Avanti Sebart uitlaat diameter.

Ik ben een Avanti van Sebart aan het bouwen en daar zit een uitlaat buis bij die begint bij 94mm en eindigt bij 74mm .
Normaal gesproken is het ongeveer bij een 90mm fan de uitlaat 90 naar 80mm
dus die 74mm lijkt mij erg klein en niet juist.
Heeft iemand hem vliegen en wat is zijn ervaring ermee .
De fan die erin komt is een E-flite 90mm Fan die buitenzijde is echter 95mm dus de buis moet zowieso groter gemaakt worden.
Dit bericht uit het edf forum gekopieerd omdat niemand dat forum ziet op een telefoon zonder eerst naar dit forum te gaan ,wanneer wordt het een keer een normaal formum dat niet verstopt zit !!

mvg Andre

Ik spreek niet uit ervaring, maar uit logica, dus, voor wat het waard is...

Een 90mm fan heeft een totale oppervlakte van 6359 mm2.
Echter het oppervlakte van de impeller (FSA) is kleiner omdat daar bij benadering het oppervlak van de motor van af moet.
Er van uit gaande dat er een 36mm motor in zit, dan heeft die een oppervlakte van 1017mm2
Het impeller oppervlakte is dus 6359 - 1017 = 5342 mm2, ik zie dit als het oppervlakte van de lucht stroom

Als de uitlaat buis eindigt met een diameter van 74mm dan geeft die een uitstroom oppervlakte van 5668 mm2.
Dat is al meer als het berekende oppervlakte van de lucht stroom, dus lijkt me nogal realistisch.

Ik zat net te zoeken, er staat wel het e.e.a al beschreven over FSA (fan swept area).

Bedankt voor je hele berekening , geen idee of zoiets ook in de praktijk geld ,
De Viperjet van E-flite heeft namelijk een uitgang van 82mm met dezelfde fan of dat ook zou werken voor de Avanti met andere inlaat enz geen idee .
Er zijn toch wel meer forumleden die de Avanti vliegen met een 90mm .

mvg Andre

Geldt zeker in de praktijk.
Je wilt 80-90% FSA voor je uitlaat. 85% = 4.541 = 76mm

Je uitlaat lijkt mij helemaal prima. Niks meer aan doen.

Back