Bühler zonv-03 vernieuwd in zonv-5??

Discussie in 'Werkschepen' gestart door Polite, 13 apr 2020.

  1. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Zuidhorn.
    Hallo een ieder,

    Ik ben op zoek naar een nieuwe motor voor mijn reddingsboot. Mijn voorkeur ging/gaat uit naar een Bühler zonv-03. Motoren zijn op het internet nieuw slecht te vinden RC point verkoopt ze nog wel, maar kun je tijdelijk niet bestellen. Nu zie ik bij http://www.hobbieplaza.nl/ de zonv.5 zou dit de opvolger zijn?? Maten van de motor zijn anders en zeker het gewicht. Dus vraag me af, of we het hier nagenoeg over dezelfde motor hebben.
    Ik hoor graag van jullie.

    met vriendelijke groet,

    Polite
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Denk dat het een stuk simpeler motor is dan de 03, maar qua toerentallen ontloopt het elkaar niet veel. Geen idee m.b.t. het stroomverbruik.
    Waag er anders een mailtje aan.
    Zag bij Hobby Lobby een zuinige Bühler, maar weet niet of je die qua lengte kwijt kunt.
    http://www.hobby-lobby-modellbau.co....html/XTCsid/c855ac229c9c65890820025439a62211
    Of zet anders een oproep bij gevraagd. Niet geschoten is altijd mis. Neuten schaiten komt er ook nait van. Gr. Klaas.
     
  3. Ebro de Wit

    Ebro de Wit

    Lid geworden:
    10 nov 2019
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Velserbroek
    Als de motor max 3000 omwm maakt dan is het een 12 polige motor
    Daarmee dus laag toeren en aardig wat kracht bij vergelijkend vermogen.
    Je zal dus het as vermogen moeten weten van de motor.deze zal wel anders zijn.
    Zelf heb ik ook gekeken naar deze motoren, er is wel meer te koop zoek maar op 12 polige gelijkstroommotor met een zelfde vermogen.
    Heb nu zelf een 100w en dat twee keer, uit. China.
    De schroef heeft maar 36 watt nodig op nominaal, maar is verstelbaar dus wat meer is wel lekker.

    Groetjes Ebro
     
  4. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Zuidhorn.
    @k-k, ik had ook al zo’n donkerbruin vermoeden dat dit toch een heel andere type motor is. Daarbkomt bij dat de 03 goed uit de bus komt en op dit forum regelmatig aangeprezen wordt. Kwa grote motor kan ik redelijk wat plaatsen. Staat nu een hectoperm (zonder vertraging) in. Dat is ook een vrij grote motor. Weet zo niet welke motor je bedoelt via de link, maar ga ervan uit de 12-18 Volt motor. De 03 kan vanaf 6 Volt, en past me wellicht beter.

    @Ebro de Wit, er is ook nog weinig info te vinden van de zonv 5. Dus asvermogen kan ik ook zo niet vinden. Zoals geschreven, de referentie’s van de 03 zijn uitstekend. Daarom de keuze voor deze motor. Prijsverschil vindt ik ook nogal groot, wat mij de indrukt wekt, dat dit toch een andere type motor is.

    groet,

    Polite
     
    mave77 vindt dit leuk.
  5. piet

    piet

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    zaandijk
    wat ik weet is dat Hobby Plaza, deze verkocht de Bühler 03, deze de voorraad overgedaan heeft aan RC point.
    heb toen contact met de eigenaar van Hobby Plaza en toen nog twee motoren bestelt maar de rest is toen overgedaan en helaas RC point is op dit moment gesloten al hoop ik wel dat de eigenaar weer gauw beter is.
    groet Piet
     
  6. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Zuidhorn.
    @piet, collega had de 3 ook bij hobby plaza vandaan en kon ze daar ook niet meer vinden. Maakt je verhaal weer het een en ander duidelijker waarom hobby plaza ze niet meer heeft. Laten we inderdaad hopen dat de eigenaar snel weer beter is.

    groet,

    polite
     
  7. Ebro de Wit

    Ebro de Wit

    Lid geworden:
    10 nov 2019
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Velserbroek
    Het type Buhler is een oud type, dat betekend niet dat ze er niet meer zijn op de markt.
    Ik heb een 1/2 jaar geleden ook gezocht en kwam via buhler als referentie uit op meerdere mogelijkheden.
    https://www.directindustry.com/product-manufacturer/buehler-12v-motor-134589-1007.html
    Zo heeft Bosch, VDO, Reichelt ook mogelijk wat.
    Dat zonv-03 herken ik niet je zal op het nummer moeten zoeken volgens mij staat daar:
    11304320705

    groetjes Ebro
     
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Voor zover ik weet is de Bühler Zon03 een industriële motor die niet meer in productie is. Ongetwijfeld zal er een vervanger zijn, maar of die dezelfde kwaliteit heeft? Ben ook wel eens in de Bühler catalogus aan het spitten geweest, maar dat was een hele zoekerij. Is brushless geen alternatief? Op hoeveel volt vaar je en wat is het gewicht van de reddingboot? En heb je ook nog een schroefdiameter? Gr. Klaas.
     
  9. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Zuidhorn.
    @Ebro de Wit, de motoren die je aangeeft in de link zijn allemaal 12 tot 24 Volt. Ik zoek dus (zoals de zonv-03] in de range van 6 tot 18 Volt, aangezien ik nog niet precies weet met welk voltage accu ik wil gaan varen.

    @k-k de reddingsboot zal vaarklaar, denk ik zo rond de 11 Kilogram uitkomen. (Schatting) er stond een hectoperm in zonder vertraging van 12Volt. Schroef diameter is 45 mm ( 3 blads van Raboesch). Brushless zou een optie kunnen zijn, maar zoek dan wel kwalitatief iets als de Buhler.

    Groet,

    polite
     
    Laatst bewerkt: 16 apr 2020
  10. Ebro de Wit

    Ebro de Wit

    Lid geworden:
    10 nov 2019
    Berichten:
    138
    Locatie:
    Velserbroek
    Met een 35mm schroef lijkt mij een hectoperm een beetje veel, deze zijn volgens mij 5 polig dus wel wat hoger in toeren.
    Ik kan even niet inschatten wat de grote is van de boot, 1 meter?
    Dan ga je het denk niet halen met een zonv motor dat toerental is te laag, tenzij je naar dubbele spanning gaat, daarbij niet het vermogen overschrijden dan.
    Inderdaad een brushless kan ook, ook daar is keuze genoeg, al vind ik dat irritante hoog frequente gepiep zelf niet leuk.

    groetjes Ebro
     
  11. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Zuidhorn.
    @Ebro de Wit, heb mijn relaas inmiddels wat gewijzigd. 35 mm leek me ook al wat te klein. Is dus 45mm. Boot is 97cm lang. Schaal 1:10. Sorry voor de verwarring.
     
    Laatst bewerkt: 16 apr 2020
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hoi Polite, Kwaliteit als van Bühler Zon03 zul je niet snel meer vinden. Die lopen op 6 Volt trouwens erg langzaam. Beste is zo een op 12 Volt te laten lopen. En als er ruimte is kan er wel een wat grotere schroef achter. 60 mm trekt die motor wel. In mijn Smit Finland met 60 mm schroef in straalbuis trekt dat op 12 Volt per motor 1 Amp. Wil je brushless gaan varen dan zit je wel aan een lagere spanning vast. In mijn Smit Finland heb ik een proef gedaan met een 750 KV motor op 12 Volt. Maar dat gaf rechtstreeks op de schroef veel te veel toeren. Gaat wel, maar dan moet er een vertraging achter. Kijk eens in het verslag van Bas Busking. Daarin beschrijft hij hoe dit op te lossen is.
    https://www.modelbouwforum.nl/threa...een-restauratie-van-een-theodor-heuss.268191/
    Wil je rechtstreeks op de schroef dan is 6 Volt wel genoeg. Theoretisch zit je dan met een 750 KV motor op een 5.000 toeren.
    Die ik in mijn sleepboot probeerde is van Racerstar en loopt mooi op een spanning van 7,2 Volt. Zitten ook kogellagers in.
    https://nl.banggood.com/Racerstar-B...r-RC-Airplane-p-1125804.html?cur_warehouse=CN
    De regelaar was van Hobbyking.
    https://hobbyking.com/en_us/hobbyking-30a-boat-esc-3a-ubec.html
    Gr. Klaas.
     
    kaapstander vindt dit leuk.
  13. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Zuidhorn.
    @k-k, @Cliff67, is erg te spreken over de Bühler zonv-03. Daarom was dit ook mijn voorkeur. Ik heb geen haast met een nieuwe motor en wacht eerst even of RC point 11517E62-66D6-4522-BB8A-30216D365E50.jpeg nog weer zaken gaat doen. Die hebben ze in elk geval nog wel. Ik had ook liever een iets grotere schroef willen hebben. Echter dat gaat niet passen. De 45mm gaat net rond tussen vlak en de hak. Dit is welliswaar een 4 blad maar ook 45 mm, sorry dat de foto op zijn kop is geplaatst.

    groet,

    polite
     
  14. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Polite, Heb je al eens geprobeerd de Hectoperm een servicebeurt te geven? Ze schijnen met niet teveel moeite uit elkaar te kunnen. Heeft wel eens iets van op het Forum gestaan, maar kan het zo gauw niet vinden. De kopschotten moeten er uit kunnen. In ieder geval die bij de koolborstels. Gr. Klaas.
     
  15. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Zuidhorn.
    @k-k, ik weet dat de hectoperm eenvoudig uit elkaar is te halen. Is ook niet zo heel erg moeilijk. Maar om het nu een zuinige motor te noemen kwa stroomverbruik, nou nee. Daar komt bij, dat hij ook wel redelijk rumoerig is. Maar wellicht dat een schoonmaakbeurtje wonderen verricht. Gooi hem tenminste nog niet weg. Op zich een prima motor. Gr. Polite.
     
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Polite, Met dat 35 mm schroefje zal het verbruik wel wat meevallen, maar zoals je schrijft het is geen Bühler Zon03. Dan maar even wachten of RC-Point weer in de lucht komt, of anders een even zuinige Bühler bestellen bij Hobby Lobby.
    http://www.hobby-lobby-modellbau.co....html/XTCsid/c855ac229c9c65890820025439a62211
    Zal geen kogellagers hebben, maar zoveel draaiuren maakt het in onze hobby nu ook weer niet. Maar je kunt nog varen toch? Of heb je nog geen zender?
    Gr. Klaas.
     
  17. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Zuidhorn.
    @k-k, had mijn relaas inmiddels een beetje bij geschaafd, betreft een 45mm schroef. Maar dat terzijde. We wachten inderdaad maar even af of RC point nog weer zaken kan gaan doen. Heb inderdaad nog geen zender. Maar @Cliff67 en ik, is ons oog gevallen op de FrSKY Taranis X9E. Wellicht wat overkill voor de reddingsboot, maar heb de Smit Rotterdam als ook de politeiboot P59 nog op de werf staan met al hun functies.

    groet,
    Polite
     
  18. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    Je hoeft je nog niet te vervelen dus! Hier is het stilletjes op de werf. Ben af en toe wat aan een Kitchen-roer bezig en heb de assen van mijn Smit Finland van stuwlagers voorzien. Even mee proefgevaren en het loopt lekker soepel. Volgende keer eens vanaf het schip filmen. Meer voor het geluid dan voor de plaatjes. Gr. Klaas.
     
    mave77 vindt dit leuk.
  19. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Zuidhorn.
    @k-k , verveel me zeker niet. Ook nog een verhuizing in het verschiet. Kitchen roer zegt me helemaal niks. Ken wel de bekker roeren. Maar zal uiteraard wel iets anders zijn. Filmpje’s zijn altijd leuk!! Nog even, en men zegt hier “ga een keer bij elkaar op de koffie” (lol) groet, polite
     
  20. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.103
    Locatie:
    Oostvoorne
    mave77 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina