Awesome Q95 - Kleine FPV Quadcopter, werkelijk geweldig of...

Indoorvlieger

Forum veteraan
We zien steeds meer kleine (100mm diameter of minder) FPV quadcopters verschijnen. En qua prestaties komen deze steeds meer in de buurt van veel grotere modellen, als het gaat om "power" en kwaliteit van het FPV signaal. 1 van de merken dat hierbij aan de weg timmert is Awesome. Bescheidenheid is nergens voor nodig, moeten ze bij dit merk hebben gedacht. Maar ze even het voordeel van de twijfel gunnend, misschien wordt het wel waargemaakt, nietwaar?

De Q95 is bij diverse webshops te koop, onder andere hier:

http://www.gearbest.com/brushless-fpv-racer/pp_638461.html

Naast de versie zonder ontvanger, is er ook eentje met FrSky ontvanger, en een versie met FlySky.

Wat krijg je als je bij een webshop dit aanklikt? Een nette en stevige kartonnen doos, met daarin de quadcopter, ee handleiding voor de camera, een zakje met propbeschermers, en 8 propellors:

attachmentNew.php

attachmentNew.php

Na het controleren van het soldeerwerk (kan hier en daar wat slordig ogen) en alle schroefjes, was het tijd om een ontvanger te installeren. De doos bevat geen uitleg over hoe, maar gelukkig stond er op internet een plaatje met wat uitleg:

a10128813-225-ReceiverInstall.png

Ik koos voor een kleine Sbus ontvanger, FrSky compatibel, de FD800. Deze heeft als voordeel, behalve dat het een klein en licht exemplaar is, dat er ook RSSI aanwezig is. Als je dan een Taranis hebt, krijg je via de speaker van de zender te horen als je op de rand van het bereik komt.

Ik heb de standaard props niet gebruikt, omdat deze erg moeilijk op de motorassen gingen, en je de kans hebt om de motor te beschadigen, doordat er teveel kracht op de as komt. Deze zijn wel uit te boren, zodat ze beter passen, maar ik had ook nog een zakje 3-blade 1935 props liggen, in diverse kleuren, dus besloot die eens te proberen.

attachmentNew.php

Let trouwens op, in de doos worden geen schroeven voor de props meegeleverd. Blijkbaar dacht Awesome dat de klemkracht van de meegeleverde props wel voldoende moet zijn, of ze wilden een paar centen uitsparen.

De accu, een 2S 400mAh LiPo, officieel voor de Furibee F90 Wasp, wordt met 2 brede elastieken op zijn plek gehouden.

In BetaFlight moet je natuurlijk wel even de instellingen nalopen, vooral kritische zaken zoals bord orientatie, en waar nodig dingen aanpassen aan je persoonlijke voorkeur.

Maar de grote vraag is natuurlijk, hoe vliegt het? Wel, de naam is goed gekozen, want dit ding heeft power en wendbaarheid genoeg:

Verder ook zeer compleet, buzzer, om hoorbaar te maken wanneer je accu leegt begint te raken, en om je quad te vinden als hij een "ongeplande landing" heeft gemaakt, en ook leds die kunnen reageren op diverse condities, zoals armen van throttle, etc. Alles in te stellen via BetaFlight. Enige nadeel is dat de OSD functie van de flight controller, een F3 Omnibus, niet wordt gebruikt. De camera, die overigens heel netjes beeld geeft voor een kleine Cmos type camera, is direct aangesloten op de VTX, dus geen bypass via de FC, waar de OSD info aan het signaal had kunnen worden toegevoegd. Maar op dat ene puntje na, absoluut "Awesome" te noemen.

Ik vind het een fijne quad om te vliegen. Kan ook best wat wind hebben. Beetje jammer dat ze de OSD functie niet gebruiken, maar er is ook een buzzer en met de ontvanger die ik erin heb gezet heb ik dat de Taranis waarschuwt als je te ver weg vliegt, en zendersignaal te zwak dreigt te worden.

Er komt trouwens ook een 100mm versie aan, met OSD.

Back