B-17G Flying Fortress 1:10

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door pieteralje, 2 nov 2009.

  1. pieteralje

    pieteralje

    Lid geworden:
    7 dec 2003
    Berichten:
    768
    Locatie:
    Zwolle
    Sinds het begin van mijn modelvliegcarrière (ik ben begonnen op m'n 14e) ben ik al gek van de B-17. dat kwam omdat ik van een collega van mijn broer een tijdschrift met daarin de 1:10 B-17 van Jan Hermkens kreeg. tja... En dat heeft mij dus nooit meer loslaten.

    circa 2 jaar geleden heb ik via ebay de 1:10 B-17 ontworpen door Jan Hermkens gekocht en ben druk aan het zagen en snijden gegaan. Aangezien we toen klein behuist waren, heb ik de bouw nog even uitgesteld. De onderdelen liggen dus al een tijdje te wachten.

    Maar je raad het al: groter huis = grotere bouwtafel = ... een 1:10 B-17G

    Dus als jullie het leuk vinden maak ik af en toe een fotootje en plaats dat hierzo:
    De romp op de plank:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het is een hele klus om die lange romp helemaal goed uitgelijnd te krijgen. Geduldig en nauwkeurig werken geboden!

    Gegevens van de echte:
    Lengte: 22,70 m
    Hoogte: 5,8 m
    Spanwijdte: 31,6 m
    Vleugeloppervlak: 131,9 m
    Leeggewicht: 16390 kg
    Startgewicht: 24495 kg
    Max. gewicht: 32660 kg
    Motor(en): 4× Wright R-1820-97 "Cyclone" turbosupercharged radiaalmotoren
    Vermogen: elk 900 kW

    model:
    Lengte: 2,27 m
    Hoogte: 0,58 m
    Spanwijdte: 3,16 m
    gewicht: ???
    Motoren: ben ik nog niet helemaal eens met mezelf:
    optie 1: 4x .40 - 46 2-takt
    optie 2: 4x .52 4-takt (dan heb ik bv. nog 2 magnum .52 4-takt nodig)
    optie 3: 4x circa 500W elektro (helemaal nieuw voor me, maar moet lukken met jullie hier op het MBF)

    De kleuren ben ik het al wel eens met me zelf, ik aap Jan H. na als hij het goed vind ;-)
    De B-17 Nine O Nine:
    [​IMG]

    Oke... tot zover even.
     
  2. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Hee Peter,
    "af en toe een fotootje", neeeeee :nooo: heel veel foto`s :yes:

    Mooi project, alleen die elctro set-up bevalt me niet ;-)
    Zou zelf dan voor 4 van die 4 takjes gaan, geeft net even een mooier geluid.

    Maar da`s mijn mening het is jouw project en jouw model (maar toch :roll: :) ).

    Heel veel succes met de bouw en hou ons op de hoogte, zo`n porject moet gevolgd worden :D
     
  3. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.307
    Locatie:
    Dordrecht
    Woooo prima keuze zeg ga ik volgen.

    Zou in ieder geval een vette dikke streep door de tweetakten zetten.

    Hoe lang denk je erover te bouwen, electro is tegenwoordig al erg goed spul en dat wordt met de tijd alleen maar beter en vooral goedkoper.

    Maar goed ik ben bevooroordeeld en zou ten alle tijden voor electro gaan.

    Veel plezier met de bouw.

    Ton
     
  4. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    Hoi Peet.

    Lees dit effe door.
    p38-lightning-2e-double-trouble-flys-again

    Met 4 van de motoren die in deze P38 Lightning zitten gaat die B 17 als een engeltje.
    Enne El Cheapo hé.

    Ben het helemaal met Berto eens dat het geluid niet te evenaren is met 4tacten, maar je moet ook de electrische mogelijkheden niet onderschatten, als je hem voor electro bouwt kan die zeker 25% lichter gebouwd worden dan voor brandstofmotoren.

    Ger.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  5. pieteralje

    pieteralje

    Lid geworden:
    7 dec 2003
    Berichten:
    768
    Locatie:
    Zwolle
    bedankt Berto. Ik zal het foto-toestel klaar leggen... :) een lekkere enthousiasteling erbij is altijd leuk.

    en de afweging elektro - 4-takt blijft idd mijn keuze, maar ik zet de opties niet voor niks neer. Niet om een discussie methanol vs. elektro hier te beginnen, maar ik sta zeker open voor suggesties.

    bedankt Ton. Die vette streep gaat zeer waarschijnlijk wel door de 2-takten. Maar ik wilde hem toch neer zetten.
    Hoe lang ik er over ga bouwen? Ik denk dat ik in de komende maanden toch wel een heel eind richting de rubbouw-klaar moet komen. Maar dan begint het verhaal van poppetjes, dikke MG's, canopy's maken, motorkappen... (blah) etc. etc.

    Als je mij een jaar geleden had gezegd dat ik uberhaupt de keuze neer zou zetten, had ik je uitgelachen, maar de betrouwbaarheid en de meevallende kosten geven mij zeker nu te denken.

    volgens mij met 4 van die motoren kan ik prophangen... ;-)
    Het enige wat me dan niet aanstaat is om 4 accu's erin te moeten leggen. Ik zat te denken even grof over de duim 4x 600 W, 4x 40A brushless regelaar, 2x 4s 5Ah accu's.
    Geluidsmodule erin en gaan met die banaan.
     
  6. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.307
    Locatie:
    Dordrecht
    Hier nog even een filmpje voor motivatie, denk ook dat je nu al een beslissing zult moeten nemen wat te gebruiken, kun je daar met de bouw rekening mee houden.



    Ton
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  7. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.998
    Locatie:
    IJsselstein
    Met veel foto's ga ik dit zeker volgen :yes:
     
  8. pieteralje

    pieteralje

    Lid geworden:
    7 dec 2003
    Berichten:
    768
    Locatie:
    Zwolle
    haha.. ik doe m'n best
     
  9. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Mooi project! Ga ik ook zeker volgen!

    Handig he, die laserwaterpasjes van de Blokker voor een paar euro, ik heb er hier ook een liggen.
     
  10. pieteralje

    pieteralje

    Lid geworden:
    7 dec 2003
    Berichten:
    768
    Locatie:
    Zwolle
    Tony is echt een aparte kerel. Bouwt super modellen.

    Wat betreft wat je zegt over dat je nu moet beslissen is inderdaad waar.
    Nou daar gaat hij dan.
    Optie 1: 2-takters is wat mij betreft niet echt een keuze.
    Optie 2: ik ben helemaal gek van het geluid van de 4-takters. De angst alleen om er 4 op te zetten is dat er 1 of 2 kappen tijdens het vliegen en ik niet in staat ben om de B-17 niet heel te landen. Voordeel, ik heb er nog maar 2 van nodig en ik ben er mee bekend.
    optie 3: Elektro; weet in nog te weinig van en ik zal er behoorlijk wat voor moeten aanschaffen. Nieuwe lader, 4x motor, 4x regelaar, en 2 behoorlijke lipo's en nog wat.
    100 dollar voor een motor is me behoorlijk gortig, dus zijn er andere alternatieven?
    Graag jullie suggesties.
     
  11. jetpropdlx

    jetpropdlx

    Lid geworden:
    10 jun 2004
    Berichten:
    2.632
    Locatie:
    Maasmechelen/Hapert/EBZW
    B-17 is ook een van mijn favorieten.
    Ga dit draadtje zeker volgen.
    succes met de bouw

    ps voor electromotoren tegen aan schappelijke prijzen moet je eens bij HobbyKing kijken

    Ik begrijp je bezorgdheid ivm betrouwbaarheid van de 4 taktjes, je kunt misschien de 2 binnenste motoren iets groter kiezen dan de buitenste en dan er 2 groepen van maken dat je ze afzonderlijk de buitenste of de binnenste af kunt zetten,
     
  12. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    1 kappen tijdens de vlucht no problemo qua vliegen.
    2 kappen ook geen enkel probleem zolang het maar niet aan 1 kant is ;-)

    Is dat wel het geval, dan direct de andere motoren ook uit en een zweeflanding maken.

    Heb met onze Hercules al diverse 1 motor uit landingen gemaakt en je merkt er weinig van, de kist trekt heel iets maar dat is nog goed tegen te sturen.
    En dat zijn ook nog onbetrouwbare oude 10cc Webra`s.

    Gelukkig nog geen 2 motoren uit aan 1 kant gehad.


    Als je betrouwbare motoren hebt die je niet op hun piek afsteld moet het zeker goed te doen zijn (en een leuek uitdaging, elektro is dan wel weer "makkelijk ;-) " ).
     
    Laatst bewerkt: 2 nov 2009
  13. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    electro

    @Peter,

    Een iets kleinere motor de BM3520 b.v. en dan een kloon hiervan kost +/- 25 dollar per stuk en de 60 Amp plug and play regelaar van hobby city kost 19 dollar per stuk. http://www.hobbycity.com/hobbycity/...9&Product_Name=Hobbyking_SS_Series_50-60A_ESC
    4x 25 en 4 x 19 = 176 dollar voor je hele aandrijving, reken het effe om in euro's, staat 1 euro tegen 1,47 dollar, dan zou ik niet meer twijfelen.http://www.hobbycity.com/hobbycity/...duct_Name=TR_42-60C_500Kv_Brushless_Outrunner
    En kijk dan op bulkverkaufdotcom naar de lipo's 4S en je gaat helemaal glimlachen.
    Doe het ruig en je neemt 5S 2P (1800s) dus 2 accu's van 1800 parallel is dan 5S 3600mAmp dan komen er 2 accu's per motor bij, is 8 x 5S 1800 mAmp. (8x 29 dollar inclus verzend :wink: is 232 dollar voor de lipo's)
    Nee electro is zo duur niet meer.
    Ik heb deze pakketten ook in de P38 zitten en ze presteren buitengewoon goed.

    Ger.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 nov 2009
  14. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.921
    Locatie:
    Vlaardingen
    Goede keuze, door het tijdschrift (HB, ik heb de kopietjes nog) is de B17 ook één van mijn favorieten geworden.
    Maar hoe langer je je met modelbouw bezig houdt, hoe moeilijker het wordt om te kiezen, er zijn zoveel fantastische kisten...

    Anyway,
    succes, ik ga het zeker volgen.
    (imho voor elektro gaan!)
     
  15. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.494
    Locatie:
    groningen
    Nee daar vinden we geen zak aan . . . :nooo:

    En geabonneerd! :p

    ;)


    jan.
     
  16. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Niet van zo af en toe een fototje.
    Maar iets vaker a.u.b.!!;)

    En arbotje.
    Succes.

    Han.
     
  17. Jan Hermkens

    Jan Hermkens

    Lid geworden:
    12 jan 2006
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Oss
    Die 25 % lichter gaat voor de B-17 niet op, vanwege de lange staart (extra lange verkeerde hefboom), heb je juist gewicht voor het zwaartepunt nodig, het gewicht dat je wint met electromotoren moet je dan toch weer compenseren met ander gewicht. Lood of accus voor in de neus.
    Dus ik zou voor 4-takt gaan

    groetjes.
    Jan
     
  18. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Maar jij bent volgens mij net als ik ook geen elektro vlieger ;-)
     
  19. freekt

    freekt Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Berichten:
    1.325
    Locatie:
    Den Haag
    Mooi vliegtuig, ik ga je ook volgen.

    Freek
     
  20. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Jan, het is niet alleen het gewicht wat je wint met electromotoren. Je krijgt veel minder trillingen in je toestel, waardoor je lichter kunt bouwen.
    En als je CG dan nog niet goed ligt, dan leg je er een zwaardere accu in en kun je langer vliegen! Is prettiger dan onnodig lood meenemen.
     

Deel Deze Pagina