Baja op electro inline motoren

Discussie in 'Big Scale auto's' gestart door drift-junkie, 12 apr 2018.

  1. drift-junkie

    drift-junkie

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    1.837
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Mooie motortjes Per.

    Nadeel:
    Het onafgeveerde gewicht van een wiel wordt fors hoger.
    Twee brushless regelaars nodig.
    Voordelen:
    Voor eenzelfde totaalmassa kunnen twee motoren meer vermogen verwerken dan één grotere motor
    Door beide regelaars/motoren verschillend aan te sturen, mixen met stuurfunctie, kunnen ze meehelpen met besturing van model (zoals ook bij boten, tanks en vliegtuigen wordt gedaan, v-mixer).
    Ook kan het mechanisch differentieel vervallen, met een geschikte dubbele regelaar. Of twee communicerende regelaars, kan de firmware/elektronica die functie overnemen.

    Ze hebben het over een 'revolutionair windingpattern', maar helaas, windingsdiagrammen zijn al in de tijd van Nicolai Tesla volledige uitgezocht. In dit geval, 12statorpolen, afhankelijk van aantal magneetpolen, een ABC-, een wave- of een LRK- diagram.
     
    Laatst bewerkt: 13 apr 2018
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Nog een voordeel: geen assen en tandwielen meer nodig.
     
  4. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Inline => Inwheel

    In het Depron Slingshot-draadje is te zien hoe ik de proef op de som heb genomen. Twee outrunners met daaromheen een 1/10 wiel. Ik heb al heel wat uurtjes rijplezier beleefd inmiddels en het bevalt nog steeds erg goed. Ik rijd op 2s met 750kV... redelijk aan de hoge kant. De ‘auto’ is dan imho ook snel... op straat mag het eigenlijk wel iets minder snel.

    Zoals Ron ook al constateert... geen differentieel en assen meer nodig. Dat scheelt weer. De twee ESC ‘s sluit ik aan via Y-kabel op kanaal 3 ... wel de BEC’s ontkoppelen uiteraard.
     
    Laatst bewerkt: 25 apr 2018
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Als de regelaars niet intellugent genoeg zijn om te differentiëlen, zou je middels mix tussen stuur en gas wel iets kunnen doen.
     
  6. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Bij mijn voertuig(je) heb ik er geen hinder van ondervonden dat er geen mix op zit. Loopt erg mooi rechtuit en gaat ook goed door de bocht (ondanks de zeepkist-stuurinrichting :D). In de drie-wieler variant zat een 980kV buitenloper en dat bleek te veel kV en wss te weinig koppel (op 2s). Dus, dan moest je rustig optoeren anders kwam er een naar geluid te voorschijn (ESC in harrie warrie).
     

Deel Deze Pagina