Bouwverslag Avia B.H.1 EXP

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Henri Kaper, 15 sep 2008.

  1. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Den Haag
    Okee, daar gaan we dan ... de Avia B.H.1 exp.

    [​IMG]

    Ik doe dit samen met Petr Hadamovsky (Stihac van RCSB), een Tsjech die in de USA woont en werkt. We zijn druk aan het mailen en skypen.

    Ik had al veel goede foto’s van internet verzameld. Petr is naar Tsjechië geweest, heeft daar nog meer foto’s gemaakt en het vertrouwen gewonnen van de mensen van Historická letka republiky Československé / AVIA BH-1 replika letounu z roku 1920 We krijgen nog meer foto’s van hun en ze gaan nog wat maten voor ons nemen.

    Een kopie van een 3view hebben we ook gekregen, alleen had deze niet plat op het kopieerapparaat gelegen ofzo, want de kopie was her en der krom en vertekend ... maar een paar uur zorgvuldig photoshoppen heeft dat allemaal weer in orde gemaakt.

    Nu moeten we eerst beslissen op welke schaal precies we gaan bouwen. Daarna wat 3view/foto collages photoshoppen en dan tekenen. En snel bouwen, hoop ik.

    [​IMG]

    De Avia B.H.1 replica ...

     
    Laatst bewerkt: 24 mei 2020
  2. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Den Haag
    Petr en ik kunnen wel wat meningen gebruiken over de schaal waarop we gaan bouwen ... 1:3,3 of 1:3,5?

    Petr heeft een 35 cc Moki tweetakt/gloei liggen voor zijn model en ik een 28 cc 3W tweetakt/benzine. Omdat het natuurlijk handiger is dat we dezelfde schaal bouwen, is de vraag of mijn 28 cc 3W genoeg zal zijn voor schaal 1:3,3. (... dan is mijn motor wat beter weggewerkt.) Ik denk van wel, maar second opinions zijn welkom. (Viertakt gloei vs benzine discussie hoeft niet, want ik ben ook voor viertakt, maar ik heb nou eenmaal die 3W liggen en ik vind het desondanks wel een mooi ding.)

    De maten van de B.H.1 zijn:

    Schaal 1:3,3
    Spanwijdte 305,5
    Lengte 177,6

    Schaal 1:3,5
    Spanwijdte 288
    Lengte 167,4

    De B.H.1 is een licht gemotoriseerd vliegtuig met een grote spanwijdte, net als de Klemm’s. Ik heb naar Klemm modellen gezocht en gezien dat die inderdaad met relatief kleine motoren vliegen, bijvoorbeeld een Klemm L20 met 320 cm spanwijdte, 175 cm lengte en 26 cc viertakt. Vrijwel even groot als een 1:3,3 B.H.1. Alleen heeft de Klemm een modern profiel met vlakke onderzijde en de B.H.1 heeft zo’n vleugel met licht gewelfde onderzijde en grote invalshoek. De B.H.1 vleugel zal meer weerstand hebben. Maar als die Klemm met een 26 cc viertakt vliegt en ik een 28 cc tweetakt in mijn B.H.1 zet ...?

    Daartegenover staat een model dat al van de B.H.1 is gebouwd op ongeveer schaal 1:3,3 ... zie foto hieronder en de website Fokker modely. Dat model heeft 300 cm spanwijdte, 170 cm lengte, weegt 9,1 kg (8,5 kg + 600 gram lood in de neus) en een 35 cc tweetakt motor. Die motor is volgens de bouwer maar net genoeg.
    Echter zijn model is érg zwaar gebouwd! De romp is bekleed met 1 mm triplex en alle ribben zijn van 3 mm triplex. Hallo!!! Die staart van 1 mm triplex is de reden voor die 600 gram lood in de neus, lijkt mij zo. Ik denk dus dat wij wel op 7,5 of 8 kg uit moeten kunnen komen.
    En om de extra snelheid te krijgen die je nodig hebt voor het extra gewicht, denk ik dat je met zo’n kist met “ingebouwde tegenwind” nog eens meer extra power nodig hebt dan met een gestroomlijnde kist ... dat lijkt mij dubbelop reden dat die 35 cc het maar net trekt bij dat model. Zo’n vliegtuig als de B.H.1 moet het van licht gewicht hebben i.p.v. power om goed te kunnen vliegen.

    Heb ik gelijk? Zal ik ‘m op schaal 1:3,3 bouwen? Dat lijkt heel groot, maar de romp is erg kort en de vleugels zijn smal. En de truc van licht bouwen heb ik nu wel begrepen.
     
    Laatst bewerkt: 24 mei 2020
  3. knikvleugeltje

    knikvleugeltje In Memoriam

    Lid geworden:
    13 feb 2006
    Berichten:
    1.699
    Locatie:
    Tweede Exloërmond
    Persoonlijk zou ik de grotere versie bouwen, groter is naar mijn smaak een beetje mooier. En dan gaat hij net zo groot worden als mijn Klemm KI 32.
    Mijn Klemm is beplankt met 0,6 mm. triplex.
    Waar het gewicht heengaat weet ik nog niet.


    Taco.
     
  4. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Hoi Henri,

    ondanks dat ik zelf niet de grootste fan ben van deze modellen qua bouwjaar etc. vindt ik het wel altijd mooi om te zien hoe anderen er juist wel helemaal voor gaan
    En ook om jullie vorderingen te zien dus bij deze meteen een abbootje en succes met het uitdokteren en bouwen.

    Grt,
    Beto.
     
  5. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.444
    Locatie:
    groningen
    Mooi model!

    Ik neem aan dat je de struts functioneel maakt?

    En wat is het profiel?

    De dikte als % van de koorde verandert sterk!


    jan.
     
  6. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Den Haag
    Ja, de struts worden echt struts, maar dat is niet zo'n punt ... net zoals bij een Big Lift eigenlijk.

    Ik weet nog niet hoe het profiel heet ... hoeft ook niet echt, want ik heb verkleinde kopieën van iedere rib van de replica.
     
  7. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Henri, je weet toch leuke modellen uit te kiezen. Eerst de F.K.41 en nu deze. Ook heel geschikt om met rubberaandrijving te bouwen.......
     
  8. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.819
    Locatie:
    Heesch
    Aha! Ik ga het volgen, Henri!
     
  9. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Den Haag
    Een 1:3,3 model met bungee aandrijving? :grin:
     
  10. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Den Haag
    De beslissing is genomen ... we gaan die van ons in schaal 1:3,3 bouwen, net zo groot als dat model van Fokker modely. Omdat we zeker een kilo lichter zullen bouwen en de motorkap van de lijnmotor stukken minder weerstand zal hebben, gaat het vast goed komen.

    Petr had deze webpagina gevonden met uitleg, wat vuistregels en een calculator: Trainer Design
    Uitgaande van schaal 1:3,3 en een gewicht van 8 kg kom ik hiermee op het volgende ...

    81 g/dm2 (26,62 oz/sq.ft) vleugelbelasting, wat redelijk licht is
    en 8.17 ozcu.ft "cubic loading" (hoe heet dat in Nederlands?) waarmee hij gaat vallen in de categorie: "Sport and Trainer: 7 to 9". (M'n Big Lift heeft 11,76 "cubic loading" en zweeft goed.)

    "As a rule of thumb the stall speed in mph is approximately equal to four times the square root of the wing loading in ounces per square foot."
    Hiermee kwam ik uit op een stall speed van 33 km/u ... voor m'n Big Lift kwam ik uit op 36 km/u en die kan mooi langzaam landen.

    "A scale model's weight should be reduced by the cube of the scale factor. For instance, a full-scale Piper J-3 Cub weights 1000lb and has 36ft wingspan. A 1/6 scale Piper J-3 Cub model should weigh 1000 : (6x6x6) = 4.6lb."
    Avia B.H.1 Gross weight: 490 kg (1,080 lb)
    Een 1:3,3 schaal Avia B.H.1 zou dan 490 : (3,3x3,3x3,3) = 13,635 kg moeten wegen.

    "The wingloading of the scale model should be reduced by the scale factor's ratio. The 1/6 scale model should have 13.3 oz/sq.ft wingloading instead of 80 oz/sq.ft as the full-scale Piper J-3 Cub."
    Avia B.H.1 = 456 g/dm2 : 3,3 = 138,182 g/dm2

    Blijkbaar zijn de laatste twee vuistregels voor de Amerikaanse zware bouwers. ;) We zullen er ver onder zitten.

    Op deze webpagina staat een uitleg over power loading: Model size, wing area and power loading | Model Airplane News | Find Articles at BNET

    "never exceed 12 pounds of model weight for every cubic inch (ci) of engine displacement."
    Mijn 28 cc 3W heeft volgens de fabrikant 2,75 PK.
    28 cc = 1,708 cubic inch
    dus 12 x 1,7 = 20,4 pounds = 9.253 kg

    Terug naar Trainer Design:
    "Powered model aircraft performance may also be estimated by calculating the
    weight / power ratio, also known as power loading. A slow and low wing loading (for a beginner), with a weight / power ratio of 440 to 500g/c.c. (270 to 300oz/c.in.) might be good enough, whereas an aerobatics would need about 340g/c.c. (200oz/c.in.) to achieve good performance. This is assuming 2-stroke engines and that the power of different types is pro-portional to their displacements, (which isn't too far off)."
    ... dus 28 cc x 440 g = 12320 = 12,32 kg

    Met al deze vuistregels/berekeningen zit ik aan de veilige kant met m'n 28 cc 3W op een 1:3,3 Avia B.H.1.
     
    Laatst bewerkt: 20 sep 2008
  11. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.819
    Locatie:
    Heesch
    Wat leuk, Henri!
    Ik ga die berekeningen ook voor mijn Waco doen!
     
  12. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Henri, er staat een artikeltje over de Avia in het nieuwste nummer van de FlyPast. Al gezien? Ik heb hem thuis liggen, voor meer info stuur je maar een mailtje.
     
  13. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    @Henri,

    Je weet dat ik een modelscheepsbouwer ben, maar ik volg dit draadje omdat ik erg benieuwd ben naar jouw werkzaamheden. Als ik je kennis van vliegtuigen zo pleil komt dat helemaal goed.;)

    Veel succes met bouwen!

    groeten Paul

    ps. Overigens heb ik de Amerikaanse projectie van de Van Berkels, zit er toch sterk overna te denken om ze te vervangen voor de Fokkers C1's
     
  14. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Den Haag
    We zijn met de vleugels begonnen. Eerst al het uitzoekwerk gedaan en daarin is het sport-schaal idee dus al gesneuveld. Je bent neuroot of niet. :rolleyes:

    Met mijn Photoshop-methode weer een mix gemaakt van harde feiten, 3view en perspectiefloos gemaakte stukken foto, om tot een goed aanzicht te komen en de juiste ribverdeling te vinden. Daarbij zijn er ook een hoop over-en-weer-vergelijkingen gemaakt ... lastig uit te leggen.

    [​IMG]

    We hadden kopieën gekregen van de originele ribben. Deze kopieën waren niet van geweldige kwaliteit, net over de rand en wat vervormd, dus die heb ik ook eerst in Photoshop opgeknapt. Vervolgens de juiste grootte van iedere rib gevonden door ze in het bovenaanzicht hierboven te plaatsen en de liggers e.d. ingetekend. En dat is weer overgezet naar een apart bestand om alle ribben uit te laten printen.

    [​IMG]

    Wat voor profiel het is weet ik niet, maar het is wel het originele profiel. Misschien dat de bouwers van de Avia B.H.1 een eigen variatie hebben gemaakt op het destijds veel gebruikte Göttingen.

    Ik heb net alle ribben af. De kopieën zitten met Gudy, een dubbelzijdige kleefflim op het balsa geplakt en worden er dus nog afgehaald.
    Omdat de ribben niet gelijkmatig verdeeld zijn en erg verschillen in hoogte, kon ik ze onmogelijk samen in een pakket schuren. Ik heb ze dus alle 30 per stuk gemaakt ... dat was best een klus!

    [​IMG]

    Het "samen in een pakket schuren" gaat feitelijk gebeuren zodra alle ribben op de bouwplank staan. Dan wordt het verloop nog even gecheckt en de schuinte van de ribranden geschuurd ... heel voorzichtig met een lange rechte schuurlat.
     
    Laatst bewerkt: 24 mei 2020
  15. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.286
    Locatie:
    Dordrecht
    Henry,

    Ik leef helemaal met je mee:rolleyes:

    Lastig he als je een lekker eenvoudig kissie wil bouwen maar telkens weer je grenzen verlegt, omdat je weet of het gevoel hebt dat het niet klopt.

    Gelukkig heb je goede foto's, lastig wordt als de documentatie mager is en je er veel meer uit wil halen en daardoor vastloopt.

    Mooi stukje werk met dat uitdokteren van de ribben het resultaat is er dan ook naar.

    Zijn er geen fatsoenlijke tekeningen van de kist je collega bouwen heeft toch goede contacten met de eigenaren.

    Ton
     
  16. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Den Haag
    Je krijgt wat je krijgt, he? De eigenaren zijn best heel behulpzaam geweest ... heel veel foto's, wel tekeningen van de ribben en ze hebben ook nog wat voor ons opgemeten. Een kopie van de tekeningen was geloof ik niet mogelijk, maar ik weet niet waarom. Maar we komen er wel! Wat enorm helpt is dat we een paar foto's hebben, echte toevalstreffers, van de Avia van recht van voren en recht opzij, vliegend, dus van een goede afstand en dus weinig perspectivische vertekening erin.

    Ik heb gisteravond gezellig met m'n vrouw op de bank, alle kopieën van de ribben gepulkt. :)

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 24 mei 2020
  17. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Den Haag
    Alle ribben zijn op hun pootjes met secondelijm op de bouwplank vastgezet en de scharnierlijsten zijn ook aangebracht.

    [​IMG]

    De scharnieren ga ik zelf maken van Novotex en de rechthoekige gaten daarvoor zitten al onderin de scharnierlijst. (Je kan ze zien in de foto.) Die gaten heb ik heel precies gemaakt door een schuurstokje op maat te maken en langs een winkelhaak een sleuf te schuren. Daarna een bodem van 3 mm balsa eraan gelijmd om gaten van de sleufen te maken.

    Vleugel en rolroer worden gebouwd als één stuk. Zodra de vleugels klaar zijn, worden de rolroeren afgetekend, afgezaagd en afgewerkt. De scharnierlijst die je ziet is dus van zowel de vleugel als het rolroer. Zo krijg je goed uitgelijnde roeren.

    M'n bouwplank is een aluminium ladder van drie meter die ik al had, daarop met dubbelzijdige tape gipsplaat vastgezet en het geheel uitgericht met vulstukjes en lijmtangen.

    Volgende stap is het aanbrengen van de rolroerribben die een stukje opzij van de vleugelribben zitten. Daarna het in de definitieve vorm schuren van alle ribben plus scharnierlijsten. De randen van alle ribben zijn met een marker zwart gekleurd om te kunnen controleren hoe ver ik schuur.
     
    Laatst bewerkt: 24 mei 2020
  18. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.286
    Locatie:
    Dordrecht
    Slim een ladder gebruiken als bouwplank, wordt wel een flinke lap vleugel en een lekker dik profiel.

    Ton
     
  19. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Den Haag
    A whopping 3 metres of WING !!! Maar de romp wordt maar 1,78 m lang. Het is haast een motorzwever.
     
  20. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.286
    Locatie:
    Dordrecht
    Heee altijd lekker om een thermiek belletje te pakken of misschien een mooie zweven bouwen om er achter te hangen.

    Ton
     

Deel Deze Pagina