Bad range OrangeRx

Hallo,

Voor mijn Bixler 2 project wilde ik vandaag voor het eerst gaan vliegen. Tijdens de range test kwam ik erachter dat het bereik niet meer was dan 5 meter, terwijl de TX/RX wel goed gebind is. Ik gebruik onderstaande zender en TX/RX. Weet iemand waarom het bereik zo slecht is? Zijn er misschien nog bepaalde instellingen die je eerst moet invoeren?

Turnigy 9XR Transmitter Mode 2 (No Module)
OrangeRX DSMX/DSM2 2.4Ghz Transmitter Module (JR/Turnigy compatible)
OrangeRx R800X Spektrum Compatible DSMX 8Ch 2.4Ghz TwinPort Rx

Overige:
Turnigy Accucel-6 50W 6A Balancer/Charger w/ accessories
ZIPPY Compact 3300mAh 3S 35C Lipo Pack
TURNIGY Plush 40amp Speed Controller
Turnigy 9XR Safety Protected 11.1v (3s) 2200mAh 1.5C Transmitter Pack
HXT900 9g / 1.6kg / .12sec Micro Servo
TGS Sport 5x5E Precision propeller
D2826-6 2200kv Outrunner Motor
HobbyKing® Bixler® 2 EPO 1500mm w/Optional Flaps (KIT)

Eerste dingetje, hoe zit de ontvanger in het toestel?
zitten de antennes vrij, dus niet dat er een accu, regelaar of motor vrij kort bij ligt (of bovenop?

Maakt het in je bereik nog uit of je de antennes uit het toestel laat steken?

Eerste dingetje, hoe zit de ontvanger in het toestel?
zitten de antennes vrij, dus niet dat er een accu, regelaar of motor vrij kort bij ligt (of bovenop?

Maakt het in je bereik nog uit of je de antennes uit het toestel laat steken?

Bedankt voor je reactie. Ik heb hier inderdaad aan gedacht, ik heb de accu zover mogelijk geplaatst van de ontvanger (+/- 30 cm) en overige onderdelen en het bereik blijft hetzelfde.

ok, maar heb je de antennes ook al eens helemaal vrij buiten de romp gehangen?
Sommige materialen schermen signalen van de zender af. nu is 2,4 ghz daar absoluut niet gevoelig voor, maar je zal net de pech hebben dat er een carbon staaf naast de antenne in de piepschuim verwerkt is..

Heb je dan nog steeds hetzelfde bereik, zou je eigenlijk even ontvangers moeten gaan wisselen oid om uit te sluiten of het de ontvanger is, of de zender, of de module..

Sommige materialen schermen signalen van de zender af. nu is 2,4 ghz daar absoluut niet gevoelig voor, maar je zal net de pech hebben dat er een carbon staaf naast de antenne in de piepschuim verwerkt is.
Dat moet je niet zo stellen Student.
Het klopt dat de besturing op de 2,4GHz (veel) minder last van storingen heeft maar in feite is de 2,4GHz ontvanger zelfs gevoeliger voor afscherming dan de 35MHz. Door de antenne op voldoende afstand van zo'n metalen object te monteren kan je dat effect enorm beperken. Heeft de ontvanger ook nog eens antenne diversiteit dan sluit je totale afscherming nagenoeg uit. Maar ook daar geldt dat je de antennes dan wel op de juiste manier moet monteren.

Dat ik hier nu op reageer komt omdat ik wil voorkomen dat er onjuiste verhalen gaan rondzwerven. Daar gaan er overigens al meer dan genoeg van in de rondte. Dat geeft veel mensen, vooral de beginners, verkeerde ideeën en veroorzaakt nog al eens teleurstellingen. Er zijn al de nodige (vliegende) modellen naar beneden gekomen omdat er bijvoorbeeld werd vertelt dat ontstoring van een koolborstel motor niet meer nodig is als je 2,4GHz apparatuur gebruikt. Helaas klopt dat dus ook niet maar daar ga ik nu niet verder op in.
Dat is een beetje :offtopic:.

tja ach ;-)
in het kader "eerst proberen het probleem te vinden", wou ik het een beetje simpel houden ;-)

vandaar ook de eerste test: antennes uit het model hangen, volledig vrij..
in theorie zou dan alles wat kan blokkeren niet meer voor de antenne mogen zitten.
aangezien het een bixler betreft, zullen er geen grote platen carbon oid in zitten, maar je weet nooit wat een ongelukkige plaatsing van de ontvanger kan veroorzaken

De LiPo en de ontvanger bevinden zich nu buiten de Bixler op +/- 30 cm afstand en de ontvangst is hetzelfde.

Ik heb de handleiding er even bij gepakt (zie link). Als ik de zender aan zet knippert de Orangerx TX JR Module 3x (LED). Volgens de handleiding betekent dit zoals ik het bekijk dat de zender nu op DSMX 11ms mode werkt. Het is mij gelukt om de LED constant in "OFF" mode te zetten, alleen krijg ik de ontvanger niet meer gebind. Weet iemand hoe ik een OrangeRX ontvanger naar mode DSM2 22ms zet? Er zat namelijk geen handleiding bij en kan deze ook niet vinden.

Misschien dat ik het in deze hoek moet vinden.

http://www.rcgroups.com/forums/showatt.php?attachmentid=6131133

Back