autootje -> vliegtuigje

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door Joost, 8 feb 2004.

  1. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    Dan is het al niet leuk meer voor 19.95 :p
     
  2. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    Nou :( ,
    Nog steeds niet me FETS,mayby morgen..
    Zodra ik alles omgesoldeert heb,en nieuw vliegtuigje heb gemaakt,zal ik hier posten hoe me vlucht is gegaan(als alles meezit,en werkt natuurlijk).. Het wachten is op morgen..
     
  3. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    Yeahh,keb de Fets :D gesoldeert,alles werkt :) alleen,
    Als ik nu dus naar onder druk,stuurt hij anar rechts,naar boeven druk,stuurt hij naar links,naar links sturen,geeft ie "normaal"gas,stuurt je rechts Volgas.
    Nu ben ik eigenlijk bezig met mijn zendertje aan het omsolderen,en alle banen heb ik doorgekrast met dremel..
    Op alle plekken beetje tin,zodat ik straks daar de draden van de andere schakelaar(s) op kan solderen.
    Alleen,ik zit nu eigenlijk met een probleem.
    Ik moet dus eigenlijk weten,wat nu de linkerbovenkant van de schakelaar is(of rechter natuurlijk) want,de (naar onderdruk knop) zit de schakelaar verticaal(de pootjes),en bij de naar (links druk knop) ook verticaal de pootjes..
    Ik heb zelf nog een mini autotje,alleen dit is een bensu,en daar (lijkt) het heel erg makkelijk om de draden om te solderen,doordat het groffer is uitgevoerd,en de banen veel en veel breder zijn(heel anders)..
    Ik heb hieronder een tekeningetje gemaakt,(kun je een beetje zien wat ik bedoel)
    het is wel in het engels,met een hoooop spelfouten(moet ik nog even veranderen),maargoed,ik hoop dat het een beetje te volgen is..
    Wie kan me helpen :cry: wat is nou toch die stomme bovenkant 8O
    (RX moet TX zijn :wink: )
    [​IMG]
     
  4. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    Remy... je typt een heel (onduidelijk) verhaal, maar probeer nou eens in 1 zin duidelijk je vraag te formuleren... :roll:

    ik weet echt niet wat je nu niet snapt hoor :?
     
  5. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    Joost sorry,

    Maar ik heb het antwoord nét gevonden :D :D Ik haal de post(als dat nog kan?) wel even weg..
    (sorry dat ik jullie ermee heb lastig gevallen :roll:
    (Lukt dus niet,weghalen,zou jij dat bericht nog weg kunnen halen?)..
     
  6. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    Hoi :)

    Om een beetje bij te blijven,
    Afgelopen weekend naar een indoorwedstrijd in Enchede gegaan samen met een vriend :wink:
    Het vliegtuigje op de vorige foto's ligt nu dus in de prullenbak,want aan vermogen kwam hij aan tekort,en het model stond me niet echt aan :roll:
    Ik ben daarom bezig geweest met een dubbeldekkertje,en deze is uitgekomen op een gewicht van 21 gram.(inc landingsgestel)
    De aansturing gebeurde door zelfgemaakt spoeltje(magneetje in spoel,en direct aan kielvlak)
    Ook heb ik een vliegendevleugel (tje :wink: ) gemaakt,en deze heb ik aangestuurt met één spoel,die 2 rolroertjes kan aansturen.(deze woog 14 gram 8O )
    Als motor op de vleugel heb ik een 3.2 motertje gebruikt,en het "autovelgtandwieltje)
    In het dubbeldekkertje een servomotertje.
    Gister ben ik dus samen met 2 vrienden naar Enchede toe gereden,en daaraangekomen.... eeen GIGANT van een zaal!!!!
    De zaal was ongeveer 35 bij 25 en ongeveer 9 meter hoog
    Het was een vrijevlucht wedstrijd,maar ik kreeg de toestemming om daar te mogen radiovliegen met mijn toestelletjes.
    Mijn vriend heb ik ook geholpen met zijn bensu,en deze heeft hij op een vrije vlucht model gezet.
    We zaten dicht bij een stopcontact,en hadden alles bij de hand wat we nodig hadden.
    Het dubbeldekkertje op de grond gezet,gas,rijden,huppelen,en meer niet :(
    Loskomen kwam hij dus net niet :(
    Dus toen maar het vliegende vleugeltje pakken,vriend wilde het toestelletje opgooien,gas,het vloog!!
    Ik heb wel een achtje kunnen maken,alleen het sturen werkte te matig.
    na nog een keer opgooien,en een redelijk harde landing,werkte me gas niet meer :? ..
    Ik heb daarom het vertraginkje van me vleugeltje afgehaald,en deze in me dubbeldekker gezet.
    Het dubbeldekker had genoeg vermogen,en rijden opstijgen vliegen,deed ie geweldig!! Grote cirkels,landen,opstijgen,doorlanding,achtjes,het vloog super!!
    Ik heb vrienden van me ook laten vliegen,en dit was echt geen probleem..
    Ik kon zelfs alleen de gasknop inhouden,en eer dat het modelletje aan de andere kant van de zaal was,stond er al een halve minuut op de klok!
    het sturen ging uitermate goed.
    je stuurde naar links of rechts,het modeeltje stuurt vrijwel meteen,laat je het sturen los,het modelletje zal METEEN recht gaan liggen,en verder gaan met zijn stabiele horizontale vlucht.
    Mijn vriend heeft het zelf ook geprobeert met met een bensu motertje,met vertraginkje,maar hij red het niet :? ¿Het is de originele motor,maar heeft helaas niet genoeg power.
    Hij heeft die dag zelf nog een vertraging gemaakt,en ook hiermee had hij te weinig vermogen(we hadden beide een indoor b2bomber proppie)
    We hebben beide wel IRLML2502 mosfets gesoldeert(Ikke één hij twee)
    Maargoed,vleiegn doet ie harstikke goed.. na een paar vluchten heb ik het landingsgestel eraf gehaald,dit scheeld zo veel!!,daarna het spelde achterin eruit gehaald(voor het rijden,0.4gram?)meteen me zwaartepunt in de war! Het scheeld dus echt ontzettend veel.
    ( niet/nooit verwacht :roll: )
    Vanavond zal ik wel even foto's plaatsen.
     
  7. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    uhm.. alleen rolroeren toch? Hoe was je van plan door de bocht te komen? Model over de lengte as draaien? :roll:

    ben benieuwd naar je foto's ! Heb je ook een filmpje?
     
  8. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    Joost,
    lichtjes in een bocht leggen,en weer tegen sturen is echt voldoende om te sturen.
    Rolroeren hadden precies goede oppervlakte,want sturen ging gewoon..lekker..
    Helaas,geen filmpje :cry: ,heb de camera niet meegenomen..
    Helaas,ook geen vliegfoto's :cry: ,ja op me telefoon,maar heb nog geen datakabel..
    Heb wel foto's van het vliegtuigje zelf:
    [​IMG]
    Het dubbeldekkertje.
    [​IMG]
    Goed de aansturing,en het cockpitje te zien.
    Het hele vliegtuig is opgebouwt ui 1..1.5mm depron,en roze schuim.
    [​IMG]
    De onderkant,moest toch best veel down geven :? ..Ik denk dat ik me stabilo een beetje "up heb gelijmt".
    [​IMG]
    Het vliegende vleugeltje(Chek de deuk,vlam van me "Weller boutje" stond verkeerd gericht :roll:
    [​IMG]
    "Detail" foto<-- met onze video camera zeker,dacht het niet :cry: :roll:
    Goed de aansturing te zien,werkt ècht goed!.
    [​IMG]
    Zoals je ziet bij de aansturing heb ik een breed spoeltje gepakt met een klein buisje erin :cry: (kreeg hem er niet meer uit..)
    Ik had eerst een mooie dunne spoel gerolt met de boormachine,alleen om een of andere reden werkte deze niet goed,de ene keer duwede hij,en dan trok hij weer,en deed ik hetzelfde,dan ging het weer andersom,nouja heel verhaal-->andere spoel dus.
    Deze nu gebruikt,eigenlijk bijna hetzelfde resultaat alleen wat sterker.
    het magneetje moet erbuiten hangen :?: dan pas zal hij weggeduwt worden,of aangetrokken worden 8O ,heb eerder een aansturing gemaakt zoals jou joost,werkt perfect,wat is dit dan voor iets mafs :?
    (hang ik hem erin,gaan er gekke dingen gebeuren,maar niet dingen die ik wil <maargoed,zo werkt het dus ook :wink: ..(Rot van het buisje :( Dat laat ik dus noooit meer gebeuren :? zonde van het gewicht)
    Joost,hoe is het met je rogallo?Zoiets zie ik ook wel zitten,lijkt me een leuke suggestie voor een lage vleugelbelasting..
    Heb je foto's?Ben echt benieuwd..
    Trouwens,harstikke bedankt de hulp die je me over msn hebt geboden,is alles dus niet voor niks geweest :wink: bedankt!
     
  9. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    hoi,
    Toenet wéér voor in me straat gevlogen :) ..
    Ik zit alleen met één ding,eigenlijk 2..
    Ik vlieg dus met een 3.2Motor,en heb er een kleine vertraginkje erop gemaakt.. Ik vlieg met'één kokam 145,ah cel,maar kan denk ik 3..4... minuten vliegen :?: .. Eerst is het vermogene best veel,daarna na ongeveer één minuut neemt dit best sterk af,en kan ik nog rustig door vliegen,daarna zal ie automatisch landen(terwijl ik volgas druk) omdat er geen "fut"meer in de accu zit.
    Klopt het dat de accu zo snel leeg is? Joost hoelang kun jij vliegen?
    Nu nog een ding,rechtuit vliegen is een makkie,maar nu zou ik het liefst kleine bochtjes willen maken van ongeveer 3...4... metere doorsne.. Met het vliegtuigje dat ik nu heb kan ik geen bocht maken,want dan lig ik op een dak :roll: :( .. Ik heb al wel geprobeert om meer V-stelling(joost :wink: ) te geven,en dit help ook,maar de rondjes zijn nog te groot.
    Maak ik het richtingsroer nou groter,dan zal ie zeekere sneller sturen,maar omdat ik alsmaar volgas moet geven,en ik maak dan een bocht,zal ie redelijk duiken,en eigenlijk niet meer goed recht komen,of het kan,maar verlies ik teveel hoogte.
    Joost,mijn vriend probeerde ook met een bensu motor te vliegen,maar dit is ècht te weinig vermogen:(.. heb jij er iets tussen gezet waardoor je het vermogen(spanning)nog nèt wat op kan pompen?..
    Mayby is hier een "trick" voor?
    verder ben ik eigenlijk beetje uitgekeken op deze dubbeldekker,en zou dus graag iets maken wat laangzaam vliegt,en scherpe bochten kan maken..ideen?

    Ik hoop dat jullie al me vragen kunnen beanwtoorden :roll: :eek: ...
     
  10. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    Hoeveel stroom trekt je aandrijving? (is nu ongeveer 5x gevraagd in deze thread geloof ik..)

    mijn motortje is vertraagd, en er zit een 3×2 prop op, verder geen 'truuk' toegepast ofzo. Ligt misschien aan het model ? Meer weerstand o.i.d.? Dikkere vleugel? Er zijn veel verschillende soorten 6mm motortjes, grote kans dat hij een andere heeft.

    Hoeveel stroom loopt er tijdens het sturen? ... Te weinig dikke wikkelingen zorgen ervoor dat er een grote stroom loopt.. -> accu eerder leeg.

    Werkt je roer aansturing wel goed? Ook in vlucht, als er kracht op het roertje komt?

    Accu nog heel? Of heb je in die LiPo ook de schaar in gezet? :twisted:
    Lader goed? Spanning vers van de lader 4.2V ?
     
  11. ramsus42

    ramsus42

    Lid geworden:
    1 jan 2003
    Berichten:
    2.752
    Locatie:
    nijmegen
    Joost,weet ik nog niet..
    Ik zal vanavond eens kijken hoeveel volt er uit me motor output komt.
    Het draad voor me spoeltje komt uit een klein relaitje.
    Dit draad is echt waar,precies even dik al een dikke haar.
    Hoeveel amp het dus trekt weet ik nog niet.. deze gewoon in serie tussen bijv je plus draad he?
    lader is goed,en uitn de accu komt bij vers pakket 4.2V.
    Verder,mijn roeraansturing in vlucht werkt ook goed,niet echt sterk,maar sterk zat :wink: .
    Ik heb nu een nieuw vertraginkje genmaakt(Zelfde tandwielverhouding als in autotje),maar dit motortje word als ie vrijloopt als best heet(er is bijna geen weerstand),en met een prop enorm heet..
    Hoe kan dit? zal het motertje nou uitbranden of...
     
  12. boatfreak

    boatfreak

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    258
    Locatie:
    Kampen
    jongens... ik ben ook van plan om zo'n vliegtuigje te maken, maar ik heb helemaal geen verstand van vliegtuigen. Dus zou iemand me kunnen helpen? ik heb 4 motortjes van X-trek autotjes (intertoys) met vertraginghuls (plastic bak met verstraging erin), lijkt mee heel gaaf als het zou lukken!

    bedakt alvast.... Daniel...... 8)
     
  13. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    Natuurlijk willen we je helpen, maar zoek en lees eerst eens een paar uur flink wat informatie en kom dan met concrete vragen.
     
  14. boatfreak

    boatfreak

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    258
    Locatie:
    Kampen
    ik heb het al een paar keer doorgelezen nu heb ik deze vragen bedacht...

    -hoe sterk moet je motortje minimaal zijn?
    -kan ik het doen met 2 standaart celletjes van de auto?
    -waar licht het zwaartepunt van het vliegtuig?
    -hoe ontwerp je een vliegtuig?
    -moet je per se iets aan je printplaat doen? ik ben volgens mij niet zo'n soldeerster....

    volgens mij red ik me hier wel mee als ik het gewicht onder 20 g hou

    alvast heel erg bedankt!

    gr. Daniel
     
  15. rdalsem

    rdalsem Guest

    Ok jongens om dit oude draadje ff naar boven te halen....

    Ik had ook nog zo'n autootje liggen en ik las dit en het leek me wel een leuk idee om dit ook eens te proberen....

    ik heb inmiddels al aardig wat in mekaar zitten maar ik heb nog wat vragen over de stuurrichting....

    Ik heb dan 2 van die spoeltjes aan de zijkanten zitten en... moet dan dat magneetje in het richtings roer dat spoeltje kunnern raken en moet het er dan recht tegenaan zitten..??

    En mogen die draadjes van de spoeltjes tegen mekaar aan komen..:s lijkt me niet maa omdat ik zonet ene heel bos bij mekaar zag hangen...

    Wie helpt...

    Grtz Robbert
     
  16. rdalsem

    rdalsem Guest

    Ok jongens ik heb het vliegtuigje in mekaar zitten en motor loopt e.d. maar ik krijg het richtingsroer maar niet aan de praat....

    Wat is nou eigenlijk de functie van zo'n spoel.... als je stroom op de 2 draadjes zet moet hij dan de magneet aantrekken of wegduwen...

    Zelfs dat doet hij namelijk niet bij mij...

    Help me...

    Grtz Robbert
     
  17. MaartenR

    MaartenR

    Lid geworden:
    29 apr 2003
    Berichten:
    850
    Locatie:
    Oldenzaal
    1e draad is de +
    de andere de -

    hou je dat wel in de gaten en zet je niet op beide de plus :? :roll:
     
  18. rdalsem

    rdalsem Guest

    Ja dus als je er spanning op zou zetten zou hij dat magneetje dus moeten aantrekken of wegduwen...

    Grtz Robbert
     
  19. MaartenR

    MaartenR

    Lid geworden:
    29 apr 2003
    Berichten:
    850
    Locatie:
    Oldenzaal
    Jep, stroom andersom is reactie andersom
     
  20. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    Echt niet.

    Het magneetje DRAAIT in het spoeltje. (er ontstaan veldlijnen in het spoeltje, van N naar Z. En het magneetje neemt die positie ook in)

    Zie ook de uitleg op RCgroups, waarvan ik de link eerder in dit topic heb gepost.
     

Deel Deze Pagina