AXI 5345/? voor extremeflight yak 54 88"

Hi all

Ik wil een extremeflight Yak 54 88" gaan bouwen met electro aandrijving. Maar loop een beetje spaak met de motor keuze. Komt hoogst waarschijnlijk door gebrek aan kennis :-)

de Yak zal ongeveer 7600 gram gaan wegen. en daarom leek mij de AXI 5345/? well een aardige keuzen. Hier van zijn drie versies de
14
- 225 RPM/V
- 36 - 84 A ( 110A 20s)

16
- 195 RPM/V
- 30 - 75 A ( 90A 20s)

18
- 171 RPM/V
- 25 - 63 A ( 75A 20s)

Ik zou het liefste 12s1p (4.5 - 5 Ah ) willen gaan, omdat me dit meer vliegtijd geeft als 10s en dat ik cellen niet parallel hoeft te zetten, waar door,
naar mijn mening het laden ( balanceren ) makelijker gaat.

Met 12 cellen zou ik volgens mij de 5345/18 moeten pakken om rond de 8500 tpm uit te komen en dit in combinatie met een 22x10,
zou het best moeten werken, denk ik. Maar het vermogen zal dan toch wat te hoog zijn kijkende naar de spec's van de motor?

Maar nu kijk ik wat Tadango gedaan heeft met zijn edge 540 en zie dat hij de 5345/16 met een 22*12 heeft, dit met een 6250 tpm en 88A.
( kon niet vinden of dit ook met 12 cellen was, volgens mij wel )

Dit te zien moet de efficencie van de motor toch niet al te goed zijn om dat 42 volt maal 195 rpm/v 8200 rpm is, dat betekend dat de 6250
rpm zo'n 25% van het ideaal af zit. Klopt deze gedachte ?

Hierna kijkende valt de 14 zowie zo af, terwijl het wel de motor met het meeste vermogen is.

Wat is hier nu wijsheid ?
- Beproefde configuratie van Tandango ( kleinere prop/spoed misschien)
- of de 5345/18, en deze overbelasten qwa vermogen ?

Bart,
 
Vraag het eens aan extreme flight zelf, ze beantwoorden mail. Zelf heb ik de 58" extra en die aanbevolen set up is naar mijn mening perfect.
 
Ik heb nu een meszjlik (hoe schrijf je dat ook al weer...) carbon 24x10 op de /16. Dit op 12 cellen Zippy R 4800 levert 6300 toeren bij een volle accu. Stroom 100-105 A (niet gemeten). 12+ kg trekkracht (meter ging niet verder)

De motor maakt veel minder toeren belast, die 195kv is bij onbelast. Motor lijkt het aan te kunnen (wordt 65 graden) maar het is wel meer dan wat axi aangeeft. Deze combi op een 7.9kg edge vliegt wel lekker. Genoeg vermogen om goed uit een hover weg te trekken.
 
Ik heb de axi 5345/18 op de 74",lekker overpowered...
Voor de 88" zou ik toch de 14 nemen!!
 
Tandango, hoe moet ik die rpm/v nou zien,

Is er een vuist regel op hoeveel % je moet zitten van de rpm/v ?


He Gor je hantekening zegt dat er een 14 op zit :-)

Bart,
 
Tandango, hoe moet ik die rpm/v nou zien,

Is er een vuist regel op hoeveel % je moet zitten van de rpm/v ?


He Gor je hantekening zegt dat er een 14 op zit :-)

Bart,

Ja,eerst wou ik ook de 14 nemen voor nog meer power,maar dat werd me afgeraden omdat dat veel meer A trok dan mijn regelaar aankan(jeti spin opto 99)
 
Back
Top