baja ss teflon koppeling demonteren

• Topicstarter Topicstarter edwin 39
  • Startdatum Startdatum
E

edwin 39

Guest
Kan iemand mij vertellen hoe je een teflon koppeling demonteerd,
Er zitten 4 kleine inbussen aan de zijkanten van de schoenen alleen kom je daar niet bij?.
Ook zit er in het midde. van het gat een inbus die krijg ik wel rechts en links om maar niet helemaal los.
Bedankt alvast.

4kleine inbusjes los maar de koppeling komt niet

Laatst bewerkt door een moderator:
Je moet de zuiger tegenhouden als je die inbus losdraait ?

[URL="
- hpi baja partial rebuild 1 (clutch spring)[/URL]

[URL="
- hpi baja partial rebuild 2 (clutch carrier)[/URL]

Ik weet dat jij een teflon koppelingetje hebt maar volgens mij komt het op hetzelfde neer ongeveer ?

Hmm, die kleine inbusje stel je het aangrijpmoment van je koppeling mee af, ik hoop dat je geteld heb hoeveel slagen je ze losgedraaid hebt..? Om de koppeling eraf te halen moet je de grote inbus die in je krukas gedraait zit eruit halen, indd zorgen dat je krukas niet meer kan draaien en dan een m8 bout in je koppeling draaien, deze draai je tegen de krukas en dan schiet de koppeling vanzelf los..

Succes...

grtz. Erwin

De vier bouten van het koppelingshuis loshalen, het huis kan er echter niet af omdat de koppeling er nog op zit. Platte steeksleutel tussen het losse huis en de carter steken en de zeskant van de koppeling tegenhouden. Dan de imbus zo ver mogelijk in de krukas draaien en met de klap van een hamer de koppeling van de conische as laten "schrikken".

ok ga ik proberen

ik heb dat gedaan en een paar keer flinke tik op gegeven maar de koppeling zit nog steeds op z,n plaats (komt er niet af)
een paar keer een hele flink klap gegeven maar volgens mij lacht die me uit.

sleurhutje

Is dat echt de manier zoals jij zegt want dan ram ik er een paar keer op.
de koppeling is er dus nog niet af.

Nou hij is los volgens uitleg (ander forum)

Om de koppeling los te halen kun je het beste een zuigerstopper monteren.
Deze voorkomt dat de motor kan draaien.
Draai nu de centrale M6 stelschroef links om (los dus!) tot deze niet verder meer gaat.
Zet de stelschroef wel even flink op spanning. (Dat helpt met het loskomen van de koppeling)
Nu kun je met een waterpomptang (in zijn grootste stand) het vierkant van de koppeling pakken en draai deze dan ook linksom (los dus)
Je zult merken dat de koppeling vrij makkelijk zal loslaten.
Kun je het vierkant niet bereiken, dan kun je het ook met de hand proberen.
Gebruik hierbij wel iets van een doek o.i.d. zodat je wat meer grip hebt op de koppeling.

Bij het monteren van de koppeling gewoon weer handvast op de krukas draaien. Door de middelste stelschroef draait de koppeling zich zelf weer vast op de conus van de krukas.

Teflon koppeling

Dit is de enige goede manier.
Ik zou alleen niet het inbusboutje draaien ivm loctite en het daardoor beschadigd.
Dirk

Dit is de enige goede manier.
Ik zou alleen niet het inbusboutje draaien ivm loctite en het daardoor beschadigd.
Dirk
Je hoeft helemaal geen lochtite te gebruiken voor het vastzetten van de imbus. Bij montage handvast draaien op de krukas is inderdaad voldoende, de koppeling trekt zichzelf vaster. Met loctite ga je zelfs voorkomen dat de kopeling zichzelf vast kan zetten. :? ;)

Ik heb twee jaar lang Baja gereden (met Elcon teflon koppeling, 29cc, Dominator) en daar zat geen enkele druppel loctite of thread lock op. Ik ben nog nooit iets verloren noch is er iets los gerammeld. En ik heb er Gn5Gaf2l078[/media] rustig mee gereden. :mrgreen:

Loop alle boutjes wel na na een stukkie rijden !

M'n cilinder zat net gewoon los op het blok. Geen wonder dat de pakking er dan uit vliegt.

Snap niet dat ie uberhaupt nog liep :confused:

Boutjes echt muurvast gezet met monteren, nog 2x gecontroleerd erna . En nu toch los.

wtf.

elcon

Ik weet niet wie jou verteld heeft om een waterpomptang te moeten gebruiken.
Een waterpomptang is voor loodgieters!

De Elcon koppeling is voorzien van een zeskant aan de achterkant van de koppeling.
Door de 4 boutjes van het koppelingshuis los te draaien en deze iets naar voren te plaatsen kun je met een steeksleutel erachter langs om deze zeskant los te draaien.
Hiervoor moet je wel eerst je imbus die in het midden zit linksom los draaien en op spanning zetten.
Ik zet daarbij meestal mijn vliegwiel aan de andere zijde vast met een schroefdraaier.
Pak daarbij een koelrib waarbij een verdikking zit en gebruik geen spijltje van het carter om de boel tegen te houden want deze breekt dan.
Maar neem gewoon het laatste koelgat.

En kijk hier eens hoe je de koppeling weer moet monteren.
• Toon onderwerp - Elcon clutch assembling instructions! - YourBB.nl Jouw Gratis Forum
Hier staat ook vermeld hoe je hem opnieuw moet afstellen.
Want ik begrijp dat je met de stelschroefjes aan het draaien bent geweest.
Dus opnieuw afstellen is wel nodig!

Tsja, in 2007 al een bouwbeschrijving gemaakt... Dit is nog het oude model maar verder identiek qua afstelling en werking. ;)

elcon_clutch_assembly.jpg

Back