Hi all
Ik wil een extremeflight Yak 54 88" gaan bouwen met electro aandrijving. Maar loop een beetje spaak met de motor keuze. Komt hoogst waarschijnlijk door gebrek aan kennis
de Yak zal ongeveer 7600 gram gaan wegen. en daarom leek mij de AXI 5345/? well een aardige keuzen. Hier van zijn drie versies de
14
- 225 RPM/V
- 36 - 84 A ( 110A 20s)
16
- 195 RPM/V
- 30 - 75 A ( 90A 20s)
18
- 171 RPM/V
- 25 - 63 A ( 75A 20s)
Ik zou het liefste 12s1p (4.5 - 5 Ah ) willen gaan, omdat me dit meer vliegtijd geeft als 10s en dat ik cellen niet parallel hoeft te zetten, waar door,
naar mijn mening het laden ( balanceren ) makelijker gaat.
Met 12 cellen zou ik volgens mij de 5345/18 moeten pakken om rond de 8500 tpm uit te komen en dit in combinatie met een 22x10,
zou het best moeten werken, denk ik. Maar het vermogen zal dan toch wat te hoog zijn kijkende naar de spec's van de motor?
Maar nu kijk ik wat Tadango gedaan heeft met zijn edge 540 en zie dat hij de 5345/16 met een 22*12 heeft, dit met een 6250 tpm en 88A.
( kon niet vinden of dit ook met 12 cellen was, volgens mij wel )
Dit te zien moet de efficencie van de motor toch niet al te goed zijn om dat 42 volt maal 195 rpm/v 8200 rpm is, dat betekend dat de 6250
rpm zo'n 25% van het ideaal af zit. Klopt deze gedachte ?
Hierna kijkende valt de 14 zowie zo af, terwijl het wel de motor met het meeste vermogen is.
Wat is hier nu wijsheid ?
- Beproefde configuratie van Tandango ( kleinere prop/spoed misschien)
- of de 5345/18, en deze overbelasten qwa vermogen ?
Bart,
Ik wil een extremeflight Yak 54 88" gaan bouwen met electro aandrijving. Maar loop een beetje spaak met de motor keuze. Komt hoogst waarschijnlijk door gebrek aan kennis

de Yak zal ongeveer 7600 gram gaan wegen. en daarom leek mij de AXI 5345/? well een aardige keuzen. Hier van zijn drie versies de
14
- 225 RPM/V
- 36 - 84 A ( 110A 20s)
16
- 195 RPM/V
- 30 - 75 A ( 90A 20s)
18
- 171 RPM/V
- 25 - 63 A ( 75A 20s)
Ik zou het liefste 12s1p (4.5 - 5 Ah ) willen gaan, omdat me dit meer vliegtijd geeft als 10s en dat ik cellen niet parallel hoeft te zetten, waar door,
naar mijn mening het laden ( balanceren ) makelijker gaat.
Met 12 cellen zou ik volgens mij de 5345/18 moeten pakken om rond de 8500 tpm uit te komen en dit in combinatie met een 22x10,
zou het best moeten werken, denk ik. Maar het vermogen zal dan toch wat te hoog zijn kijkende naar de spec's van de motor?
Maar nu kijk ik wat Tadango gedaan heeft met zijn edge 540 en zie dat hij de 5345/16 met een 22*12 heeft, dit met een 6250 tpm en 88A.
( kon niet vinden of dit ook met 12 cellen was, volgens mij wel )
Dit te zien moet de efficencie van de motor toch niet al te goed zijn om dat 42 volt maal 195 rpm/v 8200 rpm is, dat betekend dat de 6250
rpm zo'n 25% van het ideaal af zit. Klopt deze gedachte ?
Hierna kijkende valt de 14 zowie zo af, terwijl het wel de motor met het meeste vermogen is.
Wat is hier nu wijsheid ?
- Beproefde configuratie van Tandango ( kleinere prop/spoed misschien)
- of de 5345/18, en deze overbelasten qwa vermogen ?
Bart,