backing met wit of zilver?

Ik heb een groot deel van mijn kap reeds geel gespoten. Een ander klein gedeelde (paar kleine motieven) zou ik donkerrood of donkerblauw willen spuiten. Ik heb ooit gelezen dat je hiervoor dus eerst op de reeds gepoten kleur een backing kleur moet spuiten anders komen de donkere kleuren door de lichtere.
Ik meen me ook te herinneren dat er toen een discussie was over welke backing kleur te gebruiken: wit of zilver (en iemand stelde toen zelfs zwart voor).
Zilver zou de beste dekking geven?
Wat zijn de gevolgen van wit of zilver?

Als je een lichte kleur hebt gespoten, en erachter komt deels een donkere kleur, krijg je idd een donkere vlek in de lichte kleur, omdat deze wat doorschijnt.

Om dit te voorkomen moet je een lichte kleur (wit, lichtgrijs) aanbrengen, om je lichte basiskleur te beschermen.
Wit is leuk, maar heeft als nadeel dat dit ook nogal doorschijnend is. Lichtgrijs is een stuk minder doorschijnend, en dus effectiever.

Als je te beschermen kleur geel is, zou ik eerst een laag wit spuiten, en daarachter weer een laag heel lichtgrijs. (hooguit zo grijs als het vlak waarin de smileys staan, als je op dit forum een reply post.). Geel is namelijk een nogal transparante kleur. Behandel dan ook al het geel op die manier, om kleurverschil te voorkomen.

Na behandeling met wit/grijs (of zilver voor mijn part) dan kan je donkere kleuren opzetten.

Hi Andy

Misschien ben je niet goed voor gelicht bij de modelwinkel.
Maar het mooiste resultaat krijg je door ALTIJD van donker naar licht te spuiten.
Ook even een tip van mij kant, ik gebruik wit als ondergrondkleur bij fluor- en gewone kleuren.
En zilver bij metalic kleuren.
En als je de nieuwe kleur van Tamiya neemt (die zijn zeg maar 2 kleuren over lopen door licht inval) dan moet je daar zwart achter spuiten.
Nou hopelijk heb ik je een beetje kunnen helpen.

Vr. Gr André :)

the-iceman-06 zei:
Hi Andy

Misschien ben je niet goed voor gelicht bij de modelwinkel.
Maar het mooiste resultaat krijg je door ALTIJD van donker naar licht te spuiten.
Dat is wel zo, maar helaas is dat niet altijd goed mogelijk, of onpraktisch omdat dan heel veel afgeplakt moet worden. Dan is zo goed mogelijk afdichten met een dekkende kleur (wit, grijs) wel een optie.
Dan nog een tip van mijn kant: Als je met een andere kleur begint, zorg dan dat de kleur waar je overheen gaat spuiten goed droog is en spuit dunne lagen. De nieuwe verf kan de oude verf weer gedeeltelijk oplossen, en bij lichte kleuren is dit effect heel duidelijk te zien.

Ook ik spuit altijd van donker naar lichtere kleuren omdat je het altijd gaat zien als je donker over een lichte kleur spuit .. ook als je deze afdekt met een witte of grijze laag !...
Eigenlijk lukt het altijd om met 1x afplakken alles te spuiten in de goede volgorde.
Een goed plan en logisch nadenken scheelt enorm... ervaring helpt ook wel een beetje

Als je een klein beetje donker wil spuiten en de rest van de kap lichter is het soms wel een heel karwei om alles af te plakken.

Uiteindelijk is het resultaat wel redelijk gelukt. Het staat trouwens hier

Dit is denk ik de beste plek voor mijn vraag, beter dan een nieuwe topic openen.

Als je je kap zilver spuit (Tamiya PS12) moet je deze dan alsnog naspuiten met wit? Of is een backing dan niet nodig?

Het zal nog wel ff duren voor ik aan het spuiten ga beginnen maar wil graag goed voorbereid beginnen en zorgen dat ik alles in huis heb als ik ga beginnen.

Weet iemand een goeie site waar je de kleuren echt duidelijk ziet, om zodoende tot een goed kleurenschema te komen?

Alvast bedankt!

Back