Bae Hawk - Nigel Hawes - RCM&E

31 Mei 2004 - Electro Jet Meeting Vlissingen!

Ik kan daar natuurlijk niet aankomen zonder electro jet ;) :wink:

Dit semi semi schaal model hoop ik dan vliegklaar te hebben, de Bae Hawk
3.jpg

De tekening komt uit het RCM&E tijdschrift, en is gemaakt door Nigel Hawes.
http://www.modelflying.co.uk/features/feature33/index.html

Waarschijnlijk komt er een Jamara PRO Speed 480 HS in dit model, en 8 KAN 1050 cellen. Eventueel probeer ik ook een 2S LiPo pakket.

Kleuren schema's van de Hawk:
http://homepages.tesco.net/~paul.crossley/hawks.htm

ik denk dat ik voor deze ga
http://homepages.tesco.net/~xplanesx/xtra/xx224.jpg

De bouw(tekening):
afb3644.jpg

Tekening overzetten op balsa, en de delen uitsnijden.

afb3645.jpg

De romp onderkant met wat spanten. De 2 openeningen zijn voor de vleugel en het motor luikje.

afb3646.jpg

Rechter zijkant er tegen aan.

afb3647.jpg

Linker zijkant erbij.

afb3648.jpg

Dit stukje geeft de ronding van de romp aan net achter de cockpit.

afb3649.jpg

Hier komt een 10 mm balsa plankje op, die in vorm geschuurd dient te worden.

afb3650.jpg

De neus, opgebouwd uit balsa plankjes, ±1.5 uur geschuurd 8O
Iets te veel, want de neus is een beetje hol, blijkbaar iets te hol :oops:
Een stukje hout en een beetje Doe Pasta o.i.d. erop, en schuren maar. Zie je na bespanning niets meer van, hoop ik.

afb3651.jpg

De onderkant van de neus is wel mooi.

afb3652.jpg

Het motor luikje onderaan de staart. Sluitsysteem heb ik afgekeken van de Holiday.

afb3653.jpg

Luikje gesloten.

afb3953.jpg

De balsa vleugel delen met knik liggers/versteviging.

afb3954.jpg

Delen aan elkaar, en schuur lijnen aangebracht

afb3955.jpg

Stiekem even de romp, het stabilo en het kielvlak erop gelegd.

Accu is m'n eerst gesoldeerde KopKont accu, ben er zeer tevreden over. (Stelt eigenlijk geen r**t voor 8) )
Verder kan ik bevestigen dat krimpkous smelt als je het te warm maakt :oops:

Volgende stap is de vleugel schuren... niet bepaald m'n favoriete karwijtje

Neef!

Ziet er goed uit! :yes:

En het lijkt of je het inderdaad op een regenachtige zaterdagmiddag in elkaar plakt . . . nou ja, bijna dan :wink:

Maak je wel even een mooi lange schuurklos voor de vleugel? :?

Ik gebruik voor dergelijke klusjes altijd een aluminium profiel van de dhz-zaak, waar ik
met secondenlijm schuurpapier op plak. 8)

Afsnijden: klaar. :D

Maidenflight is planned for 31-05-'04? :thumbsup:

Ga je nog iets doen met papier, folie, glasdoek, zijde, porienvuller, verf, whatever? :roll:

jan

jan brilman zei:
En het lijkt of je het inderdaad op een regenachtige zaterdagmiddag in elkaar plakt . . .
Wedje leggen? Valt nog vies tegen hoor ;)
In elkaar plakken misschien wel, maar voordat je de losse delen netjes uitge- sneden/-zaagd/-vijld/-schuurd hebt...

Ik was van plan het model gewoon te Foliën, lijkt mij het makkelijkst. Verven zal ongetwijfeld mooier zijn, maar hier heb ik 0,0 ervaring mee, en dan zal het in mijn geval zeker niet mooier worden ;)
Porienvuller, heb ik nog nooit gebruikt (lijkt me ongezond ;)), gebruiken vóór het foliën o.i.d.? :roll: Wat als ik dat niet doe?

afb4000.jpg

Vleugels geschuurd (Ma, kom je even stofzuigen?! :? )
'Knik liggers' in 1 helft vastgeëpoxiet

afb4001.jpg

Rolroeren uitgesneden. Proefstukje gefolied en de props uit Japan zijn binnengekomen :)

Ik vraag me af hoe ik de rolroeren het beste kan ophangen, op de tekening staat aangegeven dat het scharnier zo dicht mogelijk bij de bovenkant moet zitten. Een folie scharnier dus zou je zeggen. Probleem is alleen dat de roeren vanuit de romp met 'scharnierstangen' wordt aangestuurd. Net zoals bij de Tucano van Vinze: http://members.lycos.nl/mcvvpfotopagina/MVC-710F.JPG
Dát kan dus niet als het scharnierpunt helemaal bovenaan het roer ligt.
Wat nu? :roll:

Joost,

bij mijn tucano was het ook op die manier aangegeven op de tekening. ik heb het zelf omgebouwd naar een 'normale'stand met gewone scharnieren in het midden. nu is de vleugel van de tuc wel wat dikker asl die van jou denk ik. maar met fiberscharnieren zou het toch moeten lukken

voor mijn mini pt40 heb ik trouwens ook zo'n bovenscharnier gemaakt met tape. maar met de stuurstang in het midden. niet helemaal idaal maar het werkt wel hoor.
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=2079&highlight=

cool model trouwens.

groet

De rolroerservo zit intussen, ingebouwd en ik ben begonnen met het monteren van de aandrijving.
Ik zit alleen met een GIGANTISCH zwaartepunt probleem! :? :cry: :x
De motor moet ca. 15 cm naar voren worden geschoven :roll: (Of een zwaardere accu..)

Dit wist ik natuurlijk al wel, maar ik loop nu toch tegen een probleem aan..

Bij gebrek aan een zwaardere accu heb ik de motor verplaatst, en de as verlengt met een stuk 3mm koolstof as, opgehangen in 2 lagers.

Ik ben niet de enige die dat bij dit model heeft gedaan:
http://www.rcgroups.com/forums/attachment.php?attachmentid=126552&stc=1

Maar hoe krijg ik die as recht/in balans? De hele aandrijving trilt als een......, volgas geven durf ik niet.
Een as van metaal (die wel recht(er)) is zou misschien een optie zijn, alleen heb ik die niet liggen met een lengte van 15cm.
Iemand ervaring met het verlengen van een motor as?
Zoals het er nu uit ziet ga ik Maandag a.s. niet halen, helaas pindakaas.

Joost probeer de as eens helamaal vrij te hangen en niet ophangen in kogellagers, volgens mij ben je dan van die trillingen af en hoef je niet bang te zijn dat er iets gaat slingeren. Dit systeem is al meerdere keren op de Interex te zien geweest van Steve Web, die dit ook toepaste bij verschillende modellen.

Joost!

Zo maar wat gedachten:
- meer lagers? Drie? Vier?
- naar de winkel en een metalen as kopen?
- laatste redmiddel: motor voorlopig provisorisch achterin inbouwen, en lood erin :twisted:

Succes!

jan

De oplossing die Theo heeft aangedragen is er 1 welke zich in de praktijk bewezen heeft.
Als je het ziet denk je : dit gaat nooit goed, maar het lijkt alsof de propellor zichzelf centreerd.

Denk wel om de motorkoeling, zo halverwege de romp...

Succes

@Joost!

Brandstofslang? :roll:

Met krimpkous er om heen? :roll:

Alleen krimpkous? :roll:

Alleen brandstofslang? :roll:

Succes! :yes:

jan

Gisteren de as simpel aan de motor verbonden... :o het werkt! :P
Veeeel beter in balans dan in de lagers.. :roll: :lol:

Nu nog goed verbinden, de lager spanten eruit, en de motor kan ingebouwd worden :)
Het goed verbinden van die as met krimpkous of branstof slang gaat niet lukken.. als de als ook maar een heeeel klein beetje niet recht op de motor as staat, centreerd de as zichzelf niet.. met alle gevolgen van dien :evil: Moet ik dus nog even wat op vinden...

Zit verder te twijfelen of ik de intakes open maak, of zoals op de tekening, dicht en massief.
Een beetje extra koeling kan geen kwaad! En is nu ook mogelijk, aangezien er aan de staart geen 'as dragende' spant hoeft te zitten

Ik ben geen airodynamica expert, maar vrees dat een 'open' intake waar de lucht waarschijnlijk niet zo heel smooth doorheen kan meer luchtweerstand zal hebben dan een dichte massieve inlaat.
Weet iemand hier een antwoord op?

Gewoon openlaten en proberen. Je hebt als het teveel weerstand kost snel genoeg met een stukje tape de inlaat weer gesloten.
Wel de inlaat kleiner houden dan de uitlaat ivm een betere warmteafvoer.

afb4486.jpg

Oplossing, ik had nog een 'kniekoppeling' liggen met een 2.3 en 3mm gat :)
Na een stukje krimpkous over de 'knie' paste hij mooi in een stuk stift. (inktwisser)

afb4487.jpg

De achterspant open geboord/schuurt, moet nog netter afgewerkt worden.

afb4485.jpg

En de rolroer servo, een Waypoint 084 van RC Jepe, een dag na bestelling al in huis!! 8)

de luchtbuis moet onder de servo en tussen de roer hevels door... :roll:

verder met de koeling..

afb4521.jpg

Luchtkoker, nét tussen de roerhevels door..

afb4522.jpg

Door de romp wand

afb4523.jpg

Behuizing er om heen, die van binnen netjes uitmond in het broekstuk

afb4524.jpg

Het broekstuk van balsa.. tja, je moet wat.

afb4525.jpg

Nadat ik de servo heb omgedraaid, en de stuurstangen heb verlengd, raakt de stuurmechaniek de luchtkoker net niet :)

We komen er wel ;)

Afgelopen dagen even geen tijd gehad om te updaten. De Hawk moest maandag namelijk de lucht in ;), en dat is gelukt!

afb4669.jpg

Het stabilo vastlijmen. Links ligt de romp bovenkant, rechts het kielvlak.

afb4670.jpg

De losse delen aan elkaar lijmen. Klaar om bespannen te worden.

afb4671.jpg

De folie zit erop. Het witte lijntje moet nog doorgetrokken worden en de neus mag wat beter worden afgewerkt.
Het cockpitkapje heb ik even heeel snel uit een blok roofmate gesneden. Don't worry, daar komt een mooiere voor in de plaats.

afb4672.jpg

Hier zie je wat ik ongeveer nog moet doen... :roll:

afb4637.jpg

Bij een eventuele volgende (met brushless motor?) denk ik dat ik de antenne als dun metalen sprietje boven de prop door het kielvlak heen steek.
Zo'n draadje aan de tip heeft nogal wat weerstand lijkt mij.

afb4675.jpg

Emile helpt de Hawk de eerste keer de lucht in.

afb4673.jpg

En weg istie :D

Het model vliegt lekker strak, en er was geen trim nodig.
Heb 5 vluchten gemaakt op de Meeting in Vlissingen

hij weegt 585 gram, nu rustig afwerken, en een start elastiek zien te regelen.
Tot nu toe is het project zeer geslaagd!
Zeker als je bedenkt dat de aandrijving niet veel kost.
Motor: €8
Accu: €12
De prijs/fun verhouding ligt dus zeeeeeeer gunstig 8)
Een filmpje met beelden van deze Hawk staan in het Vlissingen Electro Meeting foto album topic.

Back