Aziz - Model Slipway

Dank allemaal!

Inmiddels zijn de motoren ook binnen: 2x brushless Robbe Outrunner C35-29. Tevens besloten om de schroefassen te vervangen door exemplaren van Raboesch met een schroefaskoker van 8mm diameter, waardoor deze beter passen in de assteunen. Die andere assen kan ik gelukkig terugbrengen.

Komend weekend weer verder met bouwen. Dat heeft nu lang genoeg stil gelegen :)

Gisteren heb ik 2 Raboesch schroefassen gehaald. Met een uitwendige diameter van 8mm passen die beter in de assteunen. Bovendien zouden deze kwalitatief beter moeten zijn.

Afgelopen dagen ook bezig geweest met het verwijderen van overtollig polyester uit de romp en het lijmen van de deksteunen aan de binnenkant van de romp.

Ik gebruik deze lijm:

Goed spul, maar erg link. Je vingers zitten vast voordat je het in de gaten hebt.

Ja, ik denk dat ik voor de volgende strips stabilit express ga gebruiken, al is het wel lekker dat die strips met CA snel vast zitten zodat ik m'n klemmen weer snel ergens anders voor kan gebruiken :)

al is het wel lekker dat die strips met CA snel vast zitten

Ja, ik heb die Slow-Zap ook veel gebruikt, en het is fijn spul (evenals andere merken trage CA lijm trouwens).

Ik maak me alleen wat zorgen over de waterbestendigheid, want het stond me bij dat CA lijm op den duur aangetast wordt door water. Misschien dat iemand anders daar iets meer over kan zeggen.

Groet,

Ad

EDIT
Ik kan er nu weer niets over terugvinden, dus misschien zaai ik paniek om niks.

Inmiddels zijn de motoren ook binnen: 2x brushless Robbe Outrunner C35-29. Tevens besloten om de schroefassen te vervangen door exemplaren van Raboesch met een schroefaskoker van 8mm diameter, waardoor deze beter passen in de assteunen.

Marc,

Voor mijn boot (russische-torpedobootjager-buinyi-1-48-a) gebruik ik ook outrunners maar ik heb weinig ervaring met deze motoren. In eerste instantie sprak me de combinatie van het hoge koppel met de relatief kleine diameter aan. Ik gebruik twee motoren van het type power hd 3542-06 in combinatie met 45 mm raboesch schroeven, waarvan m'n leverancier deze motor aanraadde op basis van de schroeven, de waterverplaatsing van de boot, de gewenste snelheid en het feit dat ik geen vertraging wilde hebben tussen motor en schroefas.

Ik lees regelmatig dat die outrunners toch wel aardig wat warmte ontwikkelen en dus speel ik met de gedachte om achter elke motor een ventilator (type zoals in computers wordt gebruikt voor de koeling) te plaatsen.

Heb jij, of misschien anderen die dit lezen, ervaringen of suggestie's op dat gebied?
Groeten,

Harald

Laatst bewerkt door een moderator:
Harald,

Ik heb deze motoren ook op aanraden van de modelbouwshop waar ik m'n spullen heb gekocht. Geen idee van de warmteontwikkeling, maar het lijkt me inderdaad wel iets om uit te zoeken.

Ja, ik heb die Slow-Zap ook veel gebruikt, en het is fijn spul (evenals andere merken trage CA lijm trouwens).

Ik maak me alleen wat zorgen over de waterbestendigheid, want het stond me bij dat CA lijm op den duur aangetast wordt door water. Misschien dat iemand anders daar iets meer over kan zeggen.

Groet,

Ad

EDIT
Ik kan er nu weer niets over terugvinden, dus misschien zaai ik paniek om niks.

Ik heb dat inderdaad ook eens gelezen. Ik wil deze lijm, behalve voor deze dekstrips, ook gebruiken om o.a. de assteunen in de romp en de assen in de assteunen te lijmen. Uiteraard komen er dan nog een laag primer en een paar lagen verf overheen, dus als het goed is zou er geen direct contact mogen zijn tussen lijm en water....

Als deze lijm verbindingen langdurig met water in contact staan heb je waarschijnlijk een heel ander probleem ;)
CA is op deze plaatsen geen enkel probleem.
Ook het koelen van je motoren zal hoogstwaarschijnlijk een overbodige luxe zijn.
Wij botenbouwer belasten dit soort motoren vaak maar voor een heel klein gedeelte, dus de warmte ontwikkeling is waarschijnlijk niet eens voelbaar.

Ik moet echt secuurder gaan werken.

De bovenste strip hoort op dezelfde hoogte als de rand van de romp te worden gelijmd. Er komt nog een tweede strip over de eerste, die lijm ik uiteraard wel op de goede hoogte. De kier zal ik opvullen met (normale of plastic) plamuur.

Ik lees regelmatig dat die outrunners toch wel aardig wat warmte ontwikkelen

Het zijn vooral de inrunners die snel warm willen lopen, vooral bij deellast. De outrunners zijn koppelkanonnen die echt niet bang worden van een flinke prop (niet overdrijven natuurlijk).

Back