Avro familie.

Toen ik een aantal jaren geleden weer begonnen was met bouwen wilde ik toch een toestel hebben om te vliegen.
Ik kwam toen in contact met Jacques Meuwissen.
Hij had een Avro Tutor in de verkoop.
Zoals de meesten weten waren de modellen van Jacques zeer goed en mooi gebouwd.
Dus het besluit was snel genomen.
Op het moment ben ik bezig om een Gaui 50 in de Tutor te plaatsen.
Is bijna klaar.

Een aantal jaren geleden was ik met de Tutor op Dawn Patrol.
Daar vloog Henk van Hoorn met een Avro D .
Het beeld in de lucht was geweldig.
Dus toen ik hoorde dat Henk de Avro D wilde verkopen ben ik daar op in gegaan.
Dat is Avro nummer 2.

Toen ik de Avro D ging ophalen bood Henk aan om de Avro Triplane ook mee te nemen.
Ik kon later beslissen wat ik met de triplane zou gaan doen.
Maar er was veel werk te doen.
Een paar maanden later is hij weer terug gegaan naar Henk.
Het afgelopen jaar heeft Henk die Triplane onder handen geworden.
Dit is te volgen geweest op dit forum.
De Triplane ziet er nu prachtig uit.
Henk vroeg me of ik nu wilde overnemen.
Dat wilde ik wel
Dat is Avro nummer 3.

Ik heb nu dus drie Avros staan.

Nu gaat de Avro D naar een museum.
Henk had de tank van de Triplane achter de motor geplaatst.
Dit is een goede oplossing.
Maar na het bekijken van de fotos van de echte Triplane was de vleugeltank erg aanwezig.
Na het meten van een aantal fotos kom ik op de volgende maten uit.
Diameter is 110 mm en een totale lengte van 380 mm.
Dus een behoorlijke tank.
Ik ga eens nadenken hoe ik deze kan maken.
Hou jullie op de hoogte.

Ton
 
Hier een foto van de Avro Triplane.

540.jpg


Om deze vorm in de juiste maat als bruikbare tank te maken vond ik te veel werk.
Van verschillende fotos de maten en vorm genomen.
ik kwam op deze vorm.

540.jpg



Ik heb 1 ltr. benzine nodig voor de King 100.
Dus eerst een litertank gezocht,
En gevonden.

540.jpg


Ik ga als eerste een cilinder maken waar de tank in past.
Daarvoor twee spanten gemaakt.

540.jpg


DEze zijn gemaakt van 6 mm balsa die aan beide kanten beplakt zijn van 1 mm triplex.
Hierdoor krijg je strerke en lichte spanten met een groot lijm oppervlakte om de bekleding vast te lijmen .

540.jpg


Ik kreeg nog een tip van Teus om de tank te bekleden met koper folie.
Kijken hoe ik de conussen bekleed krijg.

Ton
 
Hello Ton,
that's a good story. I am looking for an AVRO Tri for years and you had just three of them.....! :-)
Wishing you good sucess!
Groetjes
Tilman
 
Thank you.
You can see the Avro on Dawn Patrol or at the scale meeting in the autumn.

Hopefully, both can continue.

Ton
 
De twee spanten verbonden met balsa latten.
Aan de bovenkant van de spanten komt een triplex ligger , hier komt de tank aan te hangen.
ik heb nu een buis van 245 mm lang en een diameter van 105 mm.
Om de spanten word triplex van 0,4 mm gelijmd.

540.jpg


Nu zit ik alleen met de vraag of ik de pendel gebruik of een nieuwe aansluiting achterin de tank maak.
De tank zit een flink stuk hoger dan de motor . dus de benzine zal altijd naar de motor lopen.
Wat denken jullie ?

Ton
 
Gisteren de Avro D naar het museum gebracht.

540.jpg


540.jpg


540.jpg


Hij staat nu in het museum van Rik Foulon , Old Leghem.
Hij heeft hier een prachtige collectie WW 1 kisten staan.
Voor iedereen een aanrader.
Enig nadeel is dat je er niet snel wegkomt omdat Rik een entousiast verteller is .:thumbsup::thumbsup::thumbsup:
Maar dat maakt niet veel uit , hij heeft ook een uitstekende brasserie .

Hier zijn adres;
Luchtvaartmuseum 14 18 Old Leghem
Medenstraat 17
Ledegem.
 
Verder met de tank.
Alle slangen aangesloten en op hun plaats.

540.jpg


In de voorste conus de vulopening gemaakt.

540.jpg


540.jpg


IK kan nu de alu beplating op zijn plaats lijmen.

Ton
 
Een 3 D printer is zeker handig,
Anders had ik ze moeten draaien of een uitslag maken en ze van plaat maken.
Voordeel van printen is dat je tijd over hebt voor andere zaken .

Ton
 
Henk had al veel zaken van de Triplane veranderd.
Ik heb er veel meer vertrouwen in dan de eerste keer.

Een ding begreep ik niet van de oorspronkelijke bouwer.
Waarom zitten de stuurhevels van de rolroeren aan de bovenzijde.
De Triplane had geen rolroeren , maar zal hierdoor wel beter sturen.
Ik zou de stuurhevels aan de onderkant gemaakt hebben zodat ze minder opvallen.

Bij nadere bestudering van de aansturing van de rolroeren viel wel op dat de stuurhevels wel erg fragiel waren.

540.jpg


Deze zijn van 1 mm alu gemaakt en een daarvan was al bijna gebroken .
Daarom besloten om deze te vervangen .
Ook over de gebruikte servos was ik niet overtuigd.
Het zijn 8 mm dikke wingservos.
Voor zo een grote kist met een 100 cc geen goede keuze.
Daarom maar besloten om alles te vernieuwen.


540.jpg


Er komen vier Savox servos in.
Hiervoor blokjes gemaakt om ze te kunnen bevestigen .

540.jpg


En natuurlijk nieuwe stuurhevels gemonteerd .

540.jpg


En aan de onderkant gezet.
Ben ook gelijk van de slecht passende luikjes af.
Deze waren gemaakt van HPL.
Dit materiaal volgde het vleugelprofiel helemaal niet.

Ton
 
Curley ,

De onderdelen zijn geprint met Pet-G.
Normaal gesproken is Pet-G brandstof bestendig .
Maar of het peprinte materiaal geschikt is voor een tank weet ik niet.
In dit geval maakt het ook niets uit omdat de onderdelen niet met brandstof in contact komen.

Ton
 
Der Avro befindet sich in guter Gesellschaft.
Wenn Du in der Gegend bist, solltest Du unbedingt hingehen und es Dir ansehen.
Hier gibt es wunderschöne WW1-Flugzeuge.

Ton
 
Back
Top