AYK 566B super trail rebuild

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door ShadesInBlack, 16 apr 2020.

  1. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    2.757
    Locatie:
    Gavere/België
    natuurlijk. Alle opties blijven! Maar hoe dan ook is deze van een andere orde dan een autootje van pakweg 10-15 jaar oud.
    Deze is er bijna 40. Maar goed, we'll see.
     
  2. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    2.757
    Locatie:
    Gavere/België
    Al een hele tijd geen updates meer... Ik heb geregeld wel wat gedaan gekregen, maar nog geen tijd gehad voor foto's.

    Hier dus verder.

    De radiobox (waarin stuurservo, accu, regelaar zitten) was er dus niet goed aan toe. Verschillende opties overwogen (herstellen, een nieuwe thermoformen of 3D printen), koos ik om de originele te herstellen. Een thermoformmal maken vind ik wat overkill gezien ik er toch maar 1 nodig heb voor voor display. 3D printen zeker een optie mocht ik niets hebben. Maar de orginele is er dus nog wel, gewoon in slechte staat.
    Deze is gemaakt via thermoforming in ABS.
    [​IMG]
    Ik heb stukjes zwarte ABS opgelost in een badje aceton en aan het plamuren geslagen. Volledig mankerende stukken opgevuld met een plaatje ABS en erin "gelijmd" met dezelfde oplossing. Het duurt telkens een aantal uren voor het uithardt (de aceton die verdampt?) maar alles wordt een mooi geheel en even sterk dan oorspronkelijk. Vele gaten en barsten ook op deze manier gedicht en hersteld. Het is een traag werkje in vele stapjes met veel tussentijd, maar kost niets aan materiaal en is het dichtste bij het origineel wat kan denk ik. Telkens schuren om alles weer vlak te maken. Soms barst het terug wegens erg dun en fragiel soms. Dan gewoon opnieuw enz.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Dan maak ik nieuwe uitsparingen en gaten waar nodig:
    [​IMG]

    Tussendoor een aantal dry fits met alle componenten:
    [​IMG]

    Uiteindelijk een laagje mat zwart gegeven om het terug strak te maken en de componenten gemonteerd:
    [​IMG]
    Je ziet dat ik een stap verder ben met de montage van het chassis. Alle onderdelen schoongemaakt, geschuurd enz. Hier en daar wat recht geplooid.

    De ontvanger ligt op zijn zijkant, zo kon alles er net in en de draden nog redelijk weggewerkt.
    Hierop heb ik een tijdje zitten puzzelen en zoeken.
     
  3. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    2.757
    Locatie:
    Gavere/België
    Zicht op de onderkant, schroefjes zijn schoongemaakt en vervangen waar nodig. M2 en M2,5 vooral, dus ik heb gerecupeerd wat ik kon.
    Die achterkant vind ik een heel mooi stuk.
    [​IMG]

    Het chassis had wat versteviging nodig, hier het alu plaatje wat ik ervoor maakte:
    [​IMG]

    En gemonteerd:
    [​IMG]
    Het zit gemonteerd op verschillende plekken, het is wat gebogen om overal goed te passen, wat origineel niet echt zo was. Lijkt origineel erbij te horen vind ik. Ik zag online anderen die de hele onderkant dicht maken met een alu plaatje, maar dit vind ik passender. En enkel gebruik gemaakt van aanwezige originele gaten.
     
    Laatst bewerkt: 15 jul 2020
  4. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    2.757
    Locatie:
    Gavere/België
    Dit is de originele mechanische regelaar zonder de servo. Ik heb een esc geplaatst, maar om het wat authentiek te houden, zet ik deze dingen er mss nog ergens op. Eens gezien in een bouwverslag en vond dat wel een leuk idee. Niet functioneel, maar om het completer te maken. Ik zie nog wel hoe dat kan worden dan.
    [​IMG]

    Bij de aandrijving mankeerde een dogbone aandrijf as, een drive cup en wat lagerbussen aan 1 achterwiel.
    Ik maakte een dogbone door een bestaande (van een buggy die ik liggen had nog) in 2 te zagen en de stukken te verbinden met een buisje. Ik gebruikte metal epoxy om ze te lijmen. Heel sterk en qua vorm heel dicht bij de originele:
    [​IMG]

    Ik heb trouwens gezocht naar een dogbone, maar de kortste die ik vond op ebay, ali enz, waren nog te lang.

    Even tussendoor een dry fit van het geheel, de achterwiel hangen nog niet vast:
    [​IMG]
    De antenne is heel oldschool, zo dune buggy stijl. Zo zat het er ook op. De bumper is een alu staafje. Origineel lijkt het mij op foto's een kunststof staafje te zijn. Alu zou niet echt functioneel zijn, maar ik ga toch niet rijden met deze.

    Dan de drive cups: redelijk lang zitten zoeken op ebay en dergelijke. Alle afmetingen staan er nooit bij en het centrale gat was altijd te groot. Kost niet veel, dus proberen waard. Het duurde een maand denk ik voor ik ze kreeg (vanuit china denk ik, altijd een gok), maar ze waren alsnog te groot voor de dogbones. Paste wel, maar ze zaten er los in, binnendiameter te groot. Het leek er niet op.
    [​IMG]
    Je ziet ook de brons of messing glijlagers die aan de assen van de wielen zittten. Zo mankeerde ik er dus 2. Deze kon ik wel makkelijk vervangen door rollagertjes met flens. IK heb deze gecombineerd met de originele rollagers. Not done in een veelgereden model, maar wilde zoveel mogelijk origineel houden hier.
    [​IMG]
    Ontevreden met de aankoop heb ik dan maar een drive cup gemaakt van nul. Draaibankgewijs, zagen, vijlen boren. Geen foto's van, maar ging eigenlijk nog wel vlot. Al is het klein. Was er erg tevreden mee! Je ziet het rollagertje met flens op de wielas zitten. De gleuven moesten hier nog gezaagd en gevijld worden.

    De wielas zit dus vast in het wiel en deze wordt vastgehouden op het chassis, door die drive cup te bevestigen met een stelschroef. Origineel, nog nooit gezien. Niet erg handig om te monteren.

    Hier de costum achteraandrijving dus:
    [​IMG]

    Ik kon die onderdelen zwart maken om ze minder te laten opvallen, maar ik vind het wel ok dat het net wel opvalt voor de aandachtige kijker.

    Nadat dit gebeurd was, kon ik eens testrijden met het chassis! Ik vind het een erg mooi chassis. Maar met de starre achteras, crappy vering en geometrie die erg ouderwets is, rijdt het verschrikkelijk. Er zit slag in een achterwiel, 1 van de voorbanden is erg vervormd wat ook op slag lijkt enz. Ik vond niets van voorbanden als mogelijke vervanging. Zelfs de tamiya rough rider banden zijn anders van maat. Ik vind het belangrij dat het chassis technisch in orde is en kan rijden. En ik vind dat een auto moet rijden, maar deze zal toch voor de showroom zijn. Te fragiel en en gewoon verschrikkelijk en eigenlijk niet zo leuk om mee te rijden...

    Ik werk nog aan een body van een kever (een beetje sand scorcher achtig resultaat wellicht). Er komt nog een deksel op de radiobox. Later wellicht meer...
     
    Laatst bewerkt: 15 jul 2020
    Tamaniac vindt dit leuk.
  5. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.389
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Crappy kan ook zijn charme hebben :koud:. Tof dat je zelf iets hebt kunnen fabriceren om hem terug compleet te maken. Oudere modellen met een rudimentaire opbouw lenen zich er wel toe.
     
  6. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    2.757
    Locatie:
    Gavere/België
    Klopt. En zeker charme. In het gras rijdt het nog wel redelijk hoor . Gewoon tof deze te zien rijden na wie weet hoe lang. En gered van oud ijzer. Gewoon cool oldschool modelletje.
     
  7. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    2.757
    Locatie:
    Gavere/België
    Ben al een tijdje verder met dit chassis, maar nog geen tijd genomen voor een update.

    Deksel op de radiobox, gemaakt uit ABS plaat. De zijkanten bewust wat open gelaten voor het zicht en om later een body er makkelijker op te krijgen.
    [​IMG]

    Deze zit vast met 2 gedraaide bodypost in alu, gemonteerd in originele gaten van de radiobox.
    [​IMG]

    Dit is de mal waar ik aan bezig ben om een keverbody te maken. Dit ligt al even stil maar komt wel goed.
    [​IMG]

    De voorbanden, vooral ene van de 2, vond ik echt jammer. De achterbanden zijn ook redelijk verhard, maar grotendeels nog ok, niet vervormd. Ik zocht even opnieuw bij tamiya rough rider banden en kwam deze tegen, wellicht van de rerelase.
    Links de originele banden, rechts de nieuwe, eentje al gemonteerd om de velg, die goed schoongemaakt is. Ik heb de schroefjes en moertjes wat anders gemonteerd.
    [​IMG]

    Net als bij de tamiya rough rider bestaat de velg uit 3 stukken. De band is met redelijk wat moeite op het middenste stuk te krijgen. En de banden passen perfect: alsof het ervoor gemaakt is. Wellicht hebben ze bij AYK goed afgekeken van tamiya.
    [​IMG]

    Het aantal groeven is anders bij de beide merken banden, en het opschrift is natuurlijk anders. Maar ik ben niet zo'n purist, ben al blij dat er verse rubbers zitten die perfect passen!
    [​IMG]

    Zo, volgende zal de body dan zijn denk ik.
     
    Mark300 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina