Axi 2212/34 onderlinge verschillen in draaiweerstand/clunk?

Rob

Forum veteraan
Ik heb nieuwe Axi 2212/34 's aangeschaft, de oude motor op m'n Ultimate ging ineens veel zwaarder draaien waarmee ook de stroom veel hoger werd.

Nu heb ik 3 dezelfde Axi's liggen en er zit een enorm verschil in de weerstand tegen het draaien / de clunk (het van magneet naar magneet draaien). De oude heeft een hele duidelijke zware clunk en loopt daarbij ongetwijfeld ook een beetje aan of heeft een lager probleem. Maar wat me erg verrast is dat er ook een heel groot verschil in clunk zit tussen de twee nieuwe motoren; de ene heeft bijna geen clunk/draait heel licht en de ander dus wel en komt veel dichter in de buurt van de oude motor. Is dit normaal of is er iets aan de hand?

hoi rob wat ik wel weet is dat de axi,s vooral die wat oudere wel eens problemen hadden met de lagers.
ik had ook 2 de zelfde 540model maar de een gilde wat op een bepaald toerental .
de ander had dat niet .
een vriend van me heeft er wel weer eens 1 terug gebracht daarom
ook wilde er wel eens een plek in het lager zitten waar hij niet echt lekker in loopt.
voor de rest prima dingen maar echt verschil in klunk heb ik nog niet gehad .
groeten wiebe

Rob, heb je beide motoren rondgedraaid toen ze niet aangesloten waren of hing er bijv. 1 aan een regelaar?

Alle 3 motoren heb ik vergeleken met losse draden, de twee nieuwe zo uit de doos, de oude heeft er al de nodige vluchten op zitten... Met de oude is er duidelijk iets mis want deed het de ene accu nog ogenschijnlijk normaal en bij de volgende sprak gelijk de cut-off aan.

Ik heb dus echt 2 dezelfde splinternieuwe motoren die een groot verschil in weerstand/clunk hebben... rara hoe kan dat?

Zo uit de doos: Maar toch niet per ongeluk de draadjes tegen elkaar? Je hebt dan een rem zoals normaal de regelaar doet.

Draadjes zijn nog niet eens gestript! Ik begin inmiddels te begrijpen dat een duidelijk verschil dus niet normaal is. Ik dacht eerst dat het door een verschil in afstand anker tot magneten zou kunnen komen maar daar begint niemand over. Welke motor is nou blijkbaar niet goed?

Ik heb ook twee verschillende 2212/34 Axi's. Een blauwe met erg veel clunk (Duits: Rastmoment) en een goudkleurige met haast geen clunk.

Er is geen verschil in de prestaties.

Ander aantal "nuten" en magneten lijkt mij.

Kan je zien of ze mechanisch verschillend zijn opgebouwd?

Ze zijn samen geleverd dus dat lijkt me daarom al niet aannemelijk. Op het oog zijn ze kompleet identiek, beide zijn goudkleurig...

@Bert, als ze beide identiek zullen presteren hoef ik er in feite dus niets op uit te doen, bedankt voor de info.

Evengoed zal het ons blijven boeien waar het verschil vandaan komt, iemand een idee?

Hebben de nieuwe motoren niet meer magneten? Als dat zo is zitten ze dichter bij elkaar en kan je makkelijker van de ene naar de andere draaien. Als er minder magneten in zitten dan is de afstand tussen de magneten groter waardoor de kracht van de magneet die boven een pool zit langer aan die pool blijft trekken. Hierdoor zal je meer kracht moeten uitoefenen om hem er "los van te trekken". Wanneer dan de volgende magneet in de buurt van die pool komt zal hij er snel naar toe trekken. Dit geeft het sterkere "clunk gevoel".
Al met al zou dat kunnen betekenen dat er niets aan de hand is. Als de nieuwe motoren meer magneten hebben zullen ze iets langzamer draaien. Daar staat tegenover dat ze een groter koppel zullen hebben en dus een grotere prop rond kunnen krijgen. Even testen dus dan weet je het.

Beide nieuwe motoren zijn volledig identiek en van dezelfde zending, toch zit er een heel duidelijk verschil in clunk, rastmoment en cogging...

Het zou kunnen zijn dat de ene motor sterkere magneten heeft dan de andere. Voor eenzelfde Kv (toeren/Volt) kan de motor dan met minder wikkelingen toe. Het rendement is hoger. De sterkere magneten zorgen dan wel voor meer cogging.

Hoevel statorpolen hebben de motoren, hoeveel magneetpolen en hoeveel 'clunks' per omwenteling voel je?

Back