azimuth challenger

hallo
zijn er soms onder jullie die de challenger hebben gebouwd die mij wat tips kunnen geven aub
zou de motors volgens de beschrijving willen gebruiken de 700bb 12v
ik zou graag met een loodaccu varen die gaat langer mee heb ik mij laten wijs maken of klopt dat niet
ik ben een leek op gebied van modelbouw en wil er graag alles en nog wat over weten
zo hoop ik langs deze weg een goede verstandhouding te bekomen en hen die mij willen en kunnen helpen

mvg rudi

Rudi: een loodaccu is niet handig met dit model.
De reden: de spanningscurve is vrij recht, dat wil zeggen: als je het model laat varen zal het gedurende de vaartijd merkbaar langzamer gaan. Oftewel: alleen de eerste 3 á 4 minuten gaat ze 'lekker', daarna zakt de snelheid in.
Het laden duurt lang; je kan loodaccu's niet snelladen. Dus je bent genoodzaakt twee sets accu's te kopen om wat langer te varen.
Bovendien: loodaccu's zijn niet zo blij met de vrij hoge stromen die dit model nodig heeft.

Nikkel-cadmium-accu's zijn beter:
ze zijn lichter (model minder diep in het water, en dus sneller)
de spanningscurve is vrij vlak, dat wil zeggen: de accu levert gedurende langere tijd dezelfde stroom, pas op het laatst zal de snelheid plotseling dalen. Dan weet je ook dat er weinig 'puf' meer in zit.
ze kunnen de hoge stromen beter aan (daar zijn de meeste NC-accu's op gebouwd)
ze zijn sneller te herladen

Nadeel: ze zijn per stuk wat duurder, maar als je niet de allerbeste accu's met de meeste capaciteit wilt hebben, valt het prijsverschil nog wel mee.

@ Roel.. Is Nimh niet beter? Omdat dat langer mee gaat ofzo.. Maar een speedboot moet je toch gewoon uitruisten met een accupack? loodaccu's geven namelijk niet snel genoeg stroom af.. Maarja dat zal voor jullie wel kattenpis zijn.. :P Oftewel.. zal jullie wel bekend zijn..! :D

Christian

Tja... Nicad of NiMH... De laatste zijn inderdaad beter, maar ook duurder.
Ik gebruik tot nu toe altijd Nicad's. Deze zijn tegenwoordig met redelijk hoge amperage's te koop.
Toen ik de "Azimuts" bouwde, ergens in 1992, waren de Nicads nog niet uitgerust met de amperages van tegenwoordig...

beste
eerst en vooral een heel gelukkig nieuw jaar en aan allen veel bouw plezier
roel en botter ik heb jullie raad opgevolgd en heb iets te veel van het goede denk ik
ik ben voorlopig alles aan het verzamelen voor ik echt begin te bouwen en ben tot de volgende combinatie gekomen 2 speed motoren 700 turbo met een toerental van 15000 toeren met een stroom toevoer van 4 packs 10 cellen nihm batterijen schumachers 3700
amp waarom 4 packs om zo wat meer gewicht te hebben in plaats van lood
natuurlijk gaan die niet in serie staan maar gewoon parallel zodat ik normaal gezien hoop ik een tijdje kan varen
ik ben nog steeds niet begonnen met de bouw heb wel al de bakjes en kabeltjes waar de batterijen in komen te zitten en met elkaar verbonden worden klaar gemaakt
ben benieuwd heeft er soms iemand ervaring mee met zulke toestanden
mijn najade pas ik het ook toe maar dan wel maar met 2 packs deze zijn er 4 normaal zal dat ook wel lukken

mvg rudieke

Back