B-17G Flying Fortress 1:10

Waarschijnlijk omdat de echte B17 geen fowler Flaps heeft maar splijt flaps
zoals je kunt zien op je foto van een paar postings terug.;)

Klopt helemaal,
De B-17 heeft Split Flaps en de Sunderland heeft Fowler Flaps.

groetjes,
Jan

aha, ben ik verkeert ingelicht. Ergens las ik op een website over fowler flaps. Maar ik kan het niet terugvinden.

IMG_1933.jpg

ik weet het nog steeds niet hoe hier verder. Komt tijd, komt raad...

Grote stappen gauw thuis:
IMG_1934.jpg

IMG_1935.jpg

Mooi project! Ik volg het met plezier.
Gewoon een massief blokje basla erin plakken en dan op maat schuren. Je kan ook het blokje eerst ook op maat schuren als het nog los is, of een combinatie. Om de 'trailing edge' sterke te maken zou je een stukje 1mm triplex erin kunnen verlijmen. Dan heb je ook direct je stevige achterkant.
Groeten,
Bart

Hallo Bart,
leuk om te horen dat je dit ook volgt (met plezier ;-) )
Aan dat 1 mm triplex heb ik ook gedacht. Dat ga ik zeer waarschijnlijk ook doen.
Het probleem is alleen hoe. Het profiel is (kan ook niet anders) niet schaal. Daardoor krijg je op dit punt een andere vorm. Het is zo te vlak. Bij de echte zit daar nog een flinke bobbel onder de buik. En daar ben ik nu naar aan het kijken.

Het profiel is (kan ook niet anders) niet schaal. Daardoor krijg je op dit punt een andere vorm.

Ja, kijk maar eens naar het vooraanzicht van een 3-view: het profiel is zowat even dik als de motorgondels!

Het is zo te vlak. Bij de echte zit daar nog een flinke bobbel onder de buik. En daar ben ik nu naar aan het kijken.

Ik probeer dit soort dingen te middelen en ga ergens halverwege "mijn" profiel en het originele zitten (met de fairing e.d.).
Maar volgens mij gaat het vast goedkomen. :yes:

Ja, kijk maar eens naar het vooraanzicht van een 3-view: het profiel is zowat even dik als de motorgondels!

Ik probeer dit soort dingen te middelen en ga ergens halverwege "mijn" profiel en het originele zitten (met de fairing e.d.).
Maar volgens mij gaat het vast goedkomen. :yes:

zoiets dan maar...:
IMG_1940.jpg

voorvormen van...
IMG_1936.jpg

het indekken van de voorkant van de fairing:
IMG_1937.jpg

en zo ziet de voorkant eruit:
IMG_1941.jpg

Voorbereiding voor de bommenluiken:
IMG_1938.jpg

@Peet.

Zo is dat Peter, gewoon aan beginnen, doeners moeten we hebben, :thumbsup: geen schrift geleerden.

Ziet er zeer positief uit joh, ik hoop dat je het hele bouwtraject gemotiveerd kan blijven, is tenslotte geen klein projectje :wink:

Groet Ger.

@Peet.

Zo is dat Peter, gewoon aan beginnen, doeners moeten we hebben, :thumbsup: geen schrift geleerden.

Ziet er zeer positief uit joh, ik hoop dat je het hele bouwtraject gemotiveerd kan blijven, is tenslotte geen klein projectje :wink:

Groet Ger.

haha, Ik hoop ook dat ik gemotiveerd blijf. Zal zo bij het afwerken waarschijnlijk minder worden...
En we hebben zowel schriftgeleerden nodig, als vakidioten, als doeners als ...

Nog vraagje aan je Ger, waar haalde jij je accu's? ik kon de link niet vinden.

En wat te doen met zulke accu's: HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 4500mAh 6S2P 30C LiFePo4 Pack $69.99 en 2 motors in serie op zo'n accu?

Dit zijn niet de echte A123. Ik weet niet wat de ervaringen met dit soort pakketten zijn.
Vraag eens aan Erik van Schaik - hij is expert op LiFePo4-gebied.

Ik zou trouwens je accu's pas kopen als je kist klaar is. De ontwikkelingen gaan zo hard dat er elk half jaar (oid) betere/goedkopere uitgebracht worden.

de regelaars in serie op 1 accu, maar ik heb al gehoord dat dan de regelaars in rook opgaan.
Ik ga ieder geval wachten met aanschaffen van de spullen totdat ik verder met bouwen ben. Waarschijnlijk toch 4 losse accu's. Dus 1 accu per motor.

pb

Hoi Peet, had je mijn PBtje nog gelezen?

1 (samengestelde) accu op 4 regelaars, no problem, doe het ook met de P38 Lightning, 1 accu voor 2 motoren.
Gebruik wel een goede Ubec voor je ontvanger en servo's, ook gewoon van je vliegaccu aftappen, een aparte deac/accu is alleen maar extra gewicht.
Gewoon tot het gewenste Amp gaan b.v. 4 X +/- 3 a 4 amp maakt dus 12 tot 15 amp, en dan natuurlijk het gewenste voltage waarop de motoren moeten draaien met de goede props.
Het is zelfs mogelijk om 2 regelaars op 1 ontvanger uitgang te zetten, dus 2 uitgangen voor je 4 regelaar's vanaf de ontvanger.

Groet Ger.

Hoi Peet, had je mijn PBtje nog gelezen?

1 (samengestelde) accu op 4 regelaars, no problem, doe het ook met de P38 Lightning, 1 accu voor 2 motoren.
Gebruik wel een goede Ubec voor je ontvanger en servo's, ook gewoon van je vliegaccu aftappen, een aparte deac/accu is alleen maar extra gewicht.
Gewoon tot het gewenste Amp gaan b.v. 4 X +/- 3 a 4 amp maakt dus 12 tot 15 amp, en dan natuurlijk het gewenste voltage waarop de motoren moeten draaien met de goede props.
Het is zelfs mogelijk om 2 regelaars op 1 ontvanger uitgang te zetten, dus 2 uitgangen voor je 4 regelaar's vanaf de ontvanger.

Groet Ger.

ja, die heb ik gelezen. (link doet het niet...?)
Ik zal nog even toelichten, ik wou graag 2 accu's i.p.v. 4 omdat het mij makkelijker lijkt te laden. d.w.z. ik wil niet 4x 1 uur laden om met m'n b-17 te vliegen.

Dan over de regelaars; ik kan er toch gewoon 4 op 1 uitgang hangen? of krijg je dan storingen...

Over de ubec ga ik nog even nadenken. Dank alvast.

en wat je bedoelt met de 3a4 ampere snap ik helemaal niets van. Ik neem toch aan dat ik met zo'n kist meer 30 a 40 ampere per motor aan vermogen wordt gebruikt.

ik heb nog wat adviezen van Willy gekregen (mag ik jou tekst gebruiken Willy?)
Wat je nodig hebt als je instapt in elektro is een infrastruktuur: laadapparatuur.
Persoonlijk bezuinig ik hier niet op; als je de goede spullen koopt gaan ze zeker 10 jaar mee.
Gezien het vermogen dat je nodig hebt is een autoaccu als voeding voor je lader eigenlijk niet bruikbaar. Ik adviseer je een voeding 220->12V te kopen met een capaciteit van zo’n 40A. Zijn te koop voor zo’n 70-100 euro. En koop een goede!
Laders met 220V voeding vallen over het algemeen af: hebben onvoldoende vermogen om snel de pakketten die in aanmerking komen te laden.

Dan de lader. Veel laders worden aangeboden als 6S 5A o.i.d. Hieruit kun je de conclusie trekken dat je 6S pakketten met 5A kunt laden. Echter in de kleine lettertjes gaat vaak dat de lader een vermogen van 50W kan verwerken. De facto betekent dit dat een 6S pakket (25V) maar met 50/25 =2A geladen gaat worden!!!! Laadtijd wordt dan een uur [of 3.
Om 4S 5000mAh pakketten te laden heb je een lader nodig met een vermogen van minimaal 80W. Wil je die ook in de toekomst gebruiken zou ik voor een lader van minimaal 150W gaan.
En dit zijn laders in de wat duurdere prijsklasse: 100-150 euro
Dus dat word in ieder geval een punt voor m'n investeringsplan voor de komende tijd... Geen idee wat voor type nog, maar dat komt t.z.t. nog wel.

V.w.b de accu's kom ik al heel snel op een 2 kilo. Blijft er voor de rest dus nog tussen 8 en 10 kg over om op een vlieggewicht van circa 10-12 kg uit te komen. Zou het redelijk zijn, of praat ik nu raar?

nog even een plaatje geleent van Jan... Wat een bakbeest is deze kist al:
FM027.1985,B-17(1;10th)%20on%20the%20German%20Open%20Championship%201985,%209th%20place%20of%2099%20competitors.%20(Runner-Up%20in%201986!).jpg

link

@Peter.

BULK-VERKAUF Store: Wij verkopen Battery, EC POWER, Servos. eBay Winkel

Hier staan ook de 150 Watt laders op voor tussen de 75 en 80 dollar inclusief verzend.
12 tot 15 ampere bij 14.8 volt nominaal en 16,8 volt geladen 4S lipo (samengesteld pakket) accu is wat je minimaal nodig hebt om genoeg vermogen en vliegtijd met die 4 motoren in je B17 te krijgen. (gedacht aan de 3520 BL en misschien de 4120 BL maar die zijn wel heel erg overpowerd voor jou B17.
Per motor ga je zeker 40 Amp trekken tijdens de start.
Je kan mooi met het gewicht van de Lipo's spelen om het zwaartepunt goed te krijgen zonder 'dood' gewicht mee te nemen.

Ger.

V.w.b de accu's kom ik al heel snel op een 2 kilo. Blijft er voor de rest dus nog tussen 8 en 10 kg over om op een vlieggewicht van circa 10-12 kg uit te komen. Zou het redelijk zijn, of praat ik nu raar?

nog even een plaatje geleent van Jan... Wat een bakbeest is deze kist al:
FM027.1985,B-17(1;10th)%20on%20the%20German%20Open%20Championship%201985,%209th%20place%20of%2099%20competitors.%20(Runner-Up%20in%201986!).jpg

Dat is inderdaad mijn vroegere 1;10 B-17. die woog + 15kg (inclusief retracts maar exclusief 1 liter brandstof)
Maar 12 kg, zoals jij graag zou willen, dat zijn min 3 kg minder, waar je die af moet halen? ? ?

groetjes,
Jan

Dat is inderdaad mijn vroegere 1;10 B-17. die woog + 15kg (inclusief retracts maar exclusief 1 liter brandstof)
Maar 12 kg, zoals jij graag zou willen, dat zijn min 3 kg minder, waar je die af moet halen? ? ?

groetjes,
Jan

Jan, het is een streefgewicht. Maar het is goed om te weten dat hij bij jou 15kg woog. Dan is de marge wat groter. Weet je toevallig nog wat de romp en vleugels los wogen?

Las net nog even in het draadje over de B-17 van CD-scaledesign dat die kist 17,5 kg woog. Mmmhh...

Gisteren zat ik nog het kleurenschema te bekijken zegt m'n vrouw ineens, ik vind die staart helemaal niet mooi... :hammer: laat ik een B-17C zien... je raad het al: die vind ik veel mooier :help:

Nou ja, dan de volgende maar... een C ;-)

Laatst bewerkt:
De dames hebben toch meestal een heel uitgesproken mening over wat mooi en lelijk is.
Niet onderschatten wat de voordelen zijn als de kist mooi wordt bevonden.

ik wou graag 2 accu's i.p.v. 4 omdat het mij makkelijker lijkt te laden. d.w.z. ik wil niet 4x 1 uur laden om met m'n b-17 te vliegen.

2 is prima maar zelfs met 4 hoef je niet eindeloos te wachten.
Je koopt gewoon 2 niet te dure laders ipv 1 dure ;)
Op het veld gebruik je neem ik aan geen 220 V en laders zonder ingebouwde 220 V voeding zijn niet al te duur.

Je kunt nu al voor een paar dollar extra Lipo's kopen die 2C geladen kunnen worden en voor nog wat meer dollars/eurie de 5C laadbare variant.

Ik zou trouwens je accu's pas kopen als je kist klaar is. De ontwikkelingen gaan zo hard dat er elk half jaar (oid) betere/goedkopere uitgebracht worden.

"Truer words were never spoken."

Per motor ga je zeker 40 Amp trekken tijdens de start.

We gaan tzt. toch wel een beetje scale starten, mag ik hopen??? :confused:

Dus eerst 50 meter langzaam vaart maken, dan roteren, en na plm. nog eens 25 meter langzaam (maar zeker) loskomen.

Of zeg ik nou maar wat? :confused:

Niet onderschatten wat de voordelen zijn als de kist mooi wordt bevonden (door de vrouw ( jb.)).

Dan zou ik al een hele tijd met een Tiger Moth bezig zijn geweest . . . :?

Hoewel, je kunt het slechter treffen, qua smaak! :p

jan.

De dames hebben toch meestal een heel uitgesproken mening over wat mooi en lelijk is.
Niet onderschatten wat de voordelen zijn als de kist mooi wordt bevonden.

Zekers. Ze moest heel hard lachen toen ik het haar liet lezen. Ik heb gelukkig absoluut geen klagen. Als ze er schik van heeft dan komt ze mee bouwen. Helemaal goed. Maidens ook altijd mee kijken, foto's maken.

We gaan tzt. toch wel een beetje scale starten, mag ik hopen??? :confused:

Dus eerst 50 meter langzaam vaart maken, dan roteren, en na plm. nog eens 25 meter langzaam (maar zeker) loskomen.

Of zeg ik nou maar wat? :confused:

Dan zou ik al een hele tijd met een Tiger Moth bezig zijn geweest . . . :?

Hoewel, je kunt het slechter treffen, qua smaak! :p

jan.

@ jan, we hebben over een kant wel ongeveer 100 meter veld, dus het zou moeten kunnen. Beetje oefenen en dan.. maar ja... eerst nog een beetje bouwen
en tja een Tiger Moth is vervelend ;-) maar als het dan niet anders kan... :-)

Back