baksteen textuur

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door Ambi, 1 mrt 2014.

  1. Ambi

    Ambi Guest

    Beste modelbouwers, ik ben een 2de jaars student architectuur en heb een opdracht waarin ik een 1:20 maquette moet maken van de maisons Jaoul van Le Corbusier(zie foto). Aangezien de detaillering daarin belangrijk is vroeg ik me af op welke manieren ik de bakstenen kan weergeven. Ik las al iets over balsa foam maar dat is erg moeilijk te vinden en bovendien erg tijdrovend. Is er ook een manier om met een soort "prints" te werken die je op karton kan aanbrengen ? Hoe meer info hoe liever.

    alvast bedankt :)

    [​IMG]
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  3. Ambi

    Ambi Guest

    Ah ok, wist ik niet aangezien hier ook veel diorama's op staan.
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    MBF is meer een RC modelbouwforum, vandaar mijn verwijzing naar Modelbrouwers.

    Deze discussie gezien?
    Betontextuur- MBF

    De foto in je eerste bericht is erg groot. Mocht je nog meer foto's plaatsen, 800x600pixels is het maximum. Anders wordt de download-tijd hoog en het verstoort de lay-out van de discussie.
     
    Laatst bewerkt: 1 mrt 2014
  5. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Foamboard is niet moeilijk te vinden: https://www.google.nl/search?q=maqu...e_rd=ctrl&ei=I7YRU8CCPcSI_Aae64GoBQ&gws_rd=cr
    Ik sta eigenlijk te kijken van het feit dat dergelijke materialen op een opleiding als de jouwe niet gewoon voorradig zijn (of dat men in ieder geval weet waar ze te verkrijgen zijn) Hetzelfde geldt voor structuurplaten en dergelijke.
    En tijdrovend? Tja, dat is nu eenmaal maquettebouw. Ik weet wel dat je met een beetje inzet een veel mooier eindresultaat zult krijgen dan door gebruik te maken van papier/karton met een baksteenprint. Hier een mooi voorbeeld van hoe dat eruit kan zien.
     
    Laatst bewerkt: 1 mrt 2014
  6. Andy

    Andy

    Lid geworden:
    4 nov 2004
    Berichten:
    646
    Locatie:
    Colmschate
    Je kan met een 3D printer het eea. precies op schaal maken. Maar ik geloof dat dat op jou opleiding als smokkelen wordt gezien...
     
  7. Ambi

    Ambi Guest

    Ik weet maar al te goed hoor dat maquettes maken tijdrovend is, maak er wekelijks, maar spijtig genoeg werken we in school met deadlines, waarom je soms genoodzaakt bent om snellere methodes te gebruiken. Maar foamboard(iets wat ik dagelijks gebruik) is toch helemaal iets anders dan balsafoam ? En die structuurplaten heb ik wel nog nooit van gehoord, link werkt niet.
     
  8. Ambi

    Ambi Guest

    Inderdaad, we waren eerst van plan om onze gevels te laseren in mdf en daarna verder op te werken. Maar de docenten zijn daar spijtig genoeg niet zo een fan van.
     
  9. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Waarom zou dit smokkelen zijn? Het is juist de toekomst.
    Toevallig ben ik afgelopen week nog op een beurs geweest waar complete 3D geprinte maquettes (in kleur) van gebouwen stonden.
    Professionele modelbouwers maken al veel langer gebruik van 3D geprinte onderdelen en dat zal in de toekomst alleen maar toenemen.
     
  10. Ambi

    Ambi Guest

    Ja ik vind het ook spijtig, ben een grote fan van 3d printing, fablab,... en zie er in grote toekomst in. De docenten vinden het spijtig genoeg niet artistiek genoeg.
     
  11. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Vreemd, bij mij doet de link het prima. Maar goed, dan even zoeken op "muurplaat" op deze site.
    En tja, deadlines... Dat wordt alleen maar erger als je éénmaal van school af bent.
     
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Maquette is hier toch het middel, en niet het doel?
     
  13. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Niet artistiek genoeg? Wat een onzin. Dus als jij met de hand een ornament modelleert, daar vervolgens mallen van maakt en daar weer afgietsels van, is het wel goed, maar als je het ornament in 3D in de computer modelleert en vervolgens 20x print mag dat niet? En als je iets geheel met de hand uitsnijdt/zaagt is het prima, maar als je het met een laser doet niet? Misschien moeten ze eens aan klanten van maquettebouwers gaan vragen waar ze voor zouden kiezen; een maquette die geheel met de hand is gemaakt en 10.000 Euro kost, of een maquette die er exact hetzelfde uitziet, maar de helft of minder kost...
     
  14. Ambi

    Ambi Guest

    Verklaar u nader ?
    Zo denk ik er ook over, maar ga echt geen ruzie maken met hun :)
    En die muurplaten lijken me erg handig maar bestaan spijtig genoeg niet op 1:20.
     
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Middels maquette breng je jouw idee-en en concepten over m.b.t. tot iets groters/gebouw. Bij dat grotere is artisticiteit en materiaal wel belangrijk.
     
  16. Ambi

    Ambi Guest

    Ja normaal zijn bij mijn ontwerpen de maquettes ook conceptueel, echter bij deze opdracht moeten we een analyse doen van een bestaand gebouw met bijbehorende maquette. Ze willen dat we in de maquette de sfeer van het gebouw voelen. Hoewel ik graag knutsel vind ik het in dit geval toch wel een beetje nutteloos om gewoon iets na te bouwen, zeker omdat ik het gebouw al volledig begrijp want heb er een 3d model van getekend. Ik vind het persoonlijk nuttiger als student om een van mijn eigen ontwerpen naar een maquette te vertalen.
    Maar bon we wijken af, ik moet vooral methodes vinden om die bakstenen weer te geven.
     
  17. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Je hoeft ook geen ruzie te maken, maar ik zou als ik jou was zeker vragen naar de achterliggende redenering hiervoor. Misschien is er een goede reden waarom je geen gebruik mag maken van moderne technieken, maar als die er niet is zou ik dat zeker aan de kaak stellen (en geloof me, dat soort dingen heb ik in mijn studententijd meerdere malen gedaan) Soms wordt dat inderdaad niet op prijs gesteld, maar dat waren meestal wel leraren die zelf totaal niet voor vernieuwing open stonden en deze daardoor eerder zagen als een bedreiging.
     
  18. Ambi

    Ambi Guest

    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  19. Richardcj

    Richardcj

    Lid geworden:
    18 jul 2004
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    onder de ruik van amsterdam
    DAS modelleerklei of pasta.

    KLEI SOORTEN

    kijk je eigen filmpje nog eens na(vooral tussen 1 minuut een vier seconde later)

    Afbeeldingen van allerlij muren:

    http://cgtextures.com/

    Mvg. Richard
     
    Laatst bewerkt: 1 mrt 2014
  20. 240prothaan

    240prothaan

    Lid geworden:
    10 nov 2021
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Apeldoorn

Deel Deze Pagina