Bakker zoekt hulp bij modelbouwers!!

Hallo, ik ben bakker en moet binnenkort een taart maken die open gaat. En misschien kan ik hier de hulp krijgen om de constructie te maken.
Het zou een houten bak moeten worden met 2 scharnierende deksels die opengaan en waardoor er dan een platform naar boven komt.
Ik weet niet of ik het goed uitleg, maar ik zoek dus eigenlijk een soort elecktische krik in miniatuur.
Bestaat dit of kan mij iemand helpen.
Bedankt alvast.

Je zou inderdaad aan een soort hefplateau kunnen denken. Ik ben bang dat er niet veel "off the shelf" te koop is. Zelf maken kan, maar daar hangt wel een prijskaartje aan. Het is een beetje afhankelijk van je inbouwmaten, hoeveel je wit/moet tillen etc.

Met een spindel of een actuator, zoiets:

701002-z.jpg

Deze zou je misschien zo kunnen gebruiken, motortje en twee eindschakelaars erop en gaan: http://www.allsciences.com/catalogu...100-50-150-mm-de-haut-charge-10-kg-maxi-.html

Ik gooi er ook wat in:

full

(misschien is 2 kanten ook wel genoeg)
Max.

Laatst bewerkt door een moderator:
En wat als je gewoon een intrekbaar landingsgestel onder de plateau monteert?
Het deksel van de doos kan je aansturen zoals je de deuren van een landingsgestel aanstuurt....

En wat als je gewoon een intrekbaar landingsgestel onder de plateau monteert?
Het deksel van de doos kan je aansturen zoals je de deuren van een landingsgestel aanstuurt....
Ik denk dat je voor een niet-modelbouwende bakker iets duidelijker moet zijn...

Ik denk dat het handiger is als we eerst weten of er budget is. Je kunt wel van alles bedenken, maar als die hele taart inclusief mechaniek niet meer da vijf tientjes mag kosten, zijn we snel uitgepraat.

Hoe had je precies gedacht om met één zo'n dingetje 2 scharnierende deksels open te laten gaan en daarna een platform omhoog te laten komen?

Budget is geen probleem, de klant betaalt mee en nadien kan ik het nog wel gebruiken.
Het moet ook niet van afstand bedient worden. Dus met een schakelaar aan/uit is ok.
Bedankt alvast om mee naar een oplossing te zoeken.

Toch niet zo moeilijk om je voor te stellen?
Je monteert een intrekbaar landingsgestel omgekeerd, ttz, met de landingspoot die naar boven beweegt op de bodem van je doos. Je laat het plateau rusten op het wiel van het landingsgestel, puur door de zwaartekracht.
Je laat dan "de wielen zakken" (in dit geval gaat het landingsgestel naar boven), waardoor het plateau wordt omhoog geduwd, waarbij het wiel gerust zijdelings kan bewegen onder het plateau.
Het plateau duwt dan gewoon met stangetjes de deksels open; je kan de deksels met veertjes aan het plateau bevestigen zodat ze netjes dichtblijven als het plateau beneden staat.

Ah, er moet dus nog een heel systeem omheen gebouwd worden. En wat is dan het van het gebruiken van zo'n landingsgestel boven een normale servo?

Tja...
1) meer "travel": je kan met deze oplossing makkelijk 10 à 20 cm verplaatsing bereiken.
2) minder wrijving door het wiel, welke de nood aan een puur lineaire beweging elimineert.

Maar je kan idd misschien wel hetzelfde bereiken met een sterke servo met een lange servo-arm, en daarop een wieltje monteren. Maar de kost zal vergelijkbaar zijn. En een servo is makkelijker verkrijgbaar dan zo'n retract.

Maar het principe is hier het belangrijkste: laat de zwaartekracht het plateau tegen het "hefmechanisme" duwen, en laat het deksel omhooggeduwd worden door eenvoudige stangetjes.

Back