euhm.. dat one way lager, of autorotatielager koppelt de motor los van de hoofdas.
Daardoor gaat de boel volledig vrij lopen.
Heb je helemaal geen one way ertussen, zou de motor ook mee blijven draaien, wat dus veel extra weerstand betekend
maar, die motor zorgt voor het koppel wat opgeheven moet worden.
zonder motor, geen koppel, geen staart nodig.
alleen om de neus van de heli een bepaalde kant op te krijgen. maar dat is een keuze.
In het geval van een brandstofheli kan daardoor de motor ontkoppelen.
Bij een electro heli zorgt het ervoor dat de motor stil kan staan tijdens de autorotatie.
De aangedreven staart is handig, maar niet nodig.
in principe gaat de staart met de wind mee wapperen, windvaan.
Het kan dan alleen wel zo zijn dat de heli nose in geland moet worden, je kan zonder aangedreven staart niet sturen.
met aangedreven staart kan dit dus wel.
spaarzaam gebruiken, de staart vreet gigantisch veel energie, en die energie heb je bij de grond nodig om te remmen en netjes neer te zetten
met FP heli's kun je in principe niet autoroteren.
Te laag toerental, en je hebt te weinig controle op hoeveel vermogen er uit de rotordisc wordt gehaald.
Autorotatie Cp heli's is in de basis vrij simpel.
bij de wat grotere maten (500 of 600 oid) , onder de 10 meter kun je in principe volstaan met domweg vlot omlaag komen, en hem rustig neerzetten.
zit dan gemiddeld nog voldoende energie in de bladen (toerental) om hem helemaal naar de grond te krijgen, en daar nog netjes neer te zetten.
moet je natuurlijk geen rondje van de zaak gaan doen, of helemaal op het gemakje omlaag komen.
vlot omlaag.
in 1 gang neerzetten.
je hebt best ff wat tijd, meer dan je eerst zou denken, maar je moet niet treuzelen.
autorotatie vanaf meer dan 10 meter hoog:
Dan zul je een stuk negatief moeten geven.
door het omlaag komen van de heli, zullen de bladen dan "aangedraaid" worden.
zeg iets van -6 graden of zo.
Wat dichter bij de grond ga je positief geven (energie uit de rotor halen) om te remmen
en daarna in 1 gang door om te landen.
als je het goed hebt gedaan, kun je dan vlak boven de grond nog een paar tellen hooveren, voor hij zichzelf op de grond zet.
In de basis is een kleinere heli lastiger. toerentallen liggen hoger, de rotor is gewoon wat minder efficient.
des te groter, de beter.
al zou je het misschien eerder oefenen met een kleine..
je kan beter een grote pakken.