autoweek

• Topicstarter Topicstarter Theo Coenen
  • Startdatum Startdatum
T

Theo Coenen

Guest
En dan zit je bij de chinees te wachten op je afhaal bestelling en natuurlijk lees je dan de autoweek.....
Dit was een autoweek uit Maart 2009 en het artikel ging over electrische auto's. Halverwege het artikel kwam ik ineens een heel bekende naam tegen. Frits Breemen (Het-rc) is naast modelbouwer, fabrikant van modelmotoren en regelaars nu ook in de electrische auto's gedoken. Hij heeft een Volkscar Golf gekocht en daar de benzinemotor uit getrokken en vervangen door een kleine electromotor welke draait op lithiumpolymeer cellen. De motor weegt 15 kilo en levert 50 Kw en behaalt een snelheid van 140 Kmh. Verder kwam ik helaas niet omdat men toen begon te roepen dat het bestelde eten klaar was.

Wie heeft het gehele artikel en kan dat voor mij inscannen en mailen? Op de site van Autoweek is hier helaas niets over te vinden...........

Helaas heb ik daar niet goed genoeg naar gekeken. Volgens mij was dat uitgave nummer 7 dat stuk over autoliefde roest niet komt me bekend voor.

En morgen weer chinees is geen optie, dat wordt pas weer de volgende maand, 2 keer hetzelfde maandmenu valt niet goed........te praten hier..........

Dank je Bernie.

Zo, netjes gedaan door Frits. Nu hoef ik niet meer verder te gaan met mijn ontwikkelingen, hij is mij net voor. Dat verklaart nu ook waarom mijn idee niet naar voren kwam in de diverse autoprogramma's en andere media.

Hier mijn test opstelling.

De test opstelling uit Triplex, alles om het zo goedkoop mogelijk te maken.
full

oude velg passend gemaakt en op de motor geperst en verlijmd.
full

De gebruikte motor, en dan in elk achterwiel eentje.
full

Zo had ik een hele boel plaats over op het chasis. wel moest er meer gewicht op de voorkant omdat daar de druk wegvalt als ik verder ga als halfgas. De auto in deze setup op 2s lipo is razendsnel, eigenlijk gewoon veel te snel voor op de normale weg bij mij voor het huis.

Met dank aan de modelbouwers die mij voorzien hebben van enkele onderdelen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Dank je Bernie.

Zo, netjes gedaan door Frits. Nu hoef ik niet meer verder te gaan met mijn ontwikkelingen, hij is mij net voor. Dat verklaart nu ook waarom mijn idee niet naar voren kwam in de diverse autoprogramma's en andere media.

Hier mijn test opstelling.

De test opstelling uit Triplex, alles om het zo goedkoop mogelijk te maken.
full

oude velg passend gemaakt en op de motor geperst en verlijmd.
full

De gebruikte motor, en dan in elk achterwiel eentje.
full

Zo had ik een hele boel plaats over op het chasis. wel moest er meer gewicht op de voorkant omdat daar de druk wegvalt als ik verder ga als halfgas. De auto in deze setup op 2s lipo is razendsnel, eigenlijk gewoon veel te snel voor op de normale weg bij mij voor het huis.

Met dank aan de modelbouwers die mij voorzien hebben van enkele onderdelen.
Leuk projectje :p
Heb je misschien een fototje van de stuurinrichting voor me, voor dit soort projectjes ben ik nog steeds opzoek naar een simpele en hufterproof methode...

@ Manuel, die vorwiel ophanging is van een 1:12 dacht ik, ooit eens overgenomen van een medeforumer voor dit doel. De wielen zijn passende vliegtuigwielen omdat die goedkoper waren dan de originele wielen voor een 1:12 auto.

full

Niet echt netjes, maar werkt wel. normaal zou die voorste stang uit een deel moeten bestaan en niet uit 2 losse stukken welke met krimpkous bij elkaar wordt gehouden. De servo is een heel oude mini servo van Mutliplex. De stuurservo had ik eigenlijk voor de wiel ophanging moeten zetten ivm de gewichtsverdeling.

Maar voor nu stopt dit project, of er moet zich een sponsor melden die er meer in ziet........

Is wel intressant hoor, ik zou gewoon doorgaan.
Kijk naar Joost K die is met een zelfbouw project bezi ook 1:12 ziet er gewoon heel leuk uit ;)

@ stefan1, dan moeten de financiële middelen er ook voor zijn en dat is nu effe niet het geval, ik steek mijn hobbygeld liever in de vliegtuigen. Wil nu eerst enkele nieuwe modellen klaarmaken voor de inter-ex te Nederweert in September.

@ Ron, nee, goed kijken, 2 verschillende goedkope vliegtuig regelaars omdat die toevallig hier lagen niets te doen. Optrekken was totaal geen probleem, stoppen echter soms wel. Met een car regelaar was dat misschien wel beter geweest.

Bij deze constructie wel, maar daarvoor is het een rijdende testopstelling. Bij de uiteindelijke versie zou de gehele wielophanging beter afgeveerd zijn, en ik zat al te denken aan een 4 wiel aangedreven versie, alleen zijn dan 4 motoren en regelaars nodig. Het is allemaal zonder meer mogelijk en de motoren worden dan zelfs nog kleiner om dezelfde snelheid/kracht te kunnen halen.
Voor een 1:1 versie zat ik te denken aan een 4 wiel aangedreven uitvoering. De motoren kunnen dan kleiner (lees dunner) worden aangezien ze dan in de standaard (aangepaste) velg moeten passen. Je gehele motorcompartiment is dan in een keer helemaal leeg omdat de gehele aandrijflijn van de brandstof motor weg is inclusief de versnellingsbak en aanverwante onderdelen. De schijfremmen en trommelremmen kunnen dan eigenlijk ook weg, want dat kan makkelijk via de motoren. Alleen een handrem die je ook kan gebruiken als noodrem voor als de electronica faalt. Het motorcompartiment kun je dan vullen met lipo's of andere moderne accu's waardoor je actieradius toch nog groot genoeg is. Het grootste probleem zal het opladen van de accu's zijn of men moet laders ontwikkelen die op krachtstroom werken en de accu binnen redelijk korte termijn vol krijgen, eventueel een ruil systeem met accu's die je snel kan vervangen.

Die inwheel motoren waren bij mij wel bekend, maar dat is niet hetzelfde als wat ik wil berijken.
Ik wil het wiel zelf als motor uitvoeren. Dus stalen velg en daar de magneten in bevestigen net zoals een buitenloper.

Voor mijn testmodel kon ik niet zo snel banden vinden die precies om mijn motoren heen pasten, vandaar dat ik velgen gesloopt heb om de zo te bevestigen.

ff rekensommetje.

230V 25A. = 5750W.

elektro auto op 111V 30cellen lipo.

5750 / 111 = 52A laadstroom 80% efficientie = 41A. ronden we het af naar 40A laadstroom.

lipos van 5000mah de cel.
20C.
10 parallel.

30s10p pack. = 111V met 50Ah. = 5550W. 5,55kW

dan kom je inderdaad als je 45kW wilt hebben op 8 uur laadtijd...

400V 63A. nu gaan we er echt voor :P
400 * 63 = 25,2KwH. is dus 5x zo snel.

8/5 = 1,6 uur = 1 uur en 36min. voor 200km.

toegestane snelheid = 120km per uur in NL = 200 / 120 = 1,667 uur. = 1 uur en 40 min.

net zo lang laden als rijden dus. lijkt mij toch al aardig acceptabel??

als ik hem snachts aan de lader zet. kom ik op ca 6 uur laden. is dus 800km rijden.

de prijs voor het laden: 1kw/h = 30ct?

25kw * 6 = 150 * 0,30 = 45 euro. op 800km.

diesel 800km 1/15 gemiddeld: = 53,3L * 1,01 = 54,-

well thats one thing beaten.

Aanschafprijs accus:

30s360p = 360 * 20 euro = 7200 euro.
gewicht: 382 * 360 = 137,5 kg.

terugverdienen brandstof kosten.

9 euro op de 800km = ca 10 euro op de 1000km = 7200/10 = 720.000km.. in die tijd zijn je accus al lang afgeschreven.

Als je bedenkt dat de gemiddelde personenauto bij 200.000 kilometer is afgeschreven dan mogen op die tijd de accu's ook afgeschreven zijn. Vind maar eens iemand die met een personen auto ruim 400.000 kilometer heeft afgelegd met de originele motor............(heb ik al gevonden, mezelf :cool: )

Mijn Mazdatje heeft nu 409.093 op de teller staan. Het benzine verbruik is nog steeds 1:12, het olie verbruik is ongeveer 1:1000, dus nog acceptabel.

Als je bedenkt dat de meeste personen auto's voor woon werk verkeer gebruikt worden en dan maximaal een kilometer of 50 rijden dan is een actieradius van ongeveer 300 kilometer acceptabel. Als je dan op je werk de accu weer kan bijladen heb je altijd voldoende stroom aan boord om toch nog effe tussendoor een zaken ritje te maken. Alleen als je een retour rit moet maken van Limburg naar Friesland heb je een probleem, maar dat kun je opvangen door een ruilsysteem waarbij je de lege accu ruilt met een volle accu. Dus de accu moet dan snel wisselbaar zijn.

Voor de gemiddelde kleinere auto moet het makkelijk rendabel zijn te maken.
En met kleinere auto's bedoel ik het segment van de Volkskar polo en aanverwante modellen.
De Golf noem ik al geen kleine auto meer aangezien die van 600 kilo al gegroeid is naar ruim 1200 kilo.........
Voor een electrische auto zou een topsnelheid van 130 kilometer per uur meer dan voldoende zijn, meer is verspilling van energie en sneller rijden mogen we toch niet op de meeste snelwegen, ook in de omringende landen.

Wat zou het toch fijn zijn als Nepcar die oude Smart forfour in eigen beheer ging bouwen en zou uitvoeren met zo een electro systeem. De Nederlandse staat moet dan wel de BTW en andere belastingen van het Nederlandse product afhalen zodat we dan ook weer het Nederlandse product gaan aankopen ipv het buitenland te sponsoren.............

Tjee, wat is dagdromen toch leuk, nu nog de wereld zo gek krijgen om mee te dagdromen op dezelfde lijn........

Back