Axiale Turbojet

@nico
Dit is het koppel dat op de as komt te staan voor het aandrijven van de compressor.

Vermogen is koppel x draaisnelheid. De compressor vraagt 60kW. De draaisnelheid is 90000 rpm.

Even de formule van wiki gehaald:

df093f80b3f8a2891cb9d09fe4e99be3.png


Draaisnelheid is 90000 rpm = 1500 rotaties per seconde.
In radialen per seconde: 1500 x 2 x pi = 9425 rad/s

60000 / 9425 = 6,4 Nm

Zo, dat was weer meer dan genoeg wiskunde voor vandaag.
 
... Even de formule van wiki gehaald:

df093f80b3f8a2891cb9d09fe4e99be3.png

...
Die formule is onjuist.

Correcte formules:
P = τ × ω = τ × 2πf = τ × 2π / T (scalair, niet vectorieel)
waarbij
P = vermogen
τ = koppel
ω = hoeksnelheid
f
= 1/T = rotatiefrequentie
T = 1/f = omlooptijd
 
Laatst bewerkt:
De afgelopen weken ben ik veel bezig geweest met het gedeelte van de behuizing, dat tussen de compressor en de verbrandingskamer zit. Nadat het twee keer mis ging op de freesbank, nu dan eindelijk gelukt..... na 8,5 uur frezen....pfff..... Mooi dat het een "cnc" machine (hobby cnc) is, dus ik kon zelf mooi aan de koffie.





Groeten,
Jos
 
De afgelopen weken ben ik veel bezig geweest met het gedeelte van de behuizing, dat tussen de compressor en de verbrandingskamer zit. Nadat het twee keer mis ging op de freesbank, nu dan eindelijk gelukt..... na 8,5 uur frezen....pfff..... Mooi dat het een "cnc" machine (hobby cnc) is, dus ik kon zelf mooi aan de koffie.





Groeten,
Jos

Gouden handjes!!!
 
De afgelopen twee weken weer druk bezig geweest met de motor. Een beetje tegenslag gehad met het frezen van het NGV wieltje. Uiteindelijk heeft de freesmachine er 21 uur over gedaan en zijn er 3 frezen geknapt.... sommige freesbanen waren iets te fanatiek.

Bij deze de foto's van de vorderingen.





Groeten,
Jos
 
Hierbij nog wat foto's van de voortgang! Het begint al vorm te krijgen.







De aankomende weken staan de compressorwielen op het programma. Een pittige opgave omdat de compressorwielen van Titanium worden gemaakt. En aangezien er niet veel meer over is van het materiaal moet eigenlijk alles in 1 keer goed. Spannend dus!

Groeten,
Jos
 
Het bewerken van Titanium gaat eigenlijk op dezelfde manier al RVS... Alleen iets langzamer en met heel veel koeling.

Omdat Titanium de warmte erg slecht geleid, gaat alle warmte zich concentreren op de snijvlakken van het gereedschap. Hierdoor slijt het gereedschap erg snel. Vandaar dat koeling vrijwel noodzakelijk is. Daarnaast is de snijsnelheid een stuk lager als bij RVS, ook dit heeft weer te maken met de warmte ontwikkeling op de snijkanten. Als laatste zal waarschijnlijk de aanzet van de frees ook wel iets minder worden, maar dat is direct afhankelijk van de stabiliteit van de machine en het gereedschap.

Als het eerste compressorwiel in de machine zit, zal ik proberen een kort filmpje te maken en te posten.

Groeten,
Jos
 
Bij deze een kort filmpje van hoe het eerste compressorwiel is gemaakt.
Het is het compressorwiel van de 2e trap van de compressor. inmiddels is het wieltje klaar, ik zal binnekort even foto's maken van het eind resultaat!!.

[media=youtube]C1SVDou9DPY[/media]

Groeten,
Jos
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top