Bücker Bü 180A V-1 Student ⇨ W.Nr. 2101 | D-ELIO

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Ramses, 28 feb 2013.

  1. Ramses

    Ramses The First Aviators

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    3.589
    Locatie:
    Heeze
    .
    De kist is de Bücker uit DIT DRAADJE

    In eerste instantie van Jan-W (Jan) en afgebouwd en gevlogen door Hans (hannesie) waarna ik de kist weer van Hans heb overgenomen. De Bücker ziet er nu zo uit:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    .
    .
    Aangezien het vliegseizoen er weer aan komt heb ik haar even helemaal nagekeken en ben wat cosmetische dingen tegen gekomen. De verf heeft behoorlijke blazen op sommige plekken en verder her en der wat plekjes. De ABS motorkap heeft twee flinke scheuren. Verder is de kist helemaal in orde!

    Ik ga de kist helemaal licht schuren en kijken wat ik met de blazen door de methanol/nitro kan doen, wat plekjes bijwerken en de motorkap ga ik een nieuwe zelf maken. Waarschijnlijk gelijk wat pinking tape erop en wat paneellijnen nabootsen. Daarna een nieuw verfjasje erop en dan is ze er al weer klaar voor!

    De motorkap:

    [​IMG]

    Wat blazen:

    [​IMG]

    Op de bouwplank:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Motor + werkende uitlaat even eraf. Motor moet ik nakijken want hij gaat niet lekker rond:

    [​IMG]

    Groeten, Ramses
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Ramses

    Ramses The First Aviators

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    3.589
    Locatie:
    Heeze
    Bücker Bü 180A Student | D-ELIO V-1 W.Nr. 2101 | Afwerkverslag 1/6

    Omdat er toch een nieuwe jasje overheen komt heb ik voor een andere versie gekozen. De Bücker Bü 180A Student D-ELIO. Het was een licht sportvliegtuig en werd ook gebruikt als sleepvliegtuig voor zwevers.

    Foto van de D-ELIO:

    [​IMG]

    Handige foto voor wat details van de neus:

    [​IMG]

    Tekening met paneellijnen:

    [​IMG]

    Tekening (heb ik als full-size pdf) handig voor plaats en vorm van de letters en andere dingen:

    [​IMG]

    Foto van een zusje met duidelijke paneel overlapping op romp:

    [​IMG]

    Tekeningen waarvan volgens mij de kleur niet klopt (veel te blauw):

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Groeten, Ramses
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. Ramses

    Ramses The First Aviators

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    3.589
    Locatie:
    Heeze
    Heb via internet dit boekje als pdf gedownload en geprint:

    [​IMG]

    Staan heel bruikbare foto`s in! :D

    De kist is trouwens gebouwd uit een oude Krick bouwdoos en is schaal 1/6 wat een spanwijdte geeft van ca. 1,95 meter. Motor is een OS-Max .48 SF viertakt met werkend schaal uitlaatsysteem. Closed-loop op het richtingroer en "uit het zicht" aansturing op hoogteroer en ailerons. Beide ailerons via een enkele servo in de romp, vrijwel zonder speling met deelbare vleugels, mooi gemaakt Hans! :D Ik verander verder ook niets aan de constructie, aansturing oid, dat is allemaal prima. Beetje uiterlijk bijwerken, details toevoegen en ander kleurtje erop en weer lekker rondtuffen!

    Groeten, Ramses
     
    Laatst bewerkt: 28 feb 2013
  4. Ramses

    Ramses The First Aviators

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    3.589
    Locatie:
    Heeze
    De swastika`s.....

    ..... en om de discussie voor te zijn: ja, er komen swastika`s op het richtingsroer en nee, ik hang geen eng totalitair regime aan. Ik verafschuw alle ellende die het nationaal socialisme heeft gebracht en bouw trouwens ook meer geallieerde kisten dan axis :D ;) Wel vind ik de Bu-180 en Me-109 mooie kisten en werk ze af als origineel, dus ook de markings.

    Genoeg verantwoord, ik zal witte half ronde stickers maken dat wanneer ik gastvlieg en er problemen met het swastika zijn ik de stickers erover kan plakken zodat niemand zich kan storen en ik wel kan vliegen ;)

    Groeten, Ramses
     
  5. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.122
    Locatie:
    rotterdam
    Hoe bedoel je dat hij niet lekker rond gaat?

    Mvgr hans
     
  6. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.412
    Locatie:
    nuenen
    :rolleyes:te weinig rolroer uitslag...
     
  7. Ramses

    Ramses The First Aviators

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    3.589
    Locatie:
    Heeze
    :D ;)

    Motortje liep vorig jaar nog goed...

    [​IMG]

    ... maar draait nu stroef rond dus even nakijken.

    De aantasting van de verf door de methanol/nitro viel gelukkig heel erg mee. Een paar plaatselijke plekken, voor de rest zit de verf nog erg goed vast. Kon de plekken goed schoonmaken en bijwerken en de pinkingtape zit er inmiddels op. Ben nu bezig met wat lithoplaat

    Groeten, Ramses
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. Ramses

    Ramses The First Aviators

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    3.589
    Locatie:
    Heeze
    Update

    De blazen verwijderd, schoongemaakt, geschuurd en daarna alles geschuurd en nagekeken. De rest van de verf zit er erg goed op. Pinkingtape geplakt en een papieren malletje gemaakt voor litho neuszijkanten en overlappend bovenstuk. Hier de zijkanten er tegenaan gelijmd met epoxy:

    [​IMG]

    Bovenkant erop en goed met tape vastgezet:

    [​IMG]

    En zo heb je een aluminium neusje. Nog wat kleine details erop en klaar.

    [​IMG]

    Pinkingtape aan de onderkant:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Verder met de rompachterkant en staartvlakken schuren. Op hoogte- en richtingsroer komen ook pinkingtape. Stabilo en kielvlak niet, zie zijn net als de romp "in het echt" bekleedt met triplex en hebben alleen panneellijnen.

    Groeten, Ramses
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. Ramses

    Ramses The First Aviators

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    3.589
    Locatie:
    Heeze
    D-ELIO foto`s

    Kon in eerste instantie niet veel afbeeldingen van de Bücker Bü-180 Student vinden, maar heb er inmiddels van de D-ELIO al meer dan 25.

    Voor de liefhebbers van historisch beeldmateriaal:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Groeten, Ramses
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    2.975
    Locatie:
    Den Haag
    Wauw ... dan kan je in de winter schaal-correct met skies vliegen! :)
     
  11. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    10.280
    Locatie:
    groningen
    Avontuurlijk tochtje! 8O


    jan.
     
  12. Ramses

    Ramses The First Aviators

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    3.589
    Locatie:
    Heeze
    Update

    @ Henri, klopt! ;) heb zelfs detailtekeningetjes van de ski`s en ophanging!

    @ Jan: "On February 24, 1938 the prototype, registered D-ELIO left Berlin on a tour of Africa flown by Edgar Gofthold and Willi Ruge, the latter a journalist. They flew by way of Rome, Cairo, Khartoum, Nairobi and Salisbury arriving in Johannesburg at the end of March before returning. In all they covered 25,000 km, a tremendous achievement over some very inhospitable terrain".

    Update:

    Heb aan de hand van een foto van de cockpit en de tekening van Krick de twee paneeltjes in photoshop gemaakt. Het gaat in de bestandjes alleen om de instrumenten en de plek ervan. Deze lage resolutie jpg`s zijn wazig, het orginele bestand is per paneel 10X15cm en 300 Dpi. Nu opsturen naar de HEMA en als foto`s laten afdrukken:

    [​IMG]

    [​IMG]


    [​IMG]

    Heb het cockpitgedeelte voor een deel uit elkaar gehaald zodat de nieuwe paneeltjes geplaatst kunnen worden.

    Ben verder bezig met de paneellijnen op de romp, staartvlakken en vleugels. Dat duurt alleen wat langer want elke keer een laagje plamuur en dan een nacht drogen, schuren en nog een dun laagje (en weer een nacht drogen) en dan weer de volgende lijnen... zal dit weekend wat foto`s plaatsen.

    Groeten, Ramses
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. Ramses

    Ramses The First Aviators

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    3.589
    Locatie:
    Heeze
    Update

    Om de oude instrumentenpaneeltjes te kunnen verwijderen heb ik de pilootjes eruit gehaald. Ook de windschilden heb ik verwijderd want die waren wat geelachtig geworden. Met het verwijderen kwam wat zijde bekleding los en sommige stukken heb ik daarna kaal gemaakt. De onderzijde van de cockpitplaat was onbekleed en aangezien ik die in `t gras leg als de kist gestart moet worden leek `t me beter deze ook gelijk te bekleden. Hiervoor heb ik japanse zijde gebruikt en deze niet met spanlak maar met verdunde PVAc lijm opgebracht. Hier begonnen met de onderzijde van de cockpitplaat:

    [​IMG]

    [​IMG]

    De foto`s van de instrumentenpaneeltjes opgehaald bij de HEMA en twee uitgeknipt en los erin gezet voor de foto. Paneeltjes worden van hout en nu maar weer ringetjes zoeken voor de instrumentenrandjes:

    [​IMG]

    Vleugels geschuurd en klaar voor de paneellijnen en pinkingtape:

    [​IMG]

    Pinkingtape op de staartvlakken geplakt en daarna paneellijnen op de romp gemaakt. Eerst aftekenen en dan met 2 lagen isolatietape de panelen afplakken:

    [​IMG]

    Eerste dunne laagje lakplamuur ertegen:

    [​IMG]

    De pdf van de tekening geplot want dat is toch wel handig erbij. Hoef niets te vervangen maar het is wel handig te weten wat er waar precies onder de bekleding zit. De romp 24 uur laten drogen in `t ketelhok en een tweede dunne laagje lakplamuur erover. De extra geel-groene tape zit erop om te voorkomen dat de tape van de paneellijnen losspringt tijdens het drogen:

    [​IMG]

    Tape eraf. Moet nog eenmaal geschuurd worden. De plekken in de bekleding van `t schuren is tot de bekleding, gelukkig niet erdoor. Het hout eronder is al door de bekleding zichtbaar. Daar dus niet meer schuren... ;)

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nu de paneellijnen van het kielvlak, stabilo en de vleugels maken.

    Groeten, Ramses
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.353
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Touché! ;);)

    Als je zo te werk gaat komt er natuurlijk geen kist klaar.;)
    Maar knutsel lekker door dan komt er vast wel 1`af.:worship:
    Bouwse.

    Han.
     
  15. Ramses

    Ramses The First Aviators

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    3.589
    Locatie:
    Heeze
    .
    :D :D

    Groeten, Ramses
     
  16. Ramses

    Ramses The First Aviators

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    3.589
    Locatie:
    Heeze
    Deze inderdaad ook maar maken denk ik ;)
    Het blijft maar sneeuwen!
    Komt weer nieuwe sneeuw aan dit weekend :x-mas:

    [​IMG]

    Groeten, Ramses
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. Ramses

    Ramses The First Aviators

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    3.589
    Locatie:
    Heeze
    .
    Pinkingtape zit nu ook op de vleugels en rolroeren. Ben begonnen met de paneellijnen op de vleugels, maar dat duurt weer een paar avonden. Afplakken, plamuren, 24 uur laten drogen en licht schuren, dan weer plamuren, laten drogen en nog een keer schuren en daarna de volgende paneellijnen afplakken.

    De kleur van de D-ELIO is RLM 76 Hellgrau. Op diverse websites wordt deze kleur vergeleken met RAL 6034, maar ik vind daar teveel verschil tussen zitten (en RAL 6034 ook niet mooi voor deze kist). Ook ben ik deze verhouding tegengekomen: RLM 76 = RAL 7042 + 50% RAL 6027 mat. Het komt niet zo nauw, ik ga eens kijken aan de hand van wat kleurenwaaiers wat er nog meer in de buurt komt van RLM 76 en mooi bij de Bucker past ;)

    Twee oorkondes van de recordvlucht van 24-03-1939 met de Bücker Bü-180A Student D-ESBS:

    Van de F.A.I:

    [​IMG]

    Van de Aero Club Von Deutschland:

    [​IMG]

    Groeten, Ramses
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.412
    Locatie:
    nuenen
    die volgorde begrijp ik niet helemaal...:confused:
     
  19. Ramses

    Ramses The First Aviators

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    3.589
    Locatie:
    Heeze
    .
    Is inderdaad logischer om de plamuur eerst te laten drogen en dan te schuren.... :D heb de tekst aangepast.
    In deze post is de volgorde aan de hand van foto`s te zien. Zal deze week foto`s van de vleugels plaatsen.

    Groeten, Ramses
     
  20. Ramses

    Ramses The First Aviators

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    3.589
    Locatie:
    Heeze
    Update

    Profilering aan de bovenkant van de deurtjes gemaakt. Van zwart styreen de instrumentenpaneeltjes gemaakt en de instrumenten uit de foto`s geknipt:

    [​IMG]

    Naar voorbeeld van de foto de instrumenten opgeplakt en de houder voor het extra instrument buiten de cockpit gemaakt van balsa:

    [​IMG]

    De gescheurde motorkap in stukken geknipt:

    [​IMG]

    Vervangende delen van lithoplaat gemaakt:

    [​IMG]

    De bovenkant van de motorkap aan het frontje gemaakt. Het cockpitgedeelte een eerste kleurlaag RLM 76 gegeven:

    [​IMG]

    Op de instrumenten komt nog een glaasje en instrumentenrand, hier even voor de foto los op z`n plek gezet:

    [​IMG]

    De pilootjes waren flink mager en ik heb ze iets meer vlees in het gezicht gegeven. Ga ze ook verschillend afwerken (zijn nu identieke tweelingen):

    [​IMG]

    De paneellijnen zijn eindelijk ook klaar. Nog 24 uur laten drogen en dan schuren en de tape er weer af:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Groeten, Ramses
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina