Backup Accu Zender

Iedereen kent het wel, heerlijk aan het vliegen, alles in orde.... kijk je naar je zender........... KUT zender bijna leeg... snel landen en daar sta je dan, een uur te wachten tot je zend accu weer vol is.... als je dat in een uur al haalt...

Ik weet dat je je zender niet aan mag zetten als ie aant laden is, maar wat nou als je via de laadaansluiting gewoon een loodaccu aansluit, dus eigenlijk een 12v loodaccu parallel schakelt met de zendaccu. Uiteraard moet je hier een schakelingetje voor hebben die de stroom limiteerd, anders blaas je je electronica van je zender en je zendaccu op... niet slim.
Is dit mogelijk? dat is mijn vraag.

Ik hoop dat het duidelijk is wat ik hier bedoel, maar het komt erop neer dat als mijn zender leeg is, ik in de laadaansluiting een stekkertje steek dat aangesloten is op een 12 bron (accu).

Is dit te doen?

Bvd,
Monkey

Hoe wil je een zenderaccu van 9.6V parallel schakelen met een loodaccu van 12V. :? Je moet dan niet de stroom begrenzen maar de spanning en daarnaast verliest de ene accu spanning naarmate deze leeg raakt terwijl de accu met de grotere cap. langer op spanning zal blijven.

Ga niet lopen prutsen maar koop dan gewoon een tweede zenderaccu en verwissel deze wanneer de ander leeg is. ;)

Hopen dat ie toch nog boven blijft? :lol:

Serieus...tja...dan wordt het lastig natuurlijk. Ik vraag me alleen of (iemand zal er wel op inschieten) de oplossing met de 12V loodaccu nou wel zo'n goede is. :?

"grotere" cellen in de zender zetten. In mijn zenders zitten nu penlites met een capaciteit van 2100 miliampere. Dit is meer dan voldoende om lekker lang in de thermiek te hangen.

@theo

Er zitten al vrij grote nicads in... 1000 mah, nog niet zo heel oud, vind het niet nodig om die nu al te gaan vervangen.

@ jonathan
Er mogen ook gewone batterijen in, en die zijn 12 volt totaal... (8x1.5)

maargoed, geen loodaccu dan, een 8 cellen sub c pack, kan ik dat dan wel "gewoon" in de laaduitgang steken tijdens het vliegen, om de vliegduur te verlengen?

gr. monkey

ps, als iemand iets weet om er toch een loodaccu bij te pluggen, zou dat nog steeds mn eerst keus zijn.

Ik zou toch maar voor de nieuwe cellen met grotere capaciteit gaan. 2100 mAh zou een verdubbeling van je zendtijd betekenen! Dit lijkt me echt verstandiger dan het parallel schakelen van een 12V loodaccu of gewone batterijen. ;)

Sowieso is het verstandig bij het serieel en/of parallel schakelen van cellen ervoor te zorgen dat het hetzelfde type cellen betreft en ze min of meer dezelfde 'staat' hebben. Is dit niet het geval, en is er dus sprake van onbalans tussen de cellen, dan kunnen er wel eens minder leuke dingen gebeuren...in ieder geval dingen die je niet in de behuizing van je electronica wil hebben. ;)

Jammer, ik ben nu net trug van het vliegen namelijk, omdat mijn zender gewoon leeg was, balen zeg en een thermiek juist nu!
maargoed.

Bedankt voor de reacties allemaal! :wink:

groeten,
Monkey

@Monkey
Dus om 2.59 verlaat je het forum om te gaan vliegen.
En 14 minuten later ben je weer terug op het forum. :hammer:

Je moet ook wel je accu laden he!
Daar helpt geen loodaccu tegen, die moet je ook laden :wink:

En steek je die loodaccu nu in je broekzak of ga je d'r gewoon overstruikelen?
Weet je wat, gewoon zo'n 25Ah accu in een rugzak en nog een reserve voor als die leeg is :rolling:

Groetjes, Erwin

Geen enkele zender is berekend op een externe accu. Je krijgt dan een zeer vreemd hoogfrequent afstralingspatroon omdat er ook hf-energie richting voedingskabel verdwijnt.
Dat een zender geschikt zou zijn voor 12 Pb is onjuist. Een volgeladen Pb accu geeft 13,2 Volt. Een 9,6V NiCd accu geeft 10,8 Volt (1,35 Volt per cel en net-van-de lader-af iets meer). Een 8-tal 1,5V batterijen geeft slechts zeer kortstondig 12Volt. Hiermee zakt de spanning na een paar minuten als snel tot onder de 11 Volt.

Dus, als je het zonde vindt om de 1000mAh accu te vervangen, koop je er toch gewoon een extra accu bij. Dan heb je er 1 reserve. Overigens behoor je met 1000mAh zeker zo'n 4 uur bedrijfstijd te hebben en dat behoort voor 1 vliegdag toch meer dan genoeg te zijn (ik neem tenminste aan, dat er af en toe ook nog wel een keer geland wordt).

Als je je lader nou gewoon regelmatig aan de lader hangt, is er toch niks aan de hand???

Jurgen

JurgenXL zei:
Als je je lader nou gewoon regelmatig aan de lader hangt, is er toch niks aan de hand???

die zin dringt niet tot in de uiteinden van mn hersenen door

IK SNAP HET NIET!
je zal bedoelen zender af en toe aan de lader.
Doe ik dus, maar na 3 uur vliegen achter elkaar, met een maar zozo geladen accu, is het toch afgelopen.

@ Erwin Lokhorst, die tijd dat ik het forum verliet ging ik volgens mij eten... tijdens het eten heb ik de accu bijgeladen.dat was ongeveer een half uur, toen was mijn geduld alweer op. Ben nu weer trug van vliegen, dit keer omdat die klote gunther weer eens midden ik mn stijgvlucht naar thermiek losvloog, ga binnenkort maar eens klapprop halen.
*die rugzak-loodaccu theorie zat eigenlijk precies zo in mn hoofd, leuke loodaccu van 10 kg op mn rug, kont int gras en maar zweven, de hele dag lang..... ahhhh thats life. :wink:

@Corrien
De 1000 mah is zeker genoeg, voor zon 4 uur zenden, maar het blijft voorkomen dat ineens dat rode lampje gaat branden.... als er een simpele oplossing zou zijn om even voor een half uurtje extra vliegtijd een externe accu bij te steken, zodat ik mn vlucht af kan maken, zou dit erg interessant zijn geweest. Maar ik denk dat ik de moed ga opgeven, zo te horen is dit niet echt mogelijk.

"Dus, als je het zonde vindt om de 1000mAh accu te vervangen, koop je er toch gewoon een extra accu bij. Dan heb je er 1 reserve." (even geen zin om te quoten.... :lol: )
dan blijf ik zitten met het probleem dat als ik midden in een vlucht zit dat mn zendaccu op is. Het lijkt me ook gewoon een veilig idee, om even 25 ah bij te steken.... :D

Ik blijf open staan voor Ideën! :mrgreen:

Groeten, Monkey

Monkey,
Als ik je antwoorden zo lees zal het nooit genoeg zijn. Je begint met een loodaccu van 25Ah maar die is al snel niet groot genoeg meer want als die leeg is moet je weer een backup voor je backup hebben.
Ik denk dat je een kleine generator moet maken die op benzine of zo draait. Dan zet je er een 200 liter vat benzine naast en kan je tot ver in volgend jaar vliegen.
Ik bedoel dit natuurlijk als een geintje maar toch. Vier uur achter elkaar vliegen is een hele tijd. Ik zou dat niet vol kunnen houden. Mijn ogen zouden al na een uur gaan tranen en ik zou al lang stijve nek hebben.
In mijn zender heb ik 1800mAh cellen zitten, genoeg voor een uur of 7 a 8 vliegen. Zo lang vlieg ik nooit dus betekent het voor mij dat ik mijn zenderaccu maar eens in de 4 a 5 weken hoef te laden. En als ik het dan eens vergeet, ja dan is het balen maar dan is het wel m'n eigen schuld!

de oplossing is niet zo heel moeilijk, als je gewoon de moeite neemt om concequent je accus te laden voor je gaat vliegen krijg je zo'n zenderpakket echt niet in 1 dag op.

Met de komst van de computer zender (ja zo lang zit ik al in het 'vak') is ook de goeie ouwe mentaliteit van altijd je zender laden voor het vliegen verdwenen, want die goedkope voltmetertjes kun je niet vertrouwen.

En als je maar geduld hebt om een half uur te laden zorg er dan wel voor dat je het dan snel doet. Een half volle accu moet dan toch genoeg zijn voor 2 uur continu vliegen.

Dus Monkey, gewoon die zender na ieder bezoek aan het veld aan de lader hangen. Want wie zegt dat het morgen geen vliegweer is. Mocht je dan toch nog voor verassingen komen staan, dan lijkt het inversteren in een zwaarder accu-pakket met je huidig pakket als backup veel handiger en voordelig dan zo'n 12V 25Ah ombouw/inplug setje. Na een vlucht van 8 uur ff naar beneden komen om dan je zender accu om te pluggen voor nog eens 4 uur moet toch niet het probleem zijn. Trouwens gaat jouw ontvanger ook nooit leeg dan?

Groetjes,

Rick

Ontvanger gaat wel leeg, maar ik kan best een half uur boven blijven op een accu, het gaat om een aandrijfaccu, die na het omhoog brengen nog ruim voldoende over heeft om een uur te ontvangen.
Ik heb voor één vliegtuig dan ook een bult accu's (9) waarvan 3 lithium, dus daar vlieg ik redelijk lang op, en natuurlijk laad ik continu bij, met een loodaccu op mn rug. (ik zit met mn kont int gras, dus dat is niet zo zwaar.)

Groeten, Monkey

Monkey zei:
euhm, hoe doe je dat als je op 150 meter hoog heerlijk op de termiek aan het zweven bent, een accu verwisselen?
Wat wel eens wil helpen: voordat je gaat vliegen even op het metertje van je zender kijken ;) Even serieus: ik vermoed dat de accu-stekkers niet gemaakt zijn om vaak regelmatig accu's te verwisselen.

3000mah lipo's :)
hoef je je zender de hele dag niet meer uit te zetten. ;)

(Mits je alleen op je kanaal zit)

dan houd ik weer dit probleem, het is zon zender voor 8 penlites, balen want sub c past er niet in, en de lithium cellen die ik heb ook niet.

en ik kijk natuurlijk altijd even op het metertje op mn zender! maar die staat nog op vol, door het snelle spanningsverval bij leeg van nicads, ook al zit er nog "2 uur" in...

@ corrien, hoe zit dat precies met die hf straling?

Monkey zei:
en ik kijk natuurlijk altijd even op het metertje op mn zender! maar die staat nog op vol, door het snelle spanningsverval bij leeg van nicads
Dat kan natuurlijk nooit! Ook al hebben de cellen (nog steeds) een snelle cut-off karakteristiek, het metertje zakt gegarandeerd terug naar het rode gebied, voordat de accu leeg is. Overigens verliezen cellen bij wat vaker gebruik deze eigenschap meer en meer.

Back