Axiale Turbojet

Discussie in 'Zelfbouw turbines' gestart door Jos van der Werf, 9 jul 2014.

  1. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Waauw.......!
     
  2. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Wat een prachtig mooi project. Mooie 3D renders en metaal bewerking.
     
  3. benovitch

    benovitch

    Lid geworden:
    20 apr 2005
    Berichten:
    423
    Locatie:
    België/Nieuwkerken Waas
    Respect voor al dit geduld en vakwerk :)
     
  4. haje74

    haje74

    Lid geworden:
    1 aug 2010
    Berichten:
    612
    Locatie:
    Zutphen
    Hallo Jos,

    Wat wordt dat mooi zeg! Ik vraag mij trouwens wel af bij het zien van de laatste foto hoe je zorgt dat de centerboring in de naaf van de "stators/swirlvanes" na het lassen mooi gecentreerd blijft. Krijg je door het lassen geen ongewilde spanningen in het materiaal waardoor de boel misschien ongewild vervormt? Zo ja, hoe los je dat op, en zo nee hoe voorkom je dat dan? Ik neem aan dat de passing van de onderdelen zeer precies moet zijn bij een dergelijk apparaat dat je aan het bouwen bent, vandaar mijn vraag.

    Ik ben onder de indruk van je werk; prachtig hoe secuur en precies je alle ondedelen weet te produceren.
     
  5. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    wow is niet genoeg wat een vak werk
     
  6. Jos van der Werf

    Jos van der Werf

    Lid geworden:
    13 aug 2005
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Bedum
    Leuk dat jullie het project met zoveel belangstelling blijven volgen!

    En dan de uitleg over het lassen e.d.
    De stator wielen hebben een nauwe passing met de behuizingsringen. Het centreren van de behuizingen onderling gebeurd door op de behuizingsringen aan één kant een groef te maken, aan de andere kant een opstaand randje.
    Voor het lassen van de wielen aan de behuizingen heb ik gebruik gemaakt van een speciaal lasapparaat dat een soort van kruising is tussen een Tig lasapparaat en een puntlasapparaat. Hiermee kunnen hele fijne lasjes gemaakt worden. De warmte inbreng in het materiaal is hierdoor extreem laag en heel erg plaatselijk. Dit is de reden dat er geen vervorming van het materiaal optreed bij het lassen en alles perfect recht en gecentreerd blijft

    Het las principe is in het volgende filmpje te zien:

     
  7. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    hier en daar
    ......
     
  8. Jos van der Werf

    Jos van der Werf

    Lid geworden:
    13 aug 2005
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Bedum
    Bij deze een nieuwe update over de voortgang van de motor. De afgelopen dagen heb ik aardig wat tijd kunnen besteden aan de motor, het nadeel is alleen dat de tijd ineens veel sneller lijkt te gaan als anders...
    Nieuw zijn de steunen voor de bevestiging van de motor, deze zijn volledig gefreesd en daar ging meer tijd in zitten dan ik vooraf had verwacht, maar ik ben wel tevreden over het resultaat en dat is uiteindelijk waar het om gaat.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ook zijn nu alle bevestigingsgaten in de behuizingen geboord en waar nodig getapt.

    Vanavond begonnen de handjes toch nog even te jeuken om nog iets te doen, dus heb ik het laswerk aan de buitenste gedeelte van de verbrandingskamer gedaan

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  9. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Sodeknetter, da's knap werk! Met de hand gelast?
     
  10. jd1uth

    jd1uth

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Uithuizermeeden
    Een kunstwerk, elke update is gewoon fantastisch om te zien.

    Grt Jan
     
  11. Mark Oostveen

    Mark Oostveen

    Lid geworden:
    24 sep 2003
    Berichten:
    875
    Locatie:
    Nieuw-Bergen (Lb)
  12. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.584
    Locatie:
    hier en daar
    Potver!
    [raapt onderkaak weer van de vloer]
     
  13. Jos van der Werf

    Jos van der Werf

    Lid geworden:
    13 aug 2005
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Bedum
    Het is inderdaad allemaal met de hand gelast. Ik moet zeggen dat het best makkelijk gaat, alhoewel er altijd stukjes zijn die iets minder mooi worden.

    Bij deze nog enkele foto's van de voortgang van de afgelopen dagen

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  14. Lennart O

    Lennart O

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    114
    waaaaaaanzinnig!
    Gaat deze turbine uiteindelijk ook in een vliegende jet gemonteerd worden?
     
  15. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    S C H I T T E R E N D ! ! ! ! ! ! ! ! ! !

    Dit is iets wat eigenlijk op JetPower 2016 ook zou moeten staan als show model ;-)
     
  16. jd1uth

    jd1uth

    Lid geworden:
    7 okt 2005
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Uithuizermeeden
    Ik hoop echt dat je 100% succes hebt met je ontwerp dit is een Kunstwerk aan het worden, wat dat is het al perfect Jos.

    Jan
     
  17. Sleurhutje

    Sleurhutje Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 jun 2006
    Berichten:
    25.207
    Locatie:
    Beverwijk
    Bizar gaaf. :cool: Deze kan zo door als kroonjuweeltje. ;)

    [​IMG]
     
  18. Jos van der Werf

    Jos van der Werf

    Lid geworden:
    13 aug 2005
    Berichten:
    154
    Locatie:
    Bedum
    De verbrandingskamer begint steeds meer vorm te krijgen. Er zaten een paar kleine foutjes in het ontwerp waardoor ik de verbrandingskamer (inclusief brandstofring) net niet als één geheel kon plaatsen in de behuizing. Nu heb ik de ring demontabel gemaakt met 3 klemmetjes.

    De brandstofring is gelast, gesoldeerd en getest met gas.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het doel is om vanavond de kamer verder af te lassen.

    @Lennart,
    Ik heb verder nog geen plannen om de motor in en vliegend model te plaatsen. Voorlopig hou ik eerst nog even de vingers gekruist en hoop ik dat hij gaat werken :).

    @Berto,
    En als hij werkt... dan mag hij in een vliegend model of misschien als showmodel voor JetPower 2016.
     
  19. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.821
    Locatie:
    Zeewolde
    Dat zou toch wel echt heel gaaf zijn!!!!
     
  20. skycat

    skycat

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    921
    Locatie:
    Arnhem (NL)
    Mooi stukje vakwerk. Ben benieuwd naar het complete eind resultaat.
     

Deel Deze Pagina