bachstelze (voor wiljan ?)

kzag dit lijntje net pas. heb nachtdienst en 't is effe stil dus zit ik wat te p...... op internet.
Voor de rest heb ik het druk met vanalles behalve modelbouw.
Ik heb nog spullen(tekeningen besteld op de type IX dag) klaarliggen, post die ik nog moet opsturen over het type XXI (speciale toren) en op de een of andere manier kom ik er niet aan toe.
De Bachstelze in Denemarken kende ik al, heb er zelfs een krantenartikel over maar ik ga hem beslist nog een keer persoonlijk bekijken. Mooi ritje voor op de motor in een lang weekend.
De dekken in 1:32 voor het type IX vorderen gestaag bij Dream-Arts. (krijg iedere keer nieuwe foto's van nieuwe gedeeltes). Ben overigens ook razend benieuwd naar de beide torens die momenteel ook ontwikkeld worden.
Beloof in ieder geval beterschap met bouwen en zal het achterstallige postgebeuren ook z.s.m. afhandelen, in ieder geval voor ik op vakantie ga.

Nogmaals mea culpa. :oops:

U-Kater

als je naar denemarken gaat,
probeer dan ten minste vooraf contact te leggen,
anders kan je er alleen van onderen tegen aan kijken.

Er was echt niemand die over de tentoonstelling ging, alleen
ijsco verkopers....

succes met de bouw !

Denemarken is wel ver weg hoor.

Ik heb nog een paar foto's van een Bachstelze, die ik heb gemaakt in Cosford, Engeland.

Het dingetje staat daar erg goed bereikbaar, vlak naast het pad, en je loop er met een bocht achterlangs. Ik heb geen idee of ie nog steeds op dezelfde plek staat als toen ik er kwam, want ze waren wel aan het bouwen. Maar dat kan een simpel telefoontje wel uitwijzen. En Engels is dan makkelijk als Deens. :lol:

Als er iemand interesse heeft in die foto's wil ik ze wel even mailen. Stuur dan maar een PB'tje.

Volgens mij zoeken jullie foto's van die "Heli" op de 7C.
Dit "Ding" werd gebruikt op zee om "over" de horizon te kijken naar de vijand en de foto's zijn van een model uit Nederland.
Deze boot is vorig jaar ook in Lelystad geweest,
en dit jaar ook in Keulen en Den Helder.
Ik moet nog meer foto's er van hebben, en zal ze opzoeken.
Op deze foto's is hij niet zo goed te zien.

Hein

204180543_fea0a5f4a4.jpg

204180540_9067054f3d.jpg

Klopt helemaal Hein,

De bachstelze (kwikstaartje) was een gesleepte autogyro, die in 3 waterdichte containers op het dek werd opgeslagen. Hij kon in ongeveer 15 min. door een paar man in elkaar gezet worden.

Om op te stijgen werden de rotors met de hand aan het draaien gehouden tot de wind ze op snelheid hield. Daarna werd het ding als een vlieger vanaf de toren opgelaten en aan een kabel gesleept.

Als er een vijandig schip werd gezien kwam de grote menslievendheid van de duitse Kriegsmarine boven en werd simpelweg de sleepkabel losgemaakt. Waarna de bachstelze piloot de rotor van zijn autogyro los moest koppelen en aan een parachute af moest dalen naar de zee. En dan was het maar te hopen dat men het nog nodig vond om terug te komen voor hem, of dat hij werd opgepikt door een passerend schip.

Edit: Hieronder 3 links naar de foto's die ik heb gemaakt in engeland. Ze zijn nogal groot, dus linken leek me handiger.

http://www.spymac.com/upload/gallery/2006/08/02/g479640_P1010166.JPG
http://www.spymac.com/upload/gallery/2006/08/02/g479641_P1010167.JPG
http://www.spymac.com/upload/gallery/2006/08/02/g479642_P1010168.JPG

Als alles goed gaat komt die 7C met die "Heli" ook op
3 september naar Ekenstein.
Dus heren foto toestel meenemen.

Hein

He Kloppertje,

Bedankt voor de foto's. Ga ze downloaden voor als ik met de Bachstelze aan de gang ga, dan kan ik dat ding leuk detailleren. Ik hoop hem ook werkend te krijgen, maar da's weer een nader verhaal.
Er zijn overigens meer foto's op het net zg. Walkarounds en die heb ik ook gedownload.
Al met al heb ik nu meer dan genoeg docu-materiaal om een natuurgetrouwe Bachstelze te kunnen bouwen.

Bedankt allemaal,

U-Kater :D

Hallo allen

Ik heb nog een stukje archieffilm met kommentaar waar ze dat ding op zee oplaten,in de lucht vliegen en weer binnen halen.De bedoeling was inderdaad met een verrekijker de horizon af te zoeken voor prooien,maar dat ding schudde zo erg dat men geen verrekijker vast kon houden laat staan er door te kijken.Over het algemeen was het geen succes en na ,43 werdt dat apparaat bijna helemaal niet meer op gelaten i.v.m. radardetectie.

Wat is dat van soort rugzak achter tegen de hoofdas,in de lucht er bij komen lijkt een hele opgave ten zij het een acrobaat is.
,wie weet wat dat is?

Gr.Joop

Da's nou de plaats waar de parachute zat. De rode handel bij de wieken zorgde ervoor dat deze los van het toestelletje sprongen en vervolgens werd de parachute opengetrokken zodat het hele ding met piloot en al langzaam naar beneden kwam.
In de Indische oceaan zijn ze redelijk vaak gebruikt en er is er zelfs eentje met de Jappanners geruild voor een klein gemotoriseerd verkenningsvliegtuigje.
En ja, de radarsignatuur was nogal prominent zodat ze op de Atlantische Oceaan niet meer werden ingezet ( teveel boten met radar, teveel vliegtuigen met radar) en dat was op de Indische Oceaan niet het geval.

groetjes,
U-Kater

U-Kater zei:
Da's nou de plaats waar de parachute zat. De rode handel bij de wieken zorgde ervoor dat deze los van het toestelletje sprongen en vervolgens werd de parachute opengetrokken zodat het hele ding met piloot en al langzaam naar beneden kwam.
In de Indische oceaan zijn ze redelijk vaak gebruikt en er is er zelfs eentje met de Jappanners geruild voor een klein gemotoriseerd verkenningsvliegtuigje.
En ja, de radarsignatuur was nogal prominent zodat ze op de Atlantische Oceaan niet meer werden ingezet ( teveel boten met radar, teveel vliegtuigen met radar) en dat was op de Indische Oceaan niet het geval.

groetjes,
U-Kater
handig om een parachute te hebben maar als er boven je hoofd van die dingen ronddraaien worden de touwtjes heel snel ingekort,dus wat vooreen oplossing hadden ze hiervoor, de rotor stop zetten lijkt geen oplossing maar je komt wel samen beneden.de wieken los maken zodat ze naar buiten slingeren weg van het toestel en dan de chute los word een aardige vrije val

de wieken los maken zodat ze naar buiten slingeren weg van het toestel en dan de chute los word een aardige vrije val

Maar dat is wel wat er gebeurde. Met die rode hendel werd de complete rotorkop losgekoppeld zodat deze "wegvloog" van het toestelletje. De parachute zat met een breeklijntje aan de rotorkop gekoppeld zodat de rotor meteen de parachute naar buiten trok.

Back