AYK 566B super trail rebuild

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door ShadesInBlack, 16 apr 2020.

  1. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Ik kwam deze als 2de hands aangeboden tegen, met vele andere echt oude wrakjes, waarvan ik er 3 kocht.
    Na even googlen op het aangeduide merk AYK kwam ik erop uit dat het een 1/10 AYK566B super trail uit 1982 is.
    [​IMG]
    In het lot van de 3 gekochte zat ook een originele tamiya rough rider (later mss meer daarover) en deze deed me er erg aan denken.
    Er is heel weinig te vinden over deze 1/10 buggy, maar blijkt inderdaad hard gebaseerd op de rough rider.
    Wat ik opvallen vind is de motor die in langsrichting geplaatst staat met mooi weggewerkte versnellingsbak. En natuurlijk helemaal in metaal, op een ladderchassis.

    [​IMG]
    De banden zien er wat stoffig uit enz maar eigenlijk in redelijk goeie staat, niet gescheurd, uitgedroogd... Maar 1 voorband is nogal vervormd.

    [​IMG]
    Op de versnellingsbak zie je het merk AYK staan. Ik had er nog nooit van gehoord. Bestaat ook al lang niet meer lees ik (eind jaren 80?). 1 achterwiel is los omdat er een paar onderdelen mankeren.

    [​IMG]

    Deze onderdelen mankeren aan 1 kant:
    [​IMG]

    Een universal joint drive cup is niet zo moeilijk te vinden, maar er staat nergens bij wat de afmetingen zijn.
    het asgat is 4mm, dogbone standaard voor 1/10 lijkt me, zo'n 15mm lang. Dit ziet er bv goed uit: https://www.trade4me.de/en/HSP-86020-universal-joint-cup-used-for-drive-system of https://m.banggood.com/FS-Racing-53...39005-p-942638.html?akmClientCountry=America& maar zonder specs om te controleren. Weet iemand met zekerheid wat hieraan kan voldoen? Bv van welke auto.

    De dogbone as zou al enorm moeten meevallen om de juiste lengte tegen te komen, maar je weet nooit: 34mm van as tot as. Anders pas ik een langere aan die ik nog liggen had. Een beetje slijpen en lassen.

    Ik heb de banden met siliconeolie ingespoten, vergelijking voor en na:
    [​IMG]
    De velgen bestaan uit 3 delen. Heel mooi, met kleine schroefjes en moertjes. Prima staat.

    De radiotray (geen plaat) is in slechte staat: ABS met vele barsten en gaten:
    [​IMG]
    [​IMG]
    Ik denk aan verschillende opties waarin ik jobgewijze ervaring heb:
    - thermoforming. Op zich Prima te doen, de originele is ook zo gemaakt. Is geen complexe vorm en de huidige kan dienen als basis voor een afgietsel. Maar voor slechts 1 stuk mogelijk wat overkill qua werk
    - 3D printing. In dit geval prima optie. Maar anderzijds moet het 3D model wel gemaakt worden, ook voor slechts 1 model dan te maken. Maar dit is een mooie back up optie.
    - herstellen van de originele met ABS stukjes, aceton enz. Ik ga eerst deze optie proberen. Blijft een goeie basis voor eventuele thermoforming, en 3D printing kan nog altijd.
    En het is leuk om de daadwerkelijk originele versie te herstellen.
    Deze tray heeft normaal ook een deksel, deze ontbreekt helemaal, ik zie nog wel. Op zich hoeft die voor mij niet.

    Demontage is begonnen. Ik maak alles schoon, schuur de alu soms op, licht polijsten... Gewoon netjes zetten, als nieuw hoeft niet.
    [​IMG]
    1 van de rails is bina gebroken ter hoogte van een M2,5 gat. Duidelijk een zwak punt. Ik herstel deze wat met CA lijm maar zal het chassis verstevigingen met een extra plaatje dan wellicht.

    En body was er niet bij. Dit chassis kwam met een baja buggy body, of een pickup. De baja zegt me meest, en repro is te koop nog. Maar misschien ga ik voor een eerder sand scorcher body.
    Ik trek me nooit erg veel aan van authenticiteit, al ben ik niet van plan het chassis zelf aan te passen, dat zou hier niet gepast zijn.
    Ik wil er een rijdende buggy van maken, maar niet om echt voluit mee te rijden, dat zou te jammer zijn.

    Later meer.
     
    Mark300 vindt dit leuk.
  2. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.836
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Inderdaad leuke layout met die gearbox. Er waren wel meer merken met iets vergelijkbaar: Kyosho met de Scorpion buggy, Graupner/Kyosho met de Datsun,... Ook modellen met een railchassis, ook met gaatjes M2,5 en zwakke plek :)
     
  3. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Voor zover ik kan zien hebben degene die vermeldt toch ook de motor evenwijdig met de achteras en niet haaks?
     
  4. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.836
    Locatie:
    West-Vlaanderen
  5. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Aja! Maar geef toe, dan is de mijne wel cooler. Haaks geplaatst ziet er trouwens hel nice uit vind ik. Mooi in evenwicht enz. Maar voor de rest geen voordelen denk ik. Daarmee nauwelijks zo gedaan (en terecht) zou ik zeggen?
    Nu ja. Omdat het net zo uitzonderlijk blijkt te zijn, ben ik wel fan.
     
  6. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Geen ideeën voor de drive cup die ik zoek?
     
  7. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.836
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Zo'n drivecups zitten nogal vaak op cardan-aangedreven 4x4 nitro auto's, misschien dat je geluk hebt en de maatvoering net hetzelfde is...

    Heb ook eens een drivecup op de uitgaande as van een vertragingsmotortje willen zetten, as=4mm, boring in drivecup=5mm, en dat heb ik kunnen oplossen met 1cm buis buitenØ5mm, wanddikte 0,5mm, en daarin een klein gaatje geboord voor de grub-screw.
     
    Laatst bewerkt: 19 apr 2020
  8. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    dat is goed qua oplossing. Maar naar wat moet ik kijken? Niet zo moeilijk te vinden , maar de schaal en afmetingen staan er nooit bij. Voor zelfde geld bv voor 1/8 en die zijn veel te groot..
     
  9. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    even gezocht naar dogbones, en ik vond er eentje van HB racing van 34mm. Enkel die vond ik. Beetje duur. En de balletjes van de dogbones zien er wat grot uit. De diameter staat nergens bij vermeld natuurlijk. Ik probeer er eerst ene te maken uit een langere die ik liggen heb...
     
  10. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Heb mij ook rot gezocht naar universele assen. En uiteindelijk gevonden bij banggood of alie.
    Daar staan dikwijls de afmetingen bij.

    Wat je ook zou kunnen doen/proberen het uiteinde eraf slijpen en met een kruiskoppeling werken. Die heb je in heel diverse afmetingen en ook aan beide kanten kan de afmeting verschillend zijn.
     
  11. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    kruiskoppeling was idd mijn eerste idee. En inderdaad daar al geschikte opties voor gevonden. Maar ik kijk eerst nog even naar alternatieven zodat het originele wat meer benaderd is. Op aliexpress, banggood, amazon enz zijn vele universele dogbones, maar zo'n korte van 34mm blijkbaar niet courant!
    Voor de drive cups vind ik er dus alleen maar met asgat van 5mm, terwijl het 4mm moet zijn. Maar close enough voor mij, met het truukje dat Tamaniac vermeldde.
    Momentel niet zoveel tijd voor, ik toon asap wel wat fotootjes van de vooruitgang.
     
  12. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Op de motor zit een big ass condensator. Het rubber stuk past er daardoor zelfs niet goed op en duwt tegen de radiobox. Daarmee dat de radiobox op die plaats ook gebarsten is

    De shocks zitten gemonteerd met een rubber aan beide kanten, maar al deze rubbers zijn verstorven, hard geworden, brokkelen gewoon uiteen of zijn al verdwenen. Deze ga ik vervangen door stukjes silicone nitrobrandstofslang

    Zichtje op de onderkant. Rechts een nogal zware corrosie van het alu plaatje. De schroeven die je ziet zijn M2.5.

    De rails gedemonteerd, tonen hoe vervormd ze zijn... Deze zal ik rechten en kijken hoe ze eruit komen.

    Het mooiste van de auto denk ik: de gearbox. Klein, fragiel, mooi. Ik voel me bijna een horlogemaker of zo. Alles op bronzen ringetjes. Niet geschikt om te bashen, maar wel heel mooie techniek.

    Een shock. In principe bevat deze alles van een moderne shock, maar veeeel kleiner en alles in metaal. Ik heb geprobeerd deze terug te vullen met olie, maar niet te doen. Zo mini, zo fijn, zo'n vettig boeltje... Wegligging verwacht ik toch niet veel van en na een paar keer rijden voor de fun, zal deze toch niet veel op de baan komen...
     
  13. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België

    Grote stap, het railchassis zit al weer grotendeels samen, nadat alle metaal delen schoongemaakt en wat opgefrist zijn.
    Aan de radiobox is nog niets gebeurd, maar even testfitten hoe alles erin zou kunnen. De breedte is geschikt voor een accu. Ik ga een oldschool ontvanger gebruiken, die zat er ook in. Getest met een zender en juiste koppel kristallen, en werkt nog.
    Servo en esc. Ik zal nog wel een paar keer herschikken en dan ook de bedrading checken. Maar lukt dus.
     
  14. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Ziet er alweer goed uit.
    En tof van je om dit nieuw leven in te blazen.
     
  15. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Thx! Het is gewoon heel toffe techniek. Helemaal anders dan al wat er achter kwam. Eerst vond ik hem er gewoon tof uitzien. Maar dan nog eens erg zeldzaam.
    Ik maak er een restomod van.
     
  16. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Fascinerend wel hoe dat alles evolueert.
    Alleen dat alles nu wel een beetje te snel gaat.
     
  17. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Zoals bij alles moeten de evoluties sneller gaan om ons veeleisende consumenten geïnteresseerd te houden... Ik ben nogal oldschool ingesteld... al zal ik met deze zoals gezegd niet gaan bashen. Er is een verschil tussen oldschool en ouderwets
    En gebrek aan vervangonderdelen natuurlijk... maar moet wel rijwaardig worden!
     
  18. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    En soms ben je met een project bezig en als het te lang duurt veranderen sommige onderdelen of niet meer verkrijgbaar.
    Heb ik met men buggy Raiphon waarvan ik hier ook een draadje heb.
    Het is met de onderdelen van de typhon v2 en ondertussen is er al een v4, en aantal onderdelen zijn al anders.

    Ga je de aluminium rails recupereren of nieuwe maken?
     
  19. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.350
    Locatie:
    Gavere/België
    Ik rij met een oude protech enigma en mijn zoontje met een kyosho inferno dx. Beiden electro conversie. Beiden jaren 90. Beiden geen onderdelen voor te krijgen. Ik koop ze gewoon 2dehands wanneer ik ze tegenkom. Goedkoop en onderdelen genoeg.
    Hoort erbij om ze rijdende te houden. En we sparen ze niet hoor.
    Ik ging eerst minstens 1 rail opnieuw maken vanwege dat barstje. Heb het alu profieletje ervoor liggen. Maar uitendelijk heb ik ze beiden terug gerecupereerd. Recht geplooid en opgefrist. Het barstje heb ik wat gelijmd. Heeft geen sterkte maar ik ga het chassis verstevigen op die plek met een alu plaatje. Het is een ontwerpfoutje, zwakke plek. Ik zag op een ander forum 1 andere waarbij een alu strook over de hele lengte vanonder bijgevoegd is. Zeker nuttig maar de rails zie je dan niet meer langs onder. Wat spijtig is. Ik doe dus iets tussenin. Foto's volgen nog natuurlijk.
     
    Laatst bewerkt: 5 mei 2020
    Mark300 vindt dit leuk.
  20. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Ik rijd graag met men arrma raider xl en maken ze ook niet meer.
    De belangrijkste onderdelen heb ik nog op stock gehaald en houd af en toe de 2de handsmarkt in het oog, op eventueel koopje.
    Maar ooit komt er einde aan natuurlijk, maar dan komt er uiteindelijk weer iets nieuws in de plaats.

    Je kan ook altijd een nieuwe rail maken, is ook weer een uitdaging.
     

Deel Deze Pagina