autootje -> vliegtuigje

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door Joost, 8 feb 2004.

  1. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    8O 10 tot 15??
    In een bensu zit een 80mah Nicdje en kan je 3 minuten mee gas geven,en hij is leeg.. 145 mah kokam, neem om het makkelijk te maken het dubbele.. 6 min.. of zie ik dit nu echt heeeleemaal verkeerd??
    Ik houd het met mijn servomotertje(paar posten hiervoor foto's ervan) ongeveer maar op 3 minuutjes,dit kan dus veel langer..
    Ik weet niet hoeveel amp ie trekt.. ik zal vanaaf eens kijken..
    Maar iig Dirk,bedankt,ga gauw eens kijken bij VD Stad..
    (trouwenkom een keer naar nijmegen,vind VD Stad toch een topwinkel.. groot en veel..heel veel.. vooral op vliegtuigen en auto's)
    mzzls
     
  2. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Remy, 80mah x 1,2V = 0,96 , 145mah x 3,7V = 536,5 dat is ruim 5 x zoveel enegie dus als je nu 3 minuten haalt klopt het precies met 15 minuten met een Kokam 145....

    Bij Van der Stad kwam ik héél vroeger vaak (in de sixties) .... maar de laatste 30 jaar niet meer ....
     
  3. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    Cool,weet ik dat ook weer:)
    30 jaar geleden? de zeventies dus :wink:
    mm ga denk ik morgen toch eens langs vd Stad voor helimotertje :)
     
  4. Robert Jan

    Robert Jan Guest

    3 gram vliegtuig vind ik toch aardig knap
     
  5. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    8.3gram vliegklaar ;)
    [​IMG]
    En nog een,behoord niet tot de ligste,maar toch leuk voorbeeld met 3 vleugels..
    [​IMG]
     
  6. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    3 gram valt wel mee een goed gebouwde "peanut" klasse indoor schaalmodel met rubber aandrijving en met 13" (330mm) spanwijdte. weegt vliegklaar minder dan 5 gram.....dus een éénvoudiger constructie weegt zomaar 3 gram...
     
  7. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    Klopt,heb het zelf 3 jaar gedaan ;)
    alleen,bij een rubberpowered model gebruik je geen schaniertape,en de vleugel hoeft maar ongeveer 3,5 gram te dragen(als je van een 5 grams model) uitgaat.
    En geen 18 grams,dus stevigheid is ook een vereiste..
    Begin je al met kleine driehokjes te werken,en lijm,alles bij elkaar tel maar uit..
    Maargoed,hoe dan ook.rubber powered modelletjes blijven licht.
     
  8. Robert Jan

    Robert Jan Guest

    Ok, maar dat ding wat ik aan het bouwen ben krijg ik echt niet onder de 5 gram.
     
  9. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    Robert Jan,

    iets kritischer zijn, aan je foto's te zien kan je aardig besparen op je romp, koolstof is sterk, een 4mm pijp lijkt me wat overdreven.. (mijn romp is 1 mm meen ik.
    Veder lijkt het alsof je 3mm depron hebt gebruikt... lijkt me ook nogal veel.
    en verder, zuinig met lijm..

    suc6
     
  10. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    Wat wil je,met zo'n pook,en kielvlak :lol:
    Dat "tussenstuk" tussen vleugel en romp,had je er eventueel ook uit kunnen laten.. Het zwaartepunt komt daardoor wel lager te liggen..dus meer stabiliteit,maar je kunt het er ook onderhangen.. scheelt je weer een strook lijm,plus een stuk depron;)..(bijna 1 gram? wie weet :wink: )
    Staafje tussen kielvlak en vleugel... denk dat "half buisje,5mm?" door de helft,echt sterk en sterk zat is;)..weghalen dus:p..
    maar ben benieuwt!!
    (joost,zou je dat filmpje niet op dit forum ofzo kunnen zetten...ik vind het zeker de moiete waard.. weet niet of het de bedoeling was.)

    kerel,mzzlss
     
  11. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Ik ben ook begonnen :) 3 gram lijkt wat optimistisch, wil je ook nog eens kunnen crashen zonder total loss vliegtuigje. Ik heb nu 6-7 gram voor : Staart met spoelen en magneet + 1.5mm koolstof staafje (1mm was op in mijn kast :() + motor + vertraging + zelfbouw balsa prop (ernaar kijken en hij is al stuk :( lijmt wel erg goed :)) en ongemod ontvangertje. 15gram moet kunnen ;) Ik maak alles van 2mm selitac, erg leuk spul en lichter dan depron. Ook veel goedkoper :) Heb er toch nog 14m2 van staan.... Staartvlak is gebogen en in profiel :) (selitac staat in een rol opgerold, meestal lastig maar soms erg handig :)) Dit zou stabieler moeten zijn. Ik zoek nog 2 dingen :
    Instelhoek vleugel en domping motor.
     
  12. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    Staart met spoelEN of staart met spoel?
    één spoel is zoiezo lichter als 2 spoelen,plus dat het maar 2 draden zijn die naar achter gaan,inplaats van 4.
    Wat voor een accu gebruik je?
    En een ongemodificeerd ontvangertje? Ook van een bensu?
    Ik heb mijn vleugletje gewoon zowat recht op me rompje liggen,en met een redelijk grote tipverdraaing(van achter gezien,rechts en linksachter stukkie omlaag,meer lift bij lage snelheid)
    En moterdomping,tsja,dat is voor mij ook nog een gok :wink: Ik had veeels te wejnig vermogen,als hoe mijn printje nu was,en had dus absoluut geen moterdomping nodig.
    Nu ben ik aan het wachten op mijn fets :) moet vandaag of overmorgen binnenkomen..
     
  13. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    Net post gekregen...
    Geen fets :(...
    Dat word maandag dus..
     
  14. Robert Jan

    Robert Jan Guest

    3 mm is al geschuurd tot 1,5 mm behalve staardelen. Die zijn 2 mm. Dat koolstof is zoals al op de foto al lang door de helft en dat tussenstukje zou er nog wel af kunnen. Lichter krijg ik hem niet met het materiaal zoals het nu is. Anders is hij niet sterk zat.
     
  15. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    meer energie.. maar ook meer spanning, er zal dan door hetzelfde motortje ook een groter stroom lopen (accu eerder leeg).

    nieuwe prop, met instelbare spoed 8)
    [​IMG]
     
  16. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Fun :) Ik gebruik 2 spoelen aangezien ik geen dun draad heb om mee te wikkelen :( Dunste is 0.2 mm en dat zijn de 3 signaal draden naar achteren. Ontvanger is namaak ding, sturen werkt goed op 2.4+v :) Vleugel is erg dun, moet in model gebracht worden met 1mm balsa spantjes denk ik. Ik gebruik nu ook nog stekkertjes omdat ik nog bezig ben met de ontvanger, als alles goed is word alles gesoldeerd.
     
  17. Robert Jan

    Robert Jan Guest

    Haha mooi propje. Ga ik ook eens proberen als ik mijn motortje heb geregeld want ik kan geen donorautootje vinden.
    Ik ben bij bij 2 verschillende winkels van intertoys geweest en die hebben alleen maar met zo'n pistoolzender. Blokker heeft ze niet. En voor de rest hebben we geen idee waar ik ze kan krijg voor een prijs van max 10 euro.

    Kan iemand een lijstje geven van een aantal winkels?
     
  18. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    Eej roberty,je moet ze daar ook niet zoeken;).. veels te goede "troep"voor ombouwers zoals in deze tread :wink:
    Telefoon winkels hebben ze heel veel gehad.. zou je kunnen vragen of ze er nog over hebben..
    Markten,hebben ze vaak..veel cuncurrentie tussen marktkraampjes welke goedkoper is..
    verder,www.marktplaats.nl staat er bomvol mee..
    Zoek eens op bensu op google.. denk dat het dan toch bestellen word..
    In Quijk(quijkse markt) en Wamel,(Wamelse mark) liggen ze ook volop..
    anders... telefoonwinkels bij de turkse mensen.. hebben vaak van dat goedkope lachû speelgoed.. kwalitiet van lukme versje,maar mooi zat..
     
  19. Robert Jan

    Robert Jan Guest

    En waar moet ik dan kijken op marktplaats, want daar had ik al eens gekeken maar niet geslaagd.
     
  20. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Voor de "no-cost" versies (= minder dan € 10,--) braderiën e.d. (inclusief die met de verboden kanalen 8) ) , af een toe een op=op partijtje in een meer reguliere zaak (laatst o.a. Halfords € 6,95 :D ). De "echte" via internet-shops en de reguliere modelbouwwinkel (o.a. 2Brothers, Bussum) vanaf € 19,95 tot € 55.00 en meer :( ....

    In Tailand http://www.carmoworld.com/car-bensu-blue.htm VANAF $ 12,-- VERZENDKOSTEN ALEEN VANAF $ 26,39 :cry: ....
     

Deel Deze Pagina