Aziz - Model Slipway

Voor de bevestiging van de motoren zal ik zelf iets moeten gaan bedenken en maken. Een 'normale' motor schroef je op een motorsteun die op zijn beurt weer op de bodem van de romp wordt gelijmd, maar met deze brushless motoren (buitenlopers) gaat dat niet werken. Iemand tips? Zit te denken aan een soort spant waar ik ze op schroef, maar wellicht zijn er nog andere mogelijkheden?

een alu L profiel en daar pasgaten in boren en hier je motoren aan bevestiggen

Veel ingewikkelder hoeft het inderdaad niet te zijn :)

Vandaag weer verder gegaan met het inlijmen van de dekondersteuningen. Daarna de schroefassen en assteunen vastgezet:

Aan de buitenkant van de romp heb ik hier dikke CA lijm voor gebruikt. Dat droogt mooi glad op. Aan de binnenzijde ga ik epoxy gebruiken. Dat is te 'klodderig' en te dik (en dus niet fraai) om aan de buitenkant te gebruiken, maar levert aan de binnenzijde wel de stevigheid die nodig is.

De nozzles en roersteunen zet ik vast als de assen en assteunen met epoxy vast zitten.

Overigens een ideaal hulpmiddel gevonden voor het aanbrengen van hele kleine beetjes CA lijm:

Ik heb er nog niet zo veel verstand van maar ca. lijm kan niet goed tegen langdurig blootstaan aan water. Dan komt het los.

Er gaat nog primer/plamuur en diverse lagen verf overheen, dus er zal (als het goed is) geen direct contact zijn tussen de lijm en het water.

Dit weekend wordt er wederom weinig gebouwd. A.s. maandag examen Vaarbewijs II, waar ik nog effe goed voor moet leren.

wat ik meestal doe bij het lijmen van de steunen (latjes) in de romp is deze met klemmen vastzetten zonder lijm totdat ze volgens tekening goed zitten en dan licht fixeren met seconden lijm en als ze dan vastzitten over de volle lengte met dunne seconden lijm na lijmen.
ik gebruik bij mijn boten heel veel seconden lijm maar heb nog nooit last gehad dat het los laat door water.
boten liggen toch ook niet constant in het water.
groetjes piet

Bedankt heren! :)

Ben me aan het oriënteren op het verder inrichten van de aandrijflijn. Zoals eerder gemeld heb ik inmiddels 2 Robbe Outrunners 3529 gekocht. Voor de schroeven zit ik te denken aan afgetopte Raboesch exemplaren met een diameter/spoed van 45mm/46,1mm.

M.b.v. een Duits Excelbestand dat ik elders op het forum vond kom ik uit op een toerental van ca. 2800 rpm om een realistische snelheid te behalen. Klinkt dat reëel? Zou betekenen dat ik een vertraging tussen motor en as moet gaan bouwen, want anders gaat dat niet goed komen :D

Ik denk dat 2800 toeren op een 45mm schroef een heeeeeel tam bootje opleveren. Zal schaal technisch misschien wel kloppen met de schaalsnelheid, maar optisch ziet het er niet uit, en je wil toch ook wat reserve in huis hebben. Gevoelsmatig zou je volgens mij toch naar iets van 5000tpm moeten om een prettig varend bootje te hebben

Moet ik dan uitgaan van 5000 toeren voor vol vermogen, of 5000 toeren voor normale vaart?

De motorspecs geven 500rpm/V, dus bij 12V levert dat 6000rpm op. Onbelast, wel te verstaan.

En wat ik me ook afvraag: Het rekenblad heeft geen mogelijkheid om aan te geven of je 1 of 2 schroeven onder je boot hebt. Hoe moet ik dat verrekenen? Gaat overigens om dit rekenblad.

Laatst bewerkt:
Dag Marc. Ik heb in mijn Happy Hunter 2x robbe 755/40 motoren liggen. Deze zitten dacht ik op 5600 toeren onbelast. Ik heb met deze motoren genoeg power om grotere objecten te slepen. Ik weet niet of je hier wat aan hebt?

Ik weet niet of je hier wat aan hebt?

Ja, denk het wel. Ik ga er vooralsnog maar even vanuit dat ik er dan geen vertraging tussen hoef te zetten. Met een 6V-12V regelaar (ik neem aan dat dat redelijk gebruikelijk is?) kan ik dus ook gewoon lekker langzaam varen en op 12V voldoende reserve?

Back