Balance charger vs compact charger

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Ronaldvo, 2 feb 2021.

  1. Ronaldvo

    Ronaldvo

    Lid geworden:
    28 okt 2019
    Berichten:
    50
    Locatie:
    Lunteren
    Toen ik mijn eerste vliegtuigen kocht moest ik een lader nog kopen. Ik ben toen voor een goedkope oplossing gegaan. Dat is een compact charger. Is er ook verschil tussen compact chargers en balance chargers. Doen die de cellen ook balanceren en wat is dan een goede lader voor 3 cell?
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.482
    Locatie:
    Sassenheim
    De termen die je gebruikt komen mij verwarrend over......

    Maar als je over een balance charger praat, bedoel je dan zo'n klein kastje waar je de accu alleen via de balance kabel aansluit?
    Dat verhaal is simpel, over de balance stekker kunnen geen grote stromen gestuurd worden en ben je beperkt aan meestal 1A, hooguit 2A vaste laadstroom.
     
  3. Ronaldvo

    Ronaldvo

    Lid geworden:
    28 okt 2019
    Berichten:
    50
    Locatie:
    Lunteren
    Ja klopt die doe je dan in de balance kabel. Want hoe kan ik de cellen van een accu weer gelijk krijgen. Kan ik dat redden met een duurdere lader of bestaat daar een speciaal kastje voor.
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Helaas geef je heel erg weinig informatie en met wat je geeft kunnen we niet veel.
    Vertel eerst eens welke lader je nu hebt want "een compact lader" zegt ons niets. Welke merk en type heb je.
    Wat voor accu of accu's wil je gaan laden? Wli je LiPo's laden of NiMH of loodaccu of.....?
    Wil je een lader met een netsnoer voor 240V~?
    Er is hier op het forum heel veel te lezen over het laden van bijna alle soorten accu's. Ga eens een beetje zoeken en lezen dat zal heel verhelderen voor je zijn.
    Succes.
     
  5. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.482
    Locatie:
    Sassenheim
    Alle moderne computerladers hebben een ingebouwde balancer, dat kan een enkele 6S connector zijn waar je ook kleinere pluggen op kunt prikken of via een verloop printje (balancer board). Of zoals diverse B6 laders met een reeks aan aansluitingen komt:

    HTB1hEx3LpXXXXa2XVXXq6xXFXXXQ[1].jpg


    Bij dit soort laders kan je ook zonder de balancer laden maar aan te raden is dat om het altijd te doen. Het laden zelf gebeurt over de 4mm bussen en de balancer connector verzorgt alleen het balanceren.
     
  6. Ronaldvo

    Ronaldvo

    Lid geworden:
    28 okt 2019
    Berichten:
    50
    Locatie:
    Lunteren
  7. Ronaldvo

    Ronaldvo

    Lid geworden:
    28 okt 2019
    Berichten:
    50
    Locatie:
    Lunteren
    Ik gebruik trouwens voor het opladen de balanceer stekker
     
  8. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.482
    Locatie:
    Sassenheim
    Jouw lader is wat ze noemen een balance charger. Het laadt over de balanceer plug en balanceert ook direct.
    Balanceren is iets wat tijdens het laden gebeurt. Ontladen is niet zozeer nodig maar als je een betere lader hebt kan je de accu's wel naar storage (ont)laden waarmee je de accu's het langst kunt weglegen zonder dat ze slechter worden.
     
  9. Ronaldvo

    Ronaldvo

    Lid geworden:
    28 okt 2019
    Berichten:
    50
    Locatie:
    Lunteren
    Ok. Maar er zit na het laden ook nog wel eens verschil in de cellen. Hoe zou dat kunnen?
     
  10. Ronaldvo

    Ronaldvo

    Lid geworden:
    28 okt 2019
    Berichten:
    50
    Locatie:
    Lunteren
    Want zoals ik zag heb je ook losse balanceer kastjes met onltaders ofniet
     
  11. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.482
    Locatie:
    Sassenheim
    Dat kan 2 redenen zijn. Of de balancer heeft een afwijking of een cel is niet goed. Als je meerdere accu's hebt en ze tonen een dezelfde afwijking zal het aan de balancer liggen. En een 3e reden is dat als je het met een simpele LiPo checker controleert dat ook die LiPo checker een afwijking kan hebben.

    De eerste LiPo laders kenden nog geen ingebouwde balancers, daar zijn losse balancers voor op de markt verschenen. Dergelijke balancers werken niet op zichzelf, die moeten tussen de lader en de accu gekoppelt worden.

    full[1].jpg

    Maar vandaag de dag zijn er ook balancers die je direct op de accu kunt aansluiten maar alleen werken onder het laden van een lader.
    https://www.live-hobby.de/en/Rechar...-and-Balancer-for-LiPo-2-6-Zellen-118380.html

    En er is inderdaad ook een ontlader met balanceerfunctie:
    https://www.dennisdeal.com/products...DSn5o3Ku-wouUL1M6qOpvbda7J-MZIJBoCkbIQAvD_BwE

    En nee, met jouw lader heeft het geen nut om nog een extra balancer aan te sluiten als ook het ontladen met een balancer niet nodig is
     
  12. Ronaldvo

    Ronaldvo

    Lid geworden:
    28 okt 2019
    Berichten:
    50
    Locatie:
    Lunteren
    Oh ja dus zou zo goed moeten zijn. Bedankt.
     
  13. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Zoals al aangegeven die lader kan je prima gebruiken.
    Je schrijft dat er toch verschillen zijn tussen de cellen na het laden. Zo lang die verschillen maar echt klein zijn (0,01V of 0,02V) is er niets aan de hand. Wordt het 0,05V dan kan er echt iets aan de hand zijn.
    Zoals Roelof al schreef kunnen er meerdere oorzaken zijn. Is de lader de oorzaak dan zou je misschien aan een andere lader moeten gaan denken. Is de oorzaak een zwakke cel dan is een nieuwe accu de oplossing.

    Even iets over de lader.
    Deze lader is inwendig opgebouwd uit drie afzonderlijke kleine ladertjes, één voor elke cel. Die ladertjes zijn volledig onafhankelijk van elkaar zodat de elk hun "eigen" cel kunnen laden. Als die cel vol is stopt de lader voor die cel en gaat het groene ledje branden.
    Elk van die drie ladertjes moet natuurlijk op exact de zelfde waarde zijn afgesteld. We weten allemaal dat exact 100% aan elkaar gelijk nooit mogelijk is, vandaar dat kleine verschillen eigenlijk normaal zijn.
     

Deel Deze Pagina