Back in the USSR

Gisteren bij pa een beetje aan de mini gaan werken, en hem verteld over mijn "herintrede" in de lijnbesturing. Als dank heb ik een mooi geschenk meegekregen. Ik was al vergeten dat hij nog een heel oude F2B-kist in zijn "stockruimte" had hangen. Hoe hij er ooit aangekomen is wist hij niet heel juist meer maar het moet ergens eind jaren 70 geweest zijn op een wedstrijd in Marville in Frankrijk. Het betreft een Russisch toestel met een heel eigenaardig landingsgestel. Hij heeft een centraal wiel onder de romp, een neuswiel en een wieltje onder de buitenvleugel. Er zit een motor op maar ik heb totaal geen idee welk type of inhoud.
Op het eerste zicht ziet de kist er nog goed uit, maar de bespanning is zo "krokant" dat hij op sommige plaatsen gebarsten is en opkrult. Het is jammer maar als ik er mee wil gaan vliegen ooit zal ik hem moeten bespannen.
Zou er aan de hand van de registratie nog iets van de geschiedenis van de kist te achterhalen zijn?

Ik heb deze fotos gisterenavond gemaakt toen het al donker was. Ik zal er binnenkort nieuwe maken bij daglicht.

8653677465_2fcf3be442_z.jpg

8653677589_307870b88c_z.jpg

8654779040_01938010d2_z.jpg

8653677345_a6354f474b_z.jpg

Laatst bewerkt:
Wow

Bijzonder mooie kist vooral het landings gestel.
Ik zie inderdaad de gaten in de bespanning zitten.
Hier zit wel enig werk in.
Ik heb het een keer gedaan door keuken papier te overgieten met aceton dit samen met aluminium folie over de vleugel wikkelen. De verf lost op en de spanlak wordt week. zorg dat het lang genoeg kan weken. En doe het buiten.
Vervolgens kan je het papier er af peuteren.
Je kan ook het papier wegsnijden de verf er af halen met aceton en opnieuw bekleden.
Persoonlijk zou ik voor de laatste methode gaan.

Groet Robert-Jan

afweken van bekleding

Wow

Bijzonder mooie kist vooral het landings gestel.
Ik zie inderdaad de gaten in de bespanning zitten.
Hier zit wel enig werk in.
Ik heb het een keer gedaan door keuken papier te overgieten met aceton dit samen met aluminium folie over de vleugel wikkelen. De verf lost op en de spanlak wordt week. zorg dat het lang genoeg kan weken. En doe het buiten.
Vervolgens kan je het papier er af peuteren.
Je kan ook het papier wegsnijden de verf er af halen met aceton en opnieuw bekleden.
Persoonlijk zou ik voor de laatste methode gaan.

Groet Robert-Jan

je moet wel oppassen met de duur van de behandeling! Iets te lang weken en je hebt weer een kit, omdat ook je lijm oplost.

Mijn voorkeur gaat ook uit naar de "droge" oplossing zoals ik bij de junior nobler heb toegepast. Het zal in elk geval een heel werk worden. Ik zie vooral op tegen het spuitwerk. Misschien kan ik dit beter uitbesteden aan iemand die daar meer ervaring in heeft. Het is in elk geval de bedoeling om de kist terug in zijn oorspronkelijke glorie te herstellen, in de geest van de jaren 70. Het landingsgestel vliegt er in elk geval onderuit want dat vind ik hondslelijk.

Jammer dat je hem veranderd.
Vind het persoonlijk een prachtig ding.
Gezien de history zou ik ervoor kiezen om hem in een glazen kast te plaatsen.
Dat oude patina heeft wel wat.
Veel plezier ermee.
euuuuuu...je wilt hem zeker niet verkopen?

m vr gr
Gerald

"Back in the USSR" is een Beatlesnummer dat geen "cover" verdraagt. Verdraagt dit museumstuk dat wél?? Wellicht eerst de geschiedenis achterhalen voordat je de boel onherstelbaar veranderd. Mooi ding - gefeliciteerd ermee!

Jammer dat je hem veranderd.
Vind het persoonlijk een prachtig ding.
Gezien de history zou ik ervoor kiezen om hem in een glazen kast te plaatsen.
Dat oude patina heeft wel wat.
Veel plezier ermee.
euuuuuu...je wilt hem zeker niet verkopen?

m vr gr
Gerald

Gerald, DHZ,

ik begrijp het dat mensen het jammer vinden dat er dingen aan die kist veranderd gaan worden, maar zoals de kist er nu aan toe is, is hij eigenlijk niets waard. Hij heeft geen functionele waarde (je kan er niet mee vliegen) en estethisch lijkt het ook nergens op (met de gaten en scheuren in de bespanning). En persoonlijk vind ik dat centrale landingsgestel echt hondslelijk. Ik begrijp de gedachte er achter ook nog steeds niet. In de jaren 70 tot midden jaren 80 waren er wel meer Sovjet-kisten met zulk een landingsgestel. Ze zullen wel hun reden gehad hebben om dit in te voeren en achteraf terug af te schaffen? Ik wil in elk geval wel de "sfeer" van de kist en die periode bewaren of terug aanbrengen. De lijn en de verhoudingen vind ik in elk geval wel schitterend. De afwerking staat ook op een uitzonderlijk hoog niveau, zelfs voor een F2B-kist waar de afwerking bijna altijd boven de rest van de modelvliegsport uitsteekt. Als je ziet hoe de ballastkamer in de buitenvleugel is weggewerkt...
Ik ga beginnen met een plan van aanpak op te stellen. Ik ga in elk geval voor de "droge" ontmanteling" en dan maar eens kijken hoe de basisstructuur er uit ziet. Ik heb gelezen dat de sovjetpiloten hun F2B-modellen in die tijd ook met zijde bespanden, dus misschien is dat ook nog een optie?
En om hem in een glazen kast te zetten? Mijn glazen kast is zo groot niet, en of deze kist historische waarde heeft betwijfel ik. Als het nu een originele Sirotkin was, dan misschien nog wel...
Ik ga in elk geval mijn best doen om de tijdsgeest van de kist te bewaren of er terug in te brengen maar het is wel de bedoeling dat hij terug gaat vliegen. Of hij goed gaat presteren is niet zo belangrijk, want de meest beperkende factor hangt aan de andere kant van de lijnen, aan het handvat... :rolleyes:
En verkopen? Neen, echt niet... Ik heb al veel te weinig tijd om te bouwen of om alles vliegend te krijgen, dus vertrek ik liever al van een basis. En deze heb ik nu dus al...

In ieder geval is dit het vijfde model in een serie van piloot A. Sh.
Moeten we in de deelnemerslijsten uit die tijd maar eens gaan spitten wie die meneer was...
Overigens zou ik hier geen tijd in steken, want ik betwijfel of je hem nog goed vliegend krijgt.
Zonde van het werk en het historische model. ..

Je zou op het stuka stunt forum eens kunnen vragen.
Steve Yampolsky schijnt nog contacten te hebben.
En dan bij je zuiderburen: zowel Gerard Billon als Serge Delabarde hebben ook Russische of Oekraiense contacten.
Want zo'n kist kan overal vandaan zijn gekomen, van Riga tot Wladiwostok. ..

In ieder geval is dit het vijfde model in een serie van piloot A. Sh.
Moeten we in de deelnemerslijsten uit die tijd maar eens gaan spitten wie die meneer was...
Overigens zou ik hier geen tijd in steken, want ik betwijfel of je hem nog goed vliegend krijgt.
Zonde van het werk en het historische model. ..

Je zou op het stuka stunt forum eens kunnen vragen.
Steve Yampolsky schijnt nog contacten te hebben.
En dan bij je zuiderburen: zowel Gerard Billon als Serge Delabarde hebben ook Russische of Oekraiense contacten.
Want zo'n kist kan overal vandaan zijn gekomen, van Riga tot Wladiwostok. ..

Hallo Bruno, ik was al aan het uitkijken naar jouw commentaar! ;) Ja, dat de initialen A. Sh. waren, daar was pa al uit (hij spreekt Russisch) maar online vind ik geen deelnemerslijsten uit die tijd. Misschien kan inderdaad Gerard Billon wel helpen.
Bruno, waarom denk je dat de kist niet meer vliegend te krijgen is? Zou jij de kist houden zoals hij nu is? En hem de rest van mijn leven ook tegen het plafond van mijn bouwkamer laten hangen totdat ik dood ben en mijn dochters er dan mee opzadelen? Tegen die tijd hebben zij alle drie een vriendje (of vriendinnetje), met een scooter en hun petje verkeerd om en zij zullen dan wel eens met dat rare ding gaan vliegen... :confused:8O
Het zou inderdaad jammer zijn om hem in flarden te vliegen, maar zoals hij nu is...
Ik ga een topic starten op het Stuka Stunt forum, misschien melden zich daar nog wel wat "kameraden"? :D

En om hem in een glazen kast te zetten? Mijn glazen kast is zo groot niet, en of deze kist historische waarde heeft betwijfel ik. Als het nu een originele Sirotkin was, dan misschien nog wel...
Ik ga in elk geval mijn best doen om de tijdsgeest van de kist te bewaren

Hallo Classicracer,

Met historische bedoelde ik het in figuurlijke zin.
Mijn Graupner Amateur ziet er ook niet meer uit en heeft geen dingen gedaan die behouden voor de mensheid zou moeten zijn.
Het gaat mij meer om het idee en de herinneringen die die kist bij mij ophalen.
Zou het nog steeds jammer vinden als jouw kist vernaggeld wordt.
Nogmaals vind het een machtig prachtig ding.
Als ik het verhaal van Bruno zo lees zou je kunnen overwegen om een andere lb kist te kopen/pakken/maken.
Maar het is jouw ding,doe ermee wat je wilt.
Hopelijk geeft alles wat je er aan doet een meerwaarde aan dit vliegtuig.
Blijf dit topic met interesse volgen.
Succes gewenst,hopelijk wordt het een mooi vliegbaar vliegtuig
In dien je bang bent je kinderen ermee op te zadelen,stel me nog steeds beschikbaar als opvangouder voor deze prachtige kist

m vr gr
Gerald

Hallo Classicracer,

Met historische bedoelde ik het in figuurlijke zin.
Mijn Graupner Amateur ziet er ook niet meer uit en heeft geen dingen gedaan die behouden voor de mensheid zou moeten zijn.
Het gaat mij meer om het idee en de herinneringen die die kist bij mij ophalen.
Zou het nog steeds jammer vinden als jouw kist vernaggeld wordt.
Nogmaals vind het een machtig prachtig ding.
Als ik het verhaal van Bruno zo lees zou je kunnen overwegen om een andere lb kist te kopen/pakken/maken.
Maar het is jouw ding,doe ermee wat je wilt.
Hopelijk geeft alles wat je er aan doet een meerwaarde aan dit vliegtuig.
Blijf dit topic met interesse volgen.
Succes gewenst,hopelijk wordt het een mooi vliegbaar vliegtuig
In dien je bang bent je kinderen ermee op te zadelen,stel me nog steeds beschikbaar als opvangouder voor deze prachtige kist

m vr gr
Gerald

Gerald,

ik zou het ook zonder vinden om de kist te vernaggelen, dus daarom ga ik weloverwogen en doordacht te werk. Het is natuurlijk de bedoeling om de kist terug zijn oorspronkelijke waarde te geven. Misschien zie ik het verkeerd maar ik doe eigenlijk hetzelfde met mijn dieseltjes. Ik vind het mooi om naar de motoren te kijken, maar ze laten lopen, daar draait het eigenlijk allemaal om...
Ik heb de kist niet echt nodig om te vliegen, daar heb ik wel andere (LB)-toestellen voor. In deze grootte heb ik een Sig Banshee, een vergrote ultrastunter en een MAX.

Ondertussen heb ik de naam van de bouwer/piloot kunnen achterhalen. Het gaat over Alexander Shveykovski. Het is wel jammer dat hij nergens op deelnemerslijsten staat...

Tsja, het ijzeren gordijn is al een tijdje geleden opengeschoven....

Je zou kunnen proberen die man te achterhalen.... in Rusland hebben ze ook FaceBook etc....

Groet, Bert

In Rusland gebruiken ze amper facebook. Zij hebben hun eigen versie, VK (VKontakte) genaamd. Maar zoals Bruno reeds aanhaalde kan onze vriend uit het hele voormalige USSR komen, en dan zijn er waarschijnlijk duizenden persone met dezelfde naam...

Je zou kunnen informeren bij Yuri Yatsenko, hij heeft nog wel eens ideeen.
Al heb ik ook geen verdere info over hem...

Hallo Bruno,

ik had Juri Yatsenko afgelopen week al aangeschreven, maar kan zich de kist en/of de bouwer er van niet herinneren. Ik heb hem gisteren de naam van de bouwer doorgemaild. Op zich is het ook niet zo belangrijk, maar ik zou eigenlijk de geschiedenis van de kist willen kennen.

Jo

Back