel zo op 1 seconde voor de vertraging en 1 sec voor het daadwerkelijke omzetten van de kiel op 2 seconden.

Wanneer je met de hand de kiel kantelt kun je "vooruitdenken" op het overstag gaan en zal het omzetten waarschijnlijk op -0,5 seconden voor het vooruitdenken en 1 seconde voor het daadwerkelijke omzetten op 0,5 seconde uitkomen. Het verschil is dan 1,5 seconde. Dit lijkt veel maar op de langere rakken zul je daar niet tot nauwelijks last van hebben. Bedenk wel dat je ook handmatig moet corrigeren op eventuele windvlagen tijdens het varen van een rak. Het wegvallen of aantrekken van de wind zie je vanaf de kant later dan dat de elektronica in de boot dat zal detecteren. Zodoende denk ik dat het voordeel van het handmatige teniet wordt gedaan door het voordeel van het automatische en het verschil dus miniem zal zijn.

Het beste is denk ik, wat perk voorstelt, een combinatie van beide systemen zodat je kunt genieten van beide voordelen. Zoiets zal zeker te maken zijn door de geoefende hobbyist.

Ikzelf vaar met een gemodificeerde K-Klasse met een simpele gyro op het roer (geen heading-lock). Doordat de K groot is kan ik met de gyro een perfect recht rak varen zonder dat de boot oploeft of afvalt bij een vlagerigere wind. Bijkomend voordeel is hier wel dat je gewoon zelf kunt sturen op de normale, bekende manier.

Voor de Onderzeeers hebben ze een print die er voor zogt dat de boot onder water stabiel blijft.
Je stuurt het aan met je zender maar als de boot niet de gestuurde richting aanhoud dan wordt dit met de print gecorrigeerd.
Dus vraag eens op het Duikboot topic.

Back