Aziz - Model Slipway

Ondanks de zeer sympathiek aangeboden hulp door Paul (nogmaals dank daarvoor) toch maar besloten om motorsteunen zelf te maken en de uitlijning zelf proberen te doen.

Gedurende de feestdagen wat aan het priegelen geslagen met hieronder mijn eerste zelfgemaakte motorsteun, tadaa:

Voor de meesten van jullie waarschijnlijk een no-brainer, maar stiekum ben ik er toch wel een beetje trots op :)

Oh, een en ander trouwens met dank aan m'n nieuwe Dremel setje. Wat een wereld van verschil ten opzichte van het oude elektrische miniboortje zeg. Had ik eerder moeten kopen.

Allereerst aan iedereen de beste wensen voor 2015. Dat we in alle gezondheid en met plezier mogen bouwen aan onze bootjes.

Inmiddels is de tweede steun ook klaar:

Zijn de sleuven achter in de motor voor luchtkoeling? Zo ja, maak dan nog een paar gaten in je steuntjes. Ze zien er netjes uit. Gr. Klaas.

Bij nader inzien misschien niet echt noodzakelijk. De openingen aan de voorzijde zijn dermate gevormd dat ze niet volledig worden afgedekt door de steun:

Desalniettemin toch wat extra openingen geboord:

Die ventilatie openingen van de motor zelf zijn inderdaad waarschijnlijk al genoeg, het zijn ook buitenlopers en die worden niet zo rap warm... maar een beetje extra ventilatie is nooit weg.
Mooie steuntjes, simpel maar doeltreffend.

Dank je. Nu nog even iets verzinnen als fundatie voor die steunen. Iets van hout of liever nog van dezelfde alu hoekprofieltjes.

Motorfundatie in aanmaak. Wederom zo simpel als ik zelf kan verzinnen:

Proefplaatsing:

De vaste koppeling wordt nadien vervangen door een kruiskoppeling.

Hey Onrust, waarom maak je het jezelf zo moeilijk?

Neem gewoon een blokje of wat plankjes meranti, die zijn in elke doe het zelf te koop.

En lijm het hele zooitje gewoon vast met stabit, dat zal zeker niet loskomen voor onze bootjes...

Ik vind dat je het al heel ingewikkeld maakt voor een motorsteun. (Dit is zeker geen kritiek!!!)

Voor de uitlijning gebruik ik gewoon een koper buisje dat over de as en de motor as juist glijdend (schuifpassing h6 H7 voor de kenners) gaat. Ik monteer het geheel met de buis ertussen smeer de rest in met Stabilit en 10min later is het allemaal in orde.

Toch moet ik zeggen dat ik toch steeds een dubbele kruiskoppeling gebruik mocht er een uitlijnings-schoonheidsfoutje ingeslopen zijn...

Om vervelend motorgeluid te vermijden snij ik steeds een stukje rubber (fiets binnenband) en zet het tussen de motor en de steun, dit neemt alle trilling weg.

Waarschijnlijk zijn er veel betere manieren maar dit werkt en is simpel, en wat niet simpel is blijft meestal toch niet werken...

Doe zo voor ik volg dit topic! (al zou ik beter wat aan de Gry Maritha werken ;-)

De Gry Maritha wordt denk ik mijn volgende boot, dus ik hoop dat je inderdaad een beetje voort maakt ;)

Voor wat betreft die steun e.d.: Je hebt inderdaad gelijk dat ik het mezelf te moeilijk heb gemaakt. Ik had ook niet meteen de schroefassen moeten vastlijmen, maar dat tegelijkertijd met de motorsteunen moeten doen. Daarvoor betaal ik nu het leergeld. Ik had weliswaar de schroefassen weer los kunnen maken, maar was er te huiverig voor om de romp te beschadigen. Enfin, voor de Gry weet ik nu dus hoe ik dat beter kan doen :D

Ik zie het overigens zeer zeker niet als (negatieve) kritiek. Jullie input is zeer gewenst, ik realiseer me dat ik in deze hobby nog zeer veel moet leren ;)

Heb mijn Aziz ook maar eens tevoorschijn gehaald om er een begin aan te maken.
Mijn duikboot is af, dus tijd voor een volgend project.
Wat trouwens ook een erg mooi model is om te bouwen is de Trent lifeboat.
Deze heb ik ook nog in de doos staan.
Dus voorlopig ben ik weer even zoet de komende tijd.

full

Tot zover was ik al gekomen met de aziz, schroefassen, boegschroef en motoren zitten er al in.

Eric

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat weet ik dat de Trent een klassieker is. Maar vorig jaar was hij wel weer leverbaar bij model slipway.
Maar goed eerst maar eens de Aziz afbouwen...

Niet heel veel gedaan de laatste dagen. Vandaag de motoren vastgelijlmd en de patrijspoorten vol gegoten met 2c lijm. Dat lijkt aardig op glas als het hard is geworden. Wel van belang dat je het laat harden op een gladde ondergrond, zodat je ze makkelijk weer los kunt krijgen en de lijm ook echt glad is.

Lijm erin:

En na een half uurtje is de lijm uitgehard en kun je ze los 'breken'.

Als je goed kijkt zie je weliswaar wat vertroebelingen en bij sommige patrijspoorten wat kleine luchtbelletjes, maar als je er niet op 10cm vanaf staat dan ziet het er prima uit.

Hey Marc,

Wat een slim idee van je om de patrijspoorten te vullen met 2sec lijm. Je hebt me over een praktische drempel getild! Bij de bouw van mijn eigen schepen weerhield het me deze in de romp te bouwen, ter voorkoming dat bij de laagliggende poorten het schip vol zou lopen.
Heb je ook getest tot hoe grote diameter dit werkt?

Wellicht een tip voor je is het buitenvlak misschien te polijsten. Kun je toch nog van dichtbij genieten.

Succes met je verdere bouw en blijf volgen,
Groet Dennis

Back