AVRO 504 | CO2 Motor GM 120

ramses

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
PH-SAM
.
Bouwverslag van een Aerographics AVRO 504.

Schaal 1/19.7
Spanwijdte: 22" / 55.9cm
Stick & Tissue

Tijdens mijn vakantie in Zuid Engeland vorig jaar, uiteraard het Fleet Air Arm Museum te Yeovilton bezocht.
Daar wat souvenirs aangeschaft en op de terugweg kwamen we ook nog een leuk hobby winkeltje tegen.
Er lagen nog enkele bouwdozen van vrije vlucht modellen en ik heb de Aerographics AVRO 504 gekocht:

upload_2024-12-2_10-50-10.jpeg

Deze kit is een latere uitgave en heeft o.a. laser gesneden houten onderdelen...
Niet zo leuk als zelf maken/snijden, maar het gaat wel een stuk vlotter qua bouw natuurlijk.
Er zit naast een goed gedetailleerde bouwtekening ook een mooie schaaltekening in de kit.
Prima laserwerk, veel onderdelen, heel compleet, echt een prachtig verzorgde kit:

upload_2024-12-2_10-50-19.jpeg

En dan... zie rode pijl...

upload_2024-12-2_10-50-25.jpeg

Maar weer iets nieuws proberen in m`n vrije vlucht avontuur...
Deze AVRO ga ik maken met een CO2 motor :yes:
Een Gasparin GM 120 wordt de motor, ben heel benieuwd!

full

Binnenkort meer...

Groeten, Ramses
.

Laatst bewerkt:
Goed keuze qua motorisering

Dat denk ik ook, de kit adviseert ook deze motor, ben benieuwd!

De inhoud van de prachtig verzorgde Aerographics AVRO 504 kit:

full

De bouwtekening:

full

En een extra tekening in dezelfde schaal met veel details en info voor een mooie schaal afwerking:

full

De Gasparin G-120 UL CO2 motor:

full

Het laserwerk ziet er zeer goed uit en het hout is van erg goed gekozen kwaliteit!
Verder een cowl, wielen, prop en hardware, tissue, decals, stripwood, etc:

full

De bouw van de ARVO is begonnen:

full

Groeten, Ramses
.

Heel specifiek een motor noemen is zeldzaam.
Vaak wordt wel een gewicht genoemd waarop een model gebouwd kan worden. Hierop kun je dan je co2 of electro motor op kiezen....

Zeldzaam, althans dat vind ik :) , een kit model met een advies voor een CO2 aandrijving.

eel specifiek een motor noemen is zeldzaam.

Klopt, je ziet het niet vaak bij bouwkits van FF schaalmodellen.
Maar de mooie Britse Aerographics kits welke ik heb zijn daar juist wel specifiek in.

De cover art van de Aerographics AVRO 504 uit dit bouwverslag:

full

"This 22" span model is designed for rubber power, it can also be flown with the GM 120 CO2 motor or KP01 electric motor."

Niet alleen staat dit als advies op de cover art van de kit.
Op de bouwtekening staat ook de Gasparin GM 120 motor ingetekend.
Én er zitten balsa en triplex onderdelen in de kit voorbewerkt voor de installatie van deze Gasparin motor :thumbsup:

Maar het gaat bij sommige Aerographic kits zelfs nog verder.
Op de cover art van de Aerographics Fairey Swordfish:

full

"This 26" span model is designed for the GM300 CO2 motor. It can also be flown rubber power or electric power."

Helaas worden deze prachtige Britse kits al lang niet meer geleverd.
Met veel geduld en een beetje geluk nog wel te vinden op Ebay o.i.d.

Groeten, Ramses
.

Sowieso handig met dit soort zeldzame kits en kits die geen super uitgebreide tekeningen hebben. En daarmee bedoel ik dan alle onderdelen getekend.
Om dan de houten panelen waaruit gelaserd is of gestanst eerst even in te scannen voor je onderdelen eruit haalt. Heb je een reserve onderdeel nodig of wil je de kit nogmaals maken van eigen hout, heb je alle onderdelen tot je beschikking..

Back