Axxon eerste zelfbouw

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door guyken, 21 sep 2014.

  1. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.607
    Locatie:
    belgium
    Ik heb tegenwoordeig de depron fever en na het bouwen van de Malibu wordt de volgende uitdaging een volledige zelfbouw . Dus geen bouwdoos , platen kopen en zelf uitsnijden en bouwen . We zijn benieuwd of we er iet gaan van bakken :confused:
    Heb van medeforumlid een link van een plan gekregen
    Downloadplan Axxon - Modell AVIATOR - Aktuell - Downloads - Modelle
    en we zijn vertrokken .
    Plan gedownload beetje knippen en plakken (deze hobby houdt je toch wel jong zeg :D) en wordt vervolgd ...
    [​IMG] Ps mocht deze vlieger al eens gemaakt zijn (bedoel als bouwdraadje ) laat het me dan weten . We hoeven niet in herhaling te vallen :cool:[​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.607
    Locatie:
    belgium
    Ziezo het plan is uitgesneden . er zijn relatief weinig stukken . Nu nog eens googelen hoe we het plan op depron kunnen overbrengen . Ik heb geloof ik al filmpjes op youtube terloops eens bekeken .

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. Blue Falkor

    Blue Falkor Guest

  4. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Papier hier en daar vast kleven op het depron.
    Daarna met een SCHERP hobbymesje (type Stanley 10-401) vorm uitsnijden door het papier. Onderdelen die je 2 maal nodig hebt ( bijv. wielkappen), ook 2 maal afdrukken (snijvorm op papier ben je kwijt na 1 keer snijden).

    Opmerking: best hier en daar wat 'vertanding' voorzien op de beide verticale rompdelen en bijhorende uitsparingen in het horizontale rompdeel (bijtekenen op papier voor je begint te snijden). Dat werkt makkelijker bij het bouwen: de verticale rompdelen staan dan meteen op de centerlijn van de horizontale romp. Bekijk even wat foto's, tekeningen of bouwbeschrijvingen van andere indoor modellen voor het principe.

    Tip: stap een bouwmarkt binnen en schaf je een lengte aluminium hoekprofiel aan (20 x 20 à 25 x mm). Snij daarvan 2 lengtes van 800 à 900 en wat kortere stukjes. Heel handig bij bijv. het loodrecht monteren van de verticale rompdelen (profielen langs beide zijde van het vertikale rompdeel met een wasknijper of klem vooraan en achteraan om ze samen te duwen).
     
  5. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.607
    Locatie:
    belgium
    Top . Bedankt voor de tips :D
     
  6. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.607
    Locatie:
    belgium
    En de start is gegeven . Tips gevolgd en plan met pritt op depron gekleefd en dan maar netjes uitsnijden . Dit moet je wel doen als tijdverdrijf vindt ik . Maar iets dat je volledig zelf gemaakt hebt zal ook wel voldoening geven zeker :rolleyes: Voorlopig vindt ik het zeer leuk , knippen - plakken snijden . Tof , op ambachtelijke wijze LOL . Ben al van een eigen creatie aan het dromen (als er nog plaat over is ... )
    [​IMG] [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Eigen creaties zijn leuk, en je leert er veel van.
    Vorig jaar heb ik er een hele bende gemaakt (eigen creaties)

    De Decathlon vloog redelijk
    De Wilga vloog geweldig (en steeg op... als een Wilga)
    M'n Pilatus Porter was heel leuk maar moest vrij snel gevlogen worden.
    De Fournier RF-4 vloog voor geen meter
    De Acro Fox was leuk om onnozel te doen achter een sleper
    De grote Ventolina vloog enorm goed, beter bestuurbaarder dan z'n kleine broertje

    Dit jaar gaat het een beetje meer richting de kunstvlucht gaan, maar ik zal nog wel eens een semi-schaal toestelletje bouwen :)

    PS Ben gisterenavond begonnen met de bouw van het eerste indoortoestel voor dit seizoen. De winter is dus officieel begonnen :teacher:
     
  8. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.607
    Locatie:
    belgium
    Yahoo :music:
     
  9. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.607
    Locatie:
    belgium
    vooruitgang tijdens het weekend :) Volgende stap de romp ...
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.607
    Locatie:
    belgium
    Vandaag een snipperdagje genomen om te gaan vliegen maar de weergoden waren me niet gunstig gezind :confused: Na al die offers die ik al gebracht had , ze kunnen me rug op nu . Bon dan maar verder met de Axxon . Zoals we zeiden ,was de romp nu aan de beurt . Plannetje weer netjes op depron gekleefd , nieuw mesje gestoken en snijden maar
    [​IMG] Nu ga ik er wat kleur aan toevoegen (wit is ook maar saai nietwaar ;) )
    EErst de cockpit afplakken (met een onnozel manneke erin, had veel tijd vandaagLOL)
    [​IMG] en dan maar spuiten . Ik had nog een overschotje staan van blauw
    [​IMG] de [​IMG]
    de rest van de vlieger dan maar aangepast aan deze kleur en inspiratie van het moment :lol:
    [​IMG] [​IMG]
    en toen ik de andere kant van de romp wou spuiten wat gebeurde er ...
    de bus was leeg :bad-words:Was net zo goed bezig zeg ... Nou ja wordt vervolgd . :cool:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Hier zijn we ook al van start gegaan: [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.607
    Locatie:
    belgium
    [​IMG] [​IMG] Ook nog depron Dries ?
    En weer wat vooruitgang : openingen voor servo's gemaakt in de romp en de onderkant van de vleugel - en staart worden klaargemaakt om de carbonstaafjes te plaatsen .
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Ja ook nog depron. Maar minder voor de zondagvoormiddag. Dan wordt het EPP. De depron wordt uitgehaald in 'besloten kring' als we met weinig zijn :cool:

    De eerste wordt terug een Pling Pling, was hier vorig jaar zeer over te spreken. Dit jaar maak ik 'm medium light om wat F3P-C mee te oefenen.
    Medium light = nog niet gefreesd, maar wel met aanpassingen aan servo's, light ontvanger, light lipo etc.

    Als dit meevalt bouw ik me nadien een light model: frezen van de depron, misschien al een speciale lichtere motor.

    En als dat dan meevalt wil ik wel de investering doen voor very light (genre Disney).

    Er ligt hier nog een Ramiel op de plank, binnenkort wordt die gebouwd. En DIE mag dan mee op zondag :)
    Heb ook 'n EPP kunstvluchtmodel gewonnen vorig jaar op een Fly-In, die is ook af ondertussen.
     
  14. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.607
    Locatie:
    belgium
    Als je in "besloten kring gaat vliegen mag je me altijd iets laten weten :) Ik gebruik nu servo's van 3,6 a 4 gr en dat is ruimschoots voldoende . Ultralichte esc en ontvanger is mogelijk als je goede soldeervingers hebt .

    Vandaag de carbon verstevigingen aangebracht .
    [​IMG]
    Welke ontvanger en esc gebruik je nu Dries ? Ben ook wel geinteresseerd in "light" spul ?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  15. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    ontvanger: De R415 van HK

    OrangeRx R415 DSM2 Compatible 4Ch Micro 2.4Ghz Receiver

    Ik heb er vorig jaar twee van gekocht voor de Ventolina's. Er blijft 1 ventolina over met kleine ontvanger. De andere gaat hierop ingezet worden.

    Qua goede soldeervingers valt het goed mee. Heb vroeger nog herstellingen gedaan aan printplaten met micro smd componenten :cool:
    Dus ik kan wel behoorlijk solderen.

    ESC: gewone plush van 6A of 10A
     
  16. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.607
    Locatie:
    belgium
    Passen gewone servo fichen op deze ontvanger ? Goed voor jou dat je goed kan solderen . Bij mij is het miserie :rolleyes:
     
  17. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Neen, micro fiches. En dan nog de verkeerde volgorde. :confused: Bij die ontvanger moet je altijd solderen...

    Ik ga er wel de fiches van gooien en rechtstreeks de servo's op de ontvanger solderen.
     
  18. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.607
    Locatie:
    belgium
    Zo doen de "echte " wedstrijdvliegers het ook om iedere gram uit te sparen :D Spijtig genoeg ben ik daar niet handig genoeg voor :(
     
  19. bollie

    bollie

    Lid geworden:
    16 jun 2013
    Berichten:
    65
    hoi,

    klein vraagje tussendoor :p

    hoe bevestig je de ailerons ?

    mvg
     
  20. HansL

    HansL

    Lid geworden:
    28 jul 2011
    Berichten:
    1.830
    Locatie:
    Tisselt (België)
    Aanvalsboord van de rolroeren onderaan afschuinen (+/45°). Wil je grotere uitslagen dan 45° op je rolroeren (niet aan te raden bij een eerste model), dan ook de achterzijde van de vleugels 45° afschuinen.

    Aan de bovenzijde 1 strook kwalitatieve transparante tape van 18 à 19 mm breed over de volledige lengte volstaat. Niet liggen knoeien met tape aan de onderzijde van het scharnier. 3M Scotch Crystal tape werkt perfect. Geen half transparante tape gebruiken aangezien die minder goed hecht.
     

Deel Deze Pagina