B-jager 1/100

Discussie in 'Marineschepen' gestart door erikztm, 23 sep 2013.

  1. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.432
    Locatie:
    Houten
    ik volg!
     
  2. erikztm

    erikztm Guest

    Ik kan bij RCpoint gewichten vinden van bijvoorbeeld Robbe Roxxy Lipo accu's, maar daar zie ik 1S tot en met 6S met 2 tot 6 cellen en varierend van 350 tot 10000 Mah. Wat zegt me dat allemaal en waarom zou ik 4S moeten hebben? Ik zie dat dat 14.8V cellen zijn. Is dat beter? Ik kom ook 11,1 en 7,4 tegen.

    Die led/buzzer is een aandachtstrekker om te voorkomen dat je je accu's te ver leeg trekt? Is dat te horen op enige afstand met allerlei achtergrondgeluid (eigen of andere elektromotoren bijvoorbeeld)?
     
  3. pompebled

    pompebled Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    8.036
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Erik,

    Eén Lipo cel is 3,7V, het benodigde Voltage voor een benodigd toerental aan de prop is dus een sommetje; de Bühler draait 250 toeren per Volt, op 4S (4 x 3,7V) wordt dat dan 14,8 x 250 = 3700 toeren onbelast.
    Dit getal vermenigvuldig ik met een verliesfactor van 0,9 - 0,8, afhankelijk van de kwaliteit van de gekozen motor (bijvoorbeeld: een driepool Speed 600 komt niet hoger dan 70% rendement, dan neem ik factor 0,7) en het rendement van de prop.

    De Bühler is behoorlijk efficiënt, dus ga ik uit van 3700 x 0,9 = 3330 toeren onder last.

    De meeste Lipo buzzer/led zijn gemaakt voor het gebruik in vliegtuigen en heli's en geven alleen een (luid) signaal als de Lipo onder de minimale waarde komt:
    On Board Lipoly Low Voltage Alarm (2s~4s)

    Als je de buzzer bij een open raam/patrijspoort/luik monteert zul je 'm zeker horen.

    Voor gebruik in schepen kun je er ook eentje nemen die de stroom naar de regelaar kapt als de ingestelde waarde wordt bereikt, zoiets bijvoorbeeld:
    LipoSaver Bausatz - Modellbau-Regler.de Shop
    Als je kunt solderen is dit de goedkoopste versie, hij is er ook kant en klaar.

    Bij het sneupen op deze site kwam ik deze 'Antriebssatz' tegen:
    AS12/15RW-Easy + 600er Kraftprotzmotor - Modellbau-Regler.de Shop

    Een vijfpool 600 formaat motor met bijpassende regelaar; de motor maakt ruim 400 toeren per volt, dus op 7,4V kom je rond de 3000 toeren uit onder last.
    De motor wordt als vervanger voor de niet leverbare Graupner 500E aangegeven.

    De regelaar die er bij wordt aangeboden is dezelfde als ik in het skûtsje project het gebruikt en regelt uitstekend.
    Een groot voordeel van deze regelaars is de hoge frequentie waarop geschakeld wordt, je hebt dan op lage toeren geen hinderlijke fluittoon in de wikkelingen van je motor.

    Is de snelheid op 7,4V te laag, dan verhoog je het Voltage; je kunt tot 12V (12 cellen NiMH of 12V loodaccu) gaan.
    Een 3S Lipo (11,1V) kan natuurlijk ook, maar dan wél een lipo saver gebruiken.

    Ga je voor de Bühler, gevoed door NiMH of lood accu, dan is deze regelaar ook een aanrader:
    Bausatz "Volksregler" Typ 2 Mit 1 Amp BEC - Modellbau-Regler.de Shop

    Deze heb ik ook in gebruik en het regelgedrag is (net als de AS12/15RW) voorbeeldig.
    Ook hier kun je voor een 3S Lipo gaan, maar dan weer met Lipo saver.

    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    In mijn speedboten gebruik ik regelaars met een ingebouwde spanningsherkenning, die de stroom afschakelen als de Lipo cellen tegen de ondergrens aan komen, zou houd je de boel heel bij de hoge stromen die in speedboten optreden (piekstromen van 100A is geen uitzondering).

    In een schaalmodel zijn de stromen aanzienlijk lager en ik moet zeggen, dat ik zelfs in een snelvarend model als mijn MAS nog nooit de regelaar heb zien ingrijpen, omdat ik zoveel capaciteit heb geïnstalleerd, dat ik de lipo's nog nooit verder dan 50% heb ontladen...

    In mijn 60 cm slepertje liggen twee 2S lipo's (7,4V) parallel geschakeld, wat me een capaciteit van 8000mAh geeft, hier gebruik ik een regelaar zonder onderspanningsherkenning (wat in de basis een risico voor de Lipo's is), maar ook hier vaar ik de lipo's nooit leeg; door het geringe verbruik van de 5 pool motor is de vaartijd ruim vier uur op één lading, dat haal ik nooit...

    Niks ten nadele van Graupner Lipo's, maar voor een schaaltoepassing is dat extreme overkill, voor hetzelfde bedrag heb je bij HK twee van deze:
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=35829
    Parallel aangesloten heb je dan 10.000Ah, als de beide Bühlers inderdaad 1,7A onder last trekken (wat ze met een Ø35mm prop van z'n levensdagen niet zullen halen) dan kun je ruim 2,5 uur vol gas(!) varen.

    In mijn MAS liggen twee budget Lipo's van eBay, als ik me goed herinner, hebben die destijds samen net €60,00 gekost...

    Groeten, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 20 dec 2013
  4. Verschuuren23

    Verschuuren23

    Lid geworden:
    7 jan 2013
    Berichten:
    237
    Locatie:
    Prinsenbeek
    ik volg ben benieuwd naar het eind resultaat
     
  5. supervancraft

    supervancraft Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    3 mei 2009
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Zoetermeer
    Met de onderstaande berekeningen kun je precies uitrekenen wat de schaalsnelheid, schaalvermogen per schroef, schroeftoerental en het benodigd motorvermogen per motor is. Dit is een methode die is beschreven in het handboek varende scheepsmodellen van Andre Veenstra. Hierin staat ook nog beschreven welke motoren uit de Marx serie (monoperm, monoperm super, decaerm) het meest geschikt zijn en wat de karakteristieken zijn.

    mvg
    Robert


    [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. erikztm

    erikztm Guest

    Ik heb deze formule eens toegepast om het schaalvermogen te bepalen.
    Vermogen in W is 1000 x PK's per as van het origineel gedeeld door de schaal tot de 3,5e macht. Da's dus 1000 x 30.000 gedeeld door 100 tot de 3,5e macht.
    Dat zou 30.000.000 gedeeld door 10.000.000 worden, dus 3W per as. Nou heb ik ook het excelsheet van lex Verkuijl gebruikt om wat zaken uit te rekenen, en dan kom ik -afhankelijk van het rendement- op 8 tot 12 W per as uit. Geen idee of dat wel klopt overigens.

    Nu staat in verband met het schaaluiterlijk de schroef wel zo ongeveer vast. Raboesch 162-15 en -16 met een diameter van 35mm en een spoed van 31.1. Nu ben ik in het bezit gekomen van een aardige collectie spulletjes waarmee ik het een en ander moet kunnen aansturen en laten bewegen, maar of dat allemaal geschikt is voor dit schip weet ik niet. Er zijn motoren zoals een 7.2V Speed 500E, een 8.4V Speed 600Race, twee ongelabelde motoren die gelijk zouden zijn aan een Speed 500, en wat ander spul. Hierbij twee F14 zenders en twee ontvangers Robbe FP-R118F, een rokraft 120 µP, een RSC 225 BEC en een ACT micro6. Er zijn een aantal NiCd battery packs van 8.4V en een paar van 7.2V. Ook is er een Graupner ultramat 14 Plus. Geen idee hoe ik dat allemaal aan moet gaan sluiten zodat alles naar behoren werkt, maar in elk geval wil ik de motoren op zo'n manier plaatsen dat ze eventueel redelijk simpel te vervangen zijn mocht dit allemaal niet het gewenste resultaat geven.

    Ik heb nu in elk geval een aantal spulletjes zodat ik de romp kan afwerken.
     
  7. supervancraft

    supervancraft Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    3 mei 2009
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Zoetermeer
    Met de spullen die je hebt kun je een mooie aandrijving maken. Dat gaat vast wel lukken. Ik denk wel dat het gewicht een belangrijke rol gaat spelen omdat het een relatief smal schip is.

    Ik gebruik de formule Lengte x breedte x diepte x factor om het gewicht uit te rekenen van het model in kilogram. De afmetingen in Diameters invoeren anders krijg je hele rare uitkomsten:D. Voor de factor kun je 0,6 gebruiken als vormfactor.


    Succes , ik ben benieuwd naar de resultaten.

    Mvg

    Robert
     
  8. Rob Landsbergen

    Rob Landsbergen

    Lid geworden:
    28 okt 2005
    Berichten:
    373
    Locatie:
    Bennekom
    Er is nog een formule die je kunt gebruiken om het ideale gewicht van een model te berekenen.

    Die formule is heel eenvoudig: het totale gewicht (oftewel de waterverplaatsing) van het echte schip gedeeld door de derdemacht van de schaal waarin je bouwt geeft het maximaal toegestane gewicht van je model.

    Het beste zou natuurlijk zijn als het uiteindelijke gewicht van je model onder dit totaalgewicht uitkomt. Dan heb je nog wat marge voor ballast.

    Komt je totaalgewicht boven het berekende gewicht uit, dan heb je een uitdaging, want dan zal je model dieper liggen dan zijn waterlijn. En misschien wel héél wat dieper...

    Let bij het uitvoeren van de berekening wel goed op de eenheid van waterverplaatsing die je gebruikt. Het tonnage van marineschepen is niet hetzelfde (in kg uitgedrukt) als dat van civiele schepen en als ik me goed herinner is dat laatste weer niet hetzelfde als brutoregisterton, want dat slaat op laadvermogen.
    Afgezien daarvan is de formule heel rechttoe-rechtaan èn betrouwbaar.

    Succes!

    Rob
     
  9. Rob Landsbergen

    Rob Landsbergen

    Lid geworden:
    28 okt 2005
    Berichten:
    373
    Locatie:
    Bennekom
    Sorry, zie ik nu pas, maar Robert zal hier ongetwijfeld "decimeters" bedoelen....


    Rob
     
  10. erikztm

    erikztm Guest

    Weer een stukje verder op weg naar de bekleding:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  11. Verschuuren23

    Verschuuren23

    Lid geworden:
    7 jan 2013
    Berichten:
    237
    Locatie:
    Prinsenbeek
    je romp ziet er netjes en strak uit klassen
     
  12. erikztm

    erikztm Guest

    Ik ben met glasvezeldoek aan de gang geweest, en hoewel ik de epoxyhars uit Nieuwekerk heb gebruikt hardt dat lekker uit. Geen klachten. Wèl echter, over mijn bekledingskunde...ik wilde sommige delen van het schip verstevigen omdat het anders wel wat fragiel wordt, maar met al die hoekjes en gaatjes, uiteenrafelend doek en kleverige hars, heb ik op sommige plekken een onacceptabel resultaat. Geen idee hoe jullie dat doen, maar ik krijg het spul niet netjes rond de scherpe boeg, om de scherpe kimkielen heen, en ook de asuithouders blijken voor mij kennelijk een te hoge horde. Uiteindelijk krijg ik het met schuren, een nieuwe laag epoxy en plamuur wel in orde, maar het valt me een beetje tegen. Dit is 160 grams doek; zou 80 grams hiervoor beter geschikt zijn? Of leg ik de lat gewoon te hoog en is het bekleden van een (mes-)scherpe boeg met dit spul onmogelijk?

    Plaatjes zeggen -nog- meer dan ik hierboven kan:
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  13. supervancraft

    supervancraft Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    3 mei 2009
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Zoetermeer
    Het ziet er toch heel goed uit. Je bent veel te bescheiden:D

    En een beetje schuren en plamuren hoort er bij.

    Succes met het vervolg
     
  14. pompebled

    pompebled Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    8.036
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Erik,

    In principe is het antwoord daarop ja, als je het in één arbeidsgang wilt doen.

    Als je een messcherpe boeg wilt, moet je dat in twee keer in het glasweefsel zetten, één kant bekleden en laten uitharden en het overstekende materiaal (voorzichtig) wegsnijden tot bijna op het hout.

    Dan aan de andere kant glasweefsel er tegenaan lamineren en laten uitharden.

    Vervolgens het overstekende materiaal weg schuren tot de boeg messcherp is.

    Op de foto's ziet het trouwens niet zo slecht uit hoor, met een weinig plamuur- en schuurwerk kom je een heel eind.

    Groeten, Jan.
     
  15. erikztm

    erikztm Guest

    Beiden bedankt! Goeie tip; die zal ik voor de volgende keer onthouden. Ik heb het schip zo glad mogelijk geschuurd zonder door de laag glasvezel heen te gaan, maar dat laat toch nog wat ribbels achter natuurlijk. Die zitten nu verstopt onder een laagje expoxyplamuur. Eenmaal geschuurd moet het dan wel een glad geheel zijn dacht ik, en anders is dat het wel na de laatste laag hars. Dat wordt toch een stuk harder dan het plamuur en lijkt me beter geschikt als oppervlaktelaag. Maar zover is het nog niet.
     
  16. Sjaak

    Sjaak

    Lid geworden:
    24 nov 2010
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Geldrop
    Dag Erik

    Vergeet niet dat de uithouders een radius hebben.

    [​IMG]

    Groeten Sjaak
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. erikztm

    erikztm Guest

    Nee, dat vergeet ik zeker niet. Vooraan is daarin af-fabriek al voorzien, de achterkant wordt uiteraard veranderd. Beetje raar gezicht zo.
    Wel vraag ik me af van welke tekening(en) dit fraaie plaatje komt. Dat ziet er namelijk precies uit als een detailtekening die ik graag zou willen en goed zou kunnen gebruiken...
     
  18. erikztm

    erikztm Guest

    vandaag was er dan toch even een gedenkwaardig moment. Na al het gepriegel: hout, schuren, hars, schuren, glasmat en hars, schuren, plamuur, schuren, primer, schuren, plamuur, schuren en nog eens primer kon het zagen beginnen. E.e.a. volgens de tekening zo netjes mogelijk op de deklijn afgezaagd en toen met een grote handzaag de opofferingsstutten doorgehaald. Even wat nalopen met het kleine cirkelzaagje om een paar dekspanten en wat stukjes stut te verwijderen en toen had ik dit op de tafel liggen. Voor het eerst rechtop.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Deze bootjes verplaatsten in 1:1 zo'n 3100 ton en dus was in 1:100 3.1 kilo het streefgewicht. Het kale casco woog 838 gram, en met 2 accu's en de grootste motoren erin die ik momenteel heb liggen kwam dat al op 2.1 kilo. Dat laat 1 kilo over voor de volledige opbouw. Da's niks teveel straks met al dat plastic, giethars en messing enzo.

    Het idee was dus om de waterlijn van de tekening uit te zetten op de scheepsromp, het ding in de badkuip te gooien, en zien hoeveel gewicht erin kon voordat de streepjes onder water verdwenen. Speciaal voor dat doel had ik een kilo gebruikt velgenlood geritseld. Dan het hele geval op de weegschaal en kijken maar.

    Goed nieuws; hij blijft drijven:

    [​IMG]

    Hij blijft zelfs enorm drijven:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Daar weten we wel wat op. Motoren, accu's en lood erin:

    [​IMG]

    In stille afwachting van dat magische moment waarop streepjes en water elkaar zouden ontmoeten wat lood toegevoegd, maar het lood was op voordat dat gebeurde. Dit had ik niet verwacht:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Er moet nog flink wat gewicht in, terwijl de teller inmiddels op 3.4 kilo staat.

    [​IMG]

    Ik heb het vermoeden dat ik ook nog wel tot 5 kan gaan voordat de waterlijn zijn naam eer aan gaat doen. Morgen maar eens de deklijn schuren en een beginnetje maken met het harsen. Scheelt ook weer 50 gram tenslotte.
     
  19. stoker

    stoker

    Lid geworden:
    30 jul 2007
    Berichten:
    39
    Locatie:
    Ridderkerk
    Ziet er goed uit Erik.
    Groeten
    Stoker
     
  20. MYANGEL

    MYANGEL

    Lid geworden:
    6 okt 2009
    Berichten:
    235
    Locatie:
    Zutphen gelderland
    Ziet er goed uit zo.

    Een opmerking vwb het gewicht en je waterlijn.
    hou hierbij in de gaten dat de opbouw er nog op moet, ook details zoals railingen e.d. moeten er nog op.
    het gewicht hangt natuurlijk af van de gebruikte materialen, abs, balsa, of triplex.
    maar ook messing witmetaal etc.

    Voor de rest heb ik niets anders dan lof, zon strakke romp bouwen is mij tot op heden niet gelukt.

    Groeten Dyon.
     

Deel Deze Pagina