Hallo Erik,
Eén Lipo cel is 3,7V, het benodigde Voltage voor een benodigd toerental aan de prop is dus een sommetje; de Bühler draait 250 toeren per Volt, op 4S (4 x 3,7V) wordt dat dan 14,8 x 250 = 3700 toeren onbelast.
Dit getal vermenigvuldig ik met een verliesfactor van 0,9 - 0,8, afhankelijk van de kwaliteit van de gekozen motor (bijvoorbeeld: een driepool Speed 600 komt niet hoger dan 70% rendement, dan neem ik factor 0,7) en het rendement van de prop.
De Bühler is behoorlijk efficiënt, dus ga ik uit van 3700 x 0,9 = 3330 toeren onder last.
De meeste Lipo buzzer/led zijn gemaakt voor het gebruik in vliegtuigen en heli's en geven alleen een (luid) signaal als de Lipo onder de minimale waarde komt:
On Board Lipoly Low Voltage Alarm (2s~4s)
Als je de buzzer bij een open raam/patrijspoort/luik monteert zul je 'm zeker horen.
Voor gebruik in schepen kun je er ook eentje nemen die de stroom naar de regelaar kapt als de ingestelde waarde wordt bereikt, zoiets bijvoorbeeld:
LipoSaver Bausatz - Modellbau-Regler.de Shop
Als je kunt solderen is dit de goedkoopste versie, hij is er ook kant en klaar.
Bij het sneupen op deze site kwam ik deze 'Antriebssatz' tegen:
AS12/15RW-Easy + 600er Kraftprotzmotor - Modellbau-Regler.de Shop
Een vijfpool 600 formaat motor met bijpassende regelaar; de motor maakt ruim 400 toeren per volt, dus op 7,4V kom je rond de 3000 toeren uit onder last.
De motor wordt als vervanger voor de niet leverbare Graupner 500E aangegeven.
De regelaar die er bij wordt aangeboden is dezelfde als ik in het skûtsje project het gebruikt en regelt uitstekend.
Een groot voordeel van deze regelaars is de hoge frequentie waarop geschakeld wordt, je hebt dan op lage toeren geen hinderlijke fluittoon in de wikkelingen van je motor.
Is de snelheid op 7,4V te laag, dan verhoog je het Voltage; je kunt tot 12V (12 cellen NiMH of 12V loodaccu) gaan.
Een 3S Lipo (11,1V) kan natuurlijk ook, maar dan wél een lipo saver gebruiken.
Ga je voor de Bühler, gevoed door NiMH of lood accu, dan is deze regelaar ook een aanrader:
Bausatz "Volksregler" Typ 2 Mit 1 Amp BEC - Modellbau-Regler.de Shop
Deze heb ik ook in gebruik en het regelgedrag is (net als de AS12/15RW) voorbeeldig.
Ook hier kun je voor een 3S Lipo gaan, maar dan weer met Lipo saver.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
In mijn speedboten gebruik ik regelaars met een ingebouwde spanningsherkenning, die de stroom afschakelen als de Lipo cellen tegen de ondergrens aan komen, zou houd je de boel heel bij de hoge stromen die in speedboten optreden (piekstromen van 100A is geen uitzondering).
In een schaalmodel zijn de stromen aanzienlijk lager en ik moet zeggen, dat ik zelfs in een snelvarend model als mijn MAS nog nooit de regelaar heb zien ingrijpen, omdat ik zoveel capaciteit heb geïnstalleerd, dat ik de lipo's nog nooit verder dan 50% heb ontladen...
In mijn 60 cm slepertje liggen twee 2S lipo's (7,4V) parallel geschakeld, wat me een capaciteit van 8000mAh geeft, hier gebruik ik een regelaar zonder onderspanningsherkenning (wat in de basis een risico voor de Lipo's is), maar ook hier vaar ik de lipo's nooit leeg; door het geringe verbruik van de 5 pool motor is de vaartijd ruim vier uur op één lading, dat haal ik nooit...
Niks ten nadele van Graupner Lipo's, maar voor een schaaltoepassing is dat extreme overkill, voor hetzelfde bedrag heb je bij HK twee van deze:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=35829
Parallel aangesloten heb je dan 10.000Ah, als de beide Bühlers inderdaad 1,7A onder last trekken (wat ze met een Ø35mm prop van z'n levensdagen niet zullen halen) dan kun je ruim 2,5 uur vol gas(!) varen.
In mijn MAS liggen twee budget Lipo's van eBay, als ik me goed herinner, hebben die destijds samen net €60,00 gekost...
Groeten, Jan.