Bühler zonv-03 vernieuwd in zonv-5??

Discussie in 'Werkschepen' gestart door Polite, 13 apr 2020.

  1. Ebro de Wit

    Ebro de Wit

    Lid geworden:
    10 nov 2019
    Berichten:
    136
    Locatie:
    Velserbroek
    Zuinige motoren zijn er niet ,het vermogen en rendement zorgen voor het verbruik.
    Dat betekend het verschil van motor in 100w en 50w is de helft.
    En ja een motor van heden zal een hoger rendement hebben dan een motor van 30 jaar geleden.
    Het komt door het toerental dus aangebrachte overbrenging dat de motor veel stroom trekt.
    Ik bedoel daarmee het schroeftoerental bepaald ook het vermogen(snelheid).
    Een 12 polige motor komt goed in de buurt van dat toerental.(3000)
    De hectoperm heb je volgens mij in 2 uitvoeringen met pilegetriebe of een vaste verhouding dacht van 1:2,2, ja dat maakt wat herrie.

    Groetjes Ebro
     
  2. Ebro de Wit

    Ebro de Wit

    Lid geworden:
    10 nov 2019
    Berichten:
    136
    Locatie:
    Velserbroek
    Wees trouwens voorzichtig als je de hectoperm demonteerd , Ik weet van de monoperm dat de collector zit opgesloten tussen kunstofring.
    Dat betekend bij verwijdering schild dat je borstel breekt.
    Let wel dat was bij de monoperm.
    Daar kan je ook 2 pinnen plaatsen om de borstels te lichten.
    Ik weet het niet zeker, die ervaring heb ik ooit eens opgedaan 30 JAAR geleden.

    Groetjes Ebro de wit
     
  3. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Zuidhorn.
    @Ebro de Wit, dat bedoelde ik eigenlijk ook. Dat het rendement van de moderne motoren beter is. Was waarschijnlijk weer eens niet duidelijk. Ergens hier op het forum heb ik eens gelezen dat de hectoperm eenvoudig uit elkaar te halen is. Maar neem je tip, zeker ter harte! Mijn hectoperm heeft in elk geval geen vertraging. Doe er een fotootje bij.

    groet,

    polite
     

    Bijgevoegde bestanden:

    mave77 en MicropropSport vinden dit leuk.
  4. Ebro de Wit

    Ebro de Wit

    Lid geworden:
    10 nov 2019
    Berichten:
    136
    Locatie:
    Velserbroek
    Naar mijn geweten is dit niet standaard voor een hectoperm.
    Ik ga nu wat raars zeggen, een 12v motor of 6v motor maakt niet uit.
    Beide zullen het vermogen moeten leveren 12V x 2A = 24Watt
    6V x 4A = 24Watt.

    Voor de accu en de vaartijd maakt het dus ook niet uit, sterker nog 12V geeft minder verliezen.
    6V x 4Ah = 1 uur varen.
    12V x 2Ah = 1 uur varen.
    Afmetingen en gewicht van de accu kunnen mogelijk nog een rol spelen.
    Al is 12V te maken van 2x 6V.
    En nu nog gekker zelf heb ik in het verleden 6V motoren bewust op 12V laten draaien.
    Dit kan als je het vermogen maar niet boven nominaal laat komen.
    De boot vaart niet harder want een vertraging tussen motor en schroef is verplicht en is al gauw 1:6 of 1:9 .
    Het rendement op verliezen is beter, en je heb meer energie over dus langer varen.
    Dat is ooit door iemand uitgezocht hr vd Busche dacht ik, wat A.Veenstra later in zijn boek in vereenvoudige versie heeft herschreven.
    Dat recept heeft ooit in het clubblad van de HMBC gestaan.

    Groetjes Ebro
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  5. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Zuidhorn.
    @Ebro de Wit, bedankt maar weer voor je uitvoerige berichtgeving. Wat ik mij nog kan herinneren van de hectoperm, is dat ze er inderdaad in twee uitvoeringen zijn geweest zonder en met vertragingskast. Wat ik uit je verhaal opmaak, is dat het wellicht verstandiger is om op 12 Volt te blijven varen. Ik heb voor de hectoperm een redelijk zware (kwa gewicht) accu staan (12 Volt). Probleem hiermee is dat ik anders geen plaats heb dan voor in de boot. Hiermee ligt hij veels te ver voorover. Nu zou je dit kunnen compenseren door extra lood achter in, maar dan komt hij in totaall veels te diep te liggen. Daarom zat ik onder meer te denken aan een zonv-03 (vanaf 6 Volt) kun je nog wat spelen met accu(s) en plaatsing in de boot. Of ik zou moeten overstappen op lithium-ion-accu(s) Maar daar hangt dan weer een behoorlijk prijskaartje aan.

    Groet,

    polite
     
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Polite, Vrees dat een Zon03 op 6 Volt geen succes wordt. Toen ik deze motor in mijn Bugsier zette voer ik aanvankelijk op 7,2 Volt. Daar haalde ze goed en wel de schaalsnelheid mee. 4 Nimh cellen erbij gelegd en toen power zat. Raad je aan om met die motor op 12 Volt te varen en zelf een accupakket samen te stellen van 4 Ah Nimh cellen. Die kun je dan over de romp verdelen als ballast. Gaat waarschijnlijk met 2x 6 V accu in serie ook wel. Op 12 Volt trekt een Zon03 volaan 1 Ampère, dus uren vaarplezier. Gr. Klaas.
     
  7. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Zuidhorn.
    @k-k, ik hoor nu uit verschillende kanten dat het wellicht niet raadzaam is om op 6 Volt te gaan varen. Gaan we dus ook maar niet doen. Als ik de Nimh accu’s naast de motor zou kunnen plaatsen ben ik van het te diep gaan liggen af. Ik zal eens zoeken op het net, wat daarin allemaal te krijgen is in 12 Volt en hoeveel MAh zitten jullie dan aan te denken om er enkele uren mee te varen? Of zoals je aangeeft twee keer 6 Volt in serie. Heb trouwens nog 2 Lipo accu’s liggen van 11,1 Volt 5800 mAh. Zouden deze hun werk kunnen doen? Deze accu’s eerst maar weer eens aan de lading. Liggen alweer een poos op de plank.(lol)
    Groet,

    polite.
     
    Laatst bewerkt: 21 apr 2020
  8. piet

    piet

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    zaandijk
    polite, ik heb in de Cristiaan Brunings twee pakketten liggen 7,2 volt 4200 mAh, deze staan in serie.
    en ik denkt dat als je de twee lipo's parallel zet kun je toch een tijdje varen, want op die 11,1,volt draait de Bühler een mooi aantal toeren.
    groet Piet
     
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Polite, Met 1 zo'n lipo vaar je een heledag. Gr. Klaas.
     
  10. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Zuidhorn.
    @piet, mijn Lipo accu’s zijn dus 11,1 Volt, maar er zal uiteraard ook niet continu volgas gevaren worden. Ik ga deze lipo’s maar eens proberen.

    @k-k, kwa gewicht zouden deze Lipo accu’s mij passen. En als ik op één accu de hele dag kan varen is het mij meer dan zat. Gisteravond de lipo’s aan de lading gehad. Ik weet zo niet of het normaal is dat ze iets warm worden? En zie dat ze iets bol gaan staan. Lader (zie foto) geeft trouwens niet aan dat ze niet meer te laden zijn. Uiteindelijk nu nog een zon03 zien te bemachtigen. Daar ging uiteindelijk de topic over. 6BE24F72-E5F4-4B08-90D3-1E07CA48A7CF.jpeg

    Groet,

    polite
     
  11. piet

    piet

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    zaandijk
    Polite, ik heb op dit moment twee Bühler's liggen, zijn eigenlijk bestemd voor mijn nieuw te bouwen boot, de Jonny van Aeronaut.
    ben alleen bang dat ze toch te groot er voor zijn, omdat er in de romp de nodige extra's komen.
    als je wilt mag je er één overnemen, ze zijn nieuw niet gebruikt.
    de prijs bij RCpoint is € 29.90, ik wil er dan € 25.00 voor hebben, komen dan nog wel verzendkosten bij.
    met DHL kwamen de verzendkosten op geloof ik € 4.50 euro afhalen bij een DHL punt en thuis bezorgen dacht € 6.00.
    bij post.nl verzenden € 6.75.
    dus laat me maar weten wat je er van vind.
    groet Piet
     
  12. piet

    piet

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    zaandijk
    • 12-V-24-V-3500-Rpm-5000-R.png
    12 V/24 V 3500 Rpm 5000 Rpm 6000 Rpm 8000 Rpm Permanente Magneet Dc Motor 3 Mm Cw /Ccw Hoge Krachtige Micro Borstel Motor Hoge Snelheid Moto

    € 11,33

    Polite, dit vond ik nog bij Ali
    groet Piet
     
  13. Cliff67

    Cliff67

    Lid geworden:
    25 mrt 2019
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Assen
    Hoi Klaas, Nu hopen dat het hele corona gebeuren dan achter de rug is. Ben der wel klaar mee wat dat aangaat. En als 14-06 wel gevaren zou mogen worden op Nienoord zouden Dre en ik zeker jou komen opzoeken en jou modellen komen bewonderen.
    Afijn aangaan de Buhler zonv03 en de Japmotor zonv05,
    In de tussentijd is er het een en ander veranderd, terwijl de zonv03 nog door Buhler is gefabriceerd, wordt de zonv05 door Japmotor in Yokohama Japan gemaakt.
    IK meende ergens op het NET (kan het helaas niet weer vinden) een artikel te hebben gelezen dat Buhler is overgenomen door Japmotor.
    De productnaam bij Zonv van Buhler bestaat nog wel bij Japmotor, maar dan begint het bij zonv05.
    De 03 is ook bij die fabrikant niet meer te vinden.

    IK weet net als de meeste modelbouwers nog, dat de diameter van de E motor de schroefdiameter voor jou model bepaalde en tot een zekere hoogte is dit volgens mij nog steeds zo.
    Echter als ik de specs bekijk van de 03 en de 05 zijn deze bijna identiek, echter met die verschil dat de 03 ietsjes groter en zwaarder is.
    Dan rijst bij mij een hele grote vraagteken en neig ik te zeggen is de 05 niet de nieuwe 03
    Ondanks dat deze beide motoren het zelfde kunnen maar wel iets verschillen in grote en gewicht..
     
  14. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Zuidhorn.
    @piet, je hebt een PB.
     
  15. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Polite, Zou het echt niet weten met die Zon03 en 05. Misschien dat Karel van Hobbieplaza meer weet. De Zon03 trekt met gemak 60 mm schroeven. Op 12 V vraagt die ongeveer 1 Amp en de stuwdruk is met een 60 mm schroef rond 500 gram. Of 14/6 wat wordt hangt niet meer alleen van Corona af. Ben zelf even in dok geweest, nadat ik maandagavond bij een val mijn rechter heup had gebroken. Gistermiddag weer uitgedokt. Goede "reparatiewerf" met goed personeel. Moet 4/6 terug voor controle. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 27 apr 2020
    Cliff67 vindt dit leuk.
  16. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Zuidhorn.
    @k-k, oei Klaas dat klinkt niet goed!! Hoop dat de operatie een beetje voorspoedig is verlopen!! Ik weet ook zo niet of het hele vaargebeuren in Nienoord wel doorgang kan vinden met het corona gebeuren. Was voornemens om die dag vrij te vragen, maar denk dat ik dat ook niet voor elkaar kan krijgen gezien de situatie. We zien wel.
    Beterschap Klaas!!
    Groet,
    Polite
     
  17. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Zuidhorn.
    Mannen,

    Webshop RC point is weer open. En heb me maar direct een Bühler zonv-03 besteld.
    Bedankt voor al jullie reacties.

    Groet,

    polite
     
  18. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.038
    Locatie:
    Oostvoorne
    Had vandaag even contact met Karel van Hobbieplaza. Heb in 2012 3 Zon03 motoren bij hem gekocht. Werden van origine geplaatst in kopieerapparaten. En toen de productie daarvan stopte heeft hij een aantal van die motoren gekocht. Later heeft Bühler ook nog wat van die serie geloosd. Volgens hem zijn het onverwoestbare dingen. Natuurlijk zijn er meer goede borstelmotoren, maar deze kwaliteit zul je niet gauw meer vinden. Althans niet voor die prijs. Gr. Klaas.
     
  19. Polite

    Polite

    Lid geworden:
    2 mei 2010
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Zuidhorn.
    @k-k, bedankt voor je aanvulling. Gemakshalve doe ik toch nog even een fotootje bij van mijn aanwinst. Ondanks je al via de mail op de hoogte was.;)
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Cliff67 vindt dit leuk.
  20. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk

Deel Deze Pagina