Autonoom vliegende VRA Powermodellen

Discussie in 'VRA' gestart door Énke Blériot, 23 feb 2021.

  1. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.638
    Locatie:
    Zwolle
    De klasse powermodellen ontstond in feite in 1951 bij de totstandkoming van de FAI F1C reglementen.


    In dit topic vindt je wat info voor VRA powerkisten waarbij het uitgangspunt is dat de modellen zo veel mogelijk zijn ingericht en vliegen gelijk de modellen van weleer bv
    - in staat zijn autonoom het bedoelde deel van de vlucht fases te vliegen
    - stuur commando's tbv dit autonoom vliegen bij voorkeur met apparatuur in het model gedaan wordt (timers).

    Maar mocht je de afloop van de vlucht fasae via je zender willen realiseren..of zelfs alle functies gestuurd doen..dat mag maar op een VV wedstrijd zijn daar wel restricties aan verbonden.


    Afhankelijk van de complexiteit vaan het model hebben we het over de volgende "vluchtfases":
    - engine stop
    - Autorudder/VIT
    - Bunt
    - Rudder kick
    - Unfold/Flap

    De DT wordt niet gerekend tot de "autonome vlucht fases"..dit omdat er nu geen noodzaak is de vlucht af te breken (ivm eventueel te ver weg vliegen).
     
  2. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.638
    Locatie:
    Zwolle
    Onderwerpen:
    1. Klasse indelingen
    2. Vliegen op wedstrijden
    3. Geschikte motoren
    4. Basic modellen tot 1961
    5. Extended modellen van 1961 tot de mid/eind sixties
    6. Advanced modellen van de seventies




    1. Klasse indelingen

    - De AMA klassen
    - De FAI klasse
    - De SAM Eurochamps klassen


    De AMA ( American Modelaircraft Association) heeft grofweg de zaak ingedeeld in 4 klassen naar motorinhoud en gaat tot bakken met een 10 cc motor

    De FAI ( Federation Aeronautic Inernational) de hedendaagse vorm waar ook de Europese- en de Wereldkampioenschap wedstrijden in zitten heeft de motor begrenst op maximaal 2,5 cc

    De SAM Eurochamps (Society of Antic Modellers) heeft binnen Europa 2 Nostalgia klassen...een tot 2,5 cc klasse en een tot 10 cc klasse.

    Daarnaast zijn bij de diverse klassen verdere specificaties zoals of een minimum vleugelbelasting of een oppervlak eis per cc motorinhoud of een minimum gewicht per cc motorinhoud of een combinatie er van.




    9A97CC67-8227-45CE-B290-59F9ED678984.jpeg
     
  3. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.638
    Locatie:
    Zwolle
    2. Vliegen op wedstrijden


    Wil je met een VRA model deelnemen aan een VV wedstrijd ( bv de Eifelpokal in Zulpich) dan moet het model zonder te sturen kunnen vliegen. Gebruik je de RC wel dan stopt de tijdwaarneming.

    En of je gaat proberen zodra de Max daar is de kist wat terug te halen of hem in het achterveld laat landen..dat bepaal je zelf. Wat je wel beslist aan boord moet hebben is een DT functie...een opklapbaar stabilo. Pak je een fikse bel en er is ook wat wind..dan ben je zonder DT reddeloos verloren..de kist vliegt je absoluut weg.


    Ook in Nederland gaan we "wedstijd" vliegen met powerkisten..natuurlijk..het blijft allemaal fun en daarom kan er hier wat meer. We hebben 2 wedstijdvormen voor powerkisten:
    - vliegen op je eigen locatie en je resultaten invullen in het topic "Het Scorebord"
    - bij voldoende deelnemers een paar wedstrijdvluchten op een Meeting zoals de DOW.

    Anders dan tijdens een VV wedstrijd mag je nu continu sturen...MAAR..dat sturen beperkt zich tot het richtingroer..dus we vliegen de powerkisten Single Channel.
     
  4. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.638
    Locatie:
    Zwolle
    3. Geschikte motoren

    Nu zou je kunnen denken dat er in een bepaald ontwerpjaar van een model ook een motor in moet van niet nieuwer dan dat betreffende jaar...maar dat gaan we niet doen...dat was toen ook niet...en we nemen deze werkzame situatie:
    - de toegepaste motor moet van een redelijk gelijkwaardig vermogen zijn als wat er voor dat model in het jaar van model ontwerp gangbaar was.


    Hier een leidraad voor wat er toen gangbaar was ... en de motoren van vóór 1951 waren hele alledaagse pruttelaars zoals bv een standaard Webra etc en in 1951 zien we voor het eerst bv de ED racer 2,5 verschijnen:
    wk tot 1980.jpeg



    Een leuke pré fifties toepassing kan bv een Taifun zijn:
    26d894dfc9fb77570129c50872442458.jpg




    De ED racer 1951:
    IMG_20201119_120846.jpg


    Meer motoren info:


    http://sceptreflight.com/Model Engine Tests/Index Diesels.html
     
  5. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.638
    Locatie:
    Zwolle
    4. Basic model tot 1961

    - 20 sec motorloop tot 1954
    - en 15 sec van 1954 tot 1961
    - brandstofafslag op volume
    - links zijtrek
    - iets rechts roer
    - vliegpatroon rechts/rechts
    - beide tippen iets wash-out
    - middendeel rechtervleugel iets wash-in.


    Een brandstof afslag op volume is prima te maken met een deel van een 5 cc injectiespuit...je laat 2 á 2,5 cc staan ( afhankelijk van de motorinhoud/verbruik) en dopt de bovenkant af met een klein gaatje voor het vullen... Een volle tank is net goed voor de gewenste motorlooptijd + een handje vol seconden die je nodig hebt tussen het starten van de motor en het lanceren..

    Fijn trimmen van de motorlooptijd doe je met de brandstofnaald..het motortoerental zal niet veranderen bij een fractionele aanpassing maar je merkt wel dat de motorlooptijd met enkele seconden aan te passen is.

    Hier een 2,6 cc tank bij een 2,5 cc motor...
    IMG_20200630_172323.jpg


    De torsie reactie van de prop ( naar links rol)...het aanblazen van de propwash op de romp ( iets rechts gieren) en de links zijtrek resulteren in een links rollen en heel iets rechts gieren van het model. Ook de wash-in van het rechter middenpaneel van de vleugel laat de kist linksom rollen.

    Om dit te compenseren en een rechter kurketrekker stijgpatroon te krijgen zit er daarom rechts roer in....een sterk effect wat de kist rechts laat gieren.

    Het is nu een kwestie van het roer in de juiste rechter stand te krijgen om een gewenste ruime rechterzweefbocht te realiseren..zo rond de 100 meter diameter is prima. Tijdens dat afstellen moet je dus bij elke verstelling aan het roer mogelijk ook de zijtrek aanpassen...net zo lang totdat het model tijdens de motorloop ook keurig rechtsom gaat ( bv 1 á 2 krullen bij 20 seconden motorloop).


    RC:

    - uitsluitend een bestuurbaar richtingroer en een DT.


    Een basic model kun je al met 1 servo bedienen..dmv een mix van een schakelaar en je richting laat je het servo(roer) extreem uitslaan....komt er een handle vrij en heb je de DT..
    Sturing van het roer gaat het beste met een dunne enkele acculon staalkabel en een torsie- of trek veertje aan het roer. Staalkabel van Gerda's Kralenhoek..(dus kabel voor kettingen te maken): https://www.gerdaskralenhoek.nl/c-2019207/staaldraad-acculon/

    Hier een 1,9 cc tank bij een 1,5 cc motor...
    IMG_20200630_113253.jpg



    Een typisch Basic model...

    009.jpg
     
  6. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.638
    Locatie:
    Zwolle
    5. Extended modellen vanaf 1961 tot de mid/eind sixties met 10 sec motorloop


    - 10 sec motorloop
    - brandstofafslag dmv een timer
    - geen zijtrek
    - Auto rudder
    - vliegpatroon rechts/rechts
    - beide tippen iets wash-out
    - middendeel rechtervleugel iets wash-in.




    In 1954 ging de motorlooptijd van 20 seconden terug naar 15 seconden ...en in 1961 terug naar 10 seconden.

    De reden:

    - van 20 naar 15 vanwege snellere motoren
    - van 15 naar 10 vanwege nog snellere motoren maar ook....de uitvinding van het autorudder.

    9A97CC67-8227-45CE-B290-59F9ED678984.jpeg


    De motor heeft geen zijtrek en het roer staat nagenoeg neutraal.
    Bij het einde van de motorlooptijd gaat het roer naar rechts naar de zweefstand....en door het wegvallen van de torsie reactie en de nog aanwezige snelheid gaat het model even sterk rechts...dus er ontstaat een mooi overgang naar zweef zonder overtrek..

    Een AR kan op 3 manieren:
    - dmv een timer die de motor stopt en het roer omzet
    - met je RC handmatig ( motor stoppen en op die schakelaar tevens een mix naar het roer waardoor het roer iets naar rechts gaat).
    - geprogrammeerd met de Rc ( servo welke de carb afdicht cq de brandstof af sluit en een mix naar het richting servo)



    Een typisch Extended model...de Faital:

    08AeroModeller_August_1966-01.jpg
     
  7. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.638
    Locatie:
    Zwolle
    6. Advanced modellen van de seventies.

    - 10 sec motorloop
    - brandstofafslag dmv een timer
    - geen zijtrek
    - Auto rudder
    - VIT
    - vliegpatroon nauwelijks rechts tijdens de stijgvlucht/rechts
    - beide tippen iets wash-out
    - middendeel rechtervleugel geen verdraaing.


    De krachtpatsers kwamen op de markt..Super Tigre G-15 glow..gevolgd door de Rossi race engines...25000 toeren en na nog een aantal jaren die 10 seconden ging het naar 7 seconden motorloop.

    Maar hoe handle je die grote snelheid..want het ging ondanks de kortere looptijd nog net zo hoog..dus sneller.

    De VIT werd uitgevonden....Variable Incidence Tailplane het stabilo gaat met de achterlijst een paar graden naar beneden tijdens de motorloop. Motor met de 7" carbon prop starten met een E- starter die op de startkist staat opgesteld en druk je de spinner er in gaat de starter draaien.

    Motor op 0-0..geen verdraaiingen meer in de middenpanelen...auto rudder...druktank..motorstop door de motor vol te injecteren vanuit de druktank..staat op slag stil.


    Vleugels vol ingedekt en geglast...stroomlijn kap om de motor...

    Een dergelijk model kan op alle fronten RC ondersteund worden en naast bv een Seelig multi functie timer (om alles desgewenst autonoom te laten aflopen) komt er dan het volgende op:
    - sturing op het roer (servo 1)
    - motorstop, AR, VIT (servo 2) Overrule van de timer functies....cq mixen naar het AR (servo 1) en de VIT (servo3)
    - DT (servo 3)

    VIT en de DT dmv een mechanische timer + een overrule van de RC kan dmv V- kabels en dubbele hamer functie...

    VIT en de DT dmv een servo gestuurde meerstanden instelling kan dmv een close loop aansturing met achterwiel en releasehandle.

    Maar dat zien we later zodra er een model komt met deze functies.



    En dan heb je zoiets...

    pic-s001-029.jpg

    pic-s001-063.jpg

    pic-s001-066.jpg
     
  8. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.638
    Locatie:
    Zwolle
    Aangezien er nu in korte tijd tegen de 10 powervliegers zijn ontstaan die deels het "vak" nog moeten leren heeft deze tutorial een sticky gekregen.
     
    Ed_V vindt dit leuk.
  9. Harry van Melick

    Harry van Melick

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    926
    Locatie:
    Endingen am Kaiserstuhl, Duitsland
    Henk, een vraag van een echte leek.
    De moderne zenders (die van mij een Jeti DS12 ) hebben legio mixers, vliegstanden en timers.
    Waarom gebeurt hier nog veel op de ouderwetse manier, ik kan toch bijna alles programmeren
    (Via schakelaar, stijgvlucht, overgangsfase, zweefvlucht ed)
     
  10. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.638
    Locatie:
    Zwolle
    Er zijn 2 voorwaarden/richtingen:
    1.
    - Wil je met een powerkist op een VV wedstrijd vliegen dan mag je de zender NIET gebruiken..alles moet autonoom gaan..maar of dat via een timer in het model is of via een geprogrammeerde timer in de zender maakt niet uit..je zender/rx mag aan staan ( zender niet vast houden..ook niet tijdens de lancering).

    - gebruik je de zender wel dan stopt de tijdwaarneming.

    2.
    - wil je met een powerkist mee doen aan de Scorebord wedstrijd of op een Vintage meeting/wedstrijd dan mag je kist VRA zijn..je mag dus tijdens de hele vlucht je zender gebruiken...om bv de motor te stoppen..of het stijg/zweef patroon te corrigeren ..of platweg vol sturen.


    En nu is het je eigen doelstelling wat je leuk vindt/waar je naar toe wilt. Ik probeer zoveel mogelijk ( eigenlijk helemaal) het VV te benaderen..dus incl een timer aan boord. Rc gebruik ik uitsluitend om
    - in te grijpen wanneer er wat mis dreigt te gaan
    - de kist terug te halen naar de startplaats.
     
    Harry van Melick vindt dit leuk.
  11. Énke Blériot

    Énke Blériot Moderator Moderator team Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    3.638
    Locatie:
    Zwolle
    Er gaan binnenkort diverse powervliegers komen met zowel VRA Basic modellen ( besturing RR + eventueel motorstop + DT) als VRA Extended modellen (besturing RR + motorstop+ Autorudder + DT).



    Mochten er nog vragen zijn hoe dat te maken cq welke RC trucks te gebruiken..laat het maar weten.
     

Deel Deze Pagina