Balance-kabel los - Waarmee solderen?

Helaas is bij mijn 5S5000 zippy lipo pakket een van de balans-kabeltjes los geraakt van het pakket. Het is de witte (die zit toevallig gelijk vooraan), en ik dacht: nou dat solderen we gelijk even vast...

Helaas lijkt het alsof mijn soldeer (draad met harskern) wel hecht aan het draadje, maar niet op de cel.

Weet iemand waarmee ik dit wel kan solderen?

Alvast bedankt!
Groeten,
Ton

Dank je Ron, nuttige link met veel info!

Alleen staat er slechts vermeld:
benodigd:
....
soldeertin
....

Met soldeertin (met harskern) heb ik het al geprobeerd, maar dit hecht voor geen meter. Misschien is zonder harskern wel beter?

Ik heb geen ervaring met het solderen van lipo's in het bijzonder maar ik vermoed dat het solderen niet lukt omdat het oppervlak van het lipje groot is ten opzichte van die van het draad.. even voorverwarmen van het lipje moet dan helpen.

Je hebt zowiezo harskern soldeer nodig.. dat is denk ik niet het probleem.

Maarten

Belangrijker is het oppervlak van de cel waar je wil solderen.
Van wat voor een materiaal is dit gemaakt?

Is het vertint of zink, dan heb je aan harskern soldeer genoeg.
Is het aluminium, dan heb je speciaal soldeer nodig.

Het bestaat en lijkt op harskern soldeer, alleen is de kern hier opgebouwd uit een aantal verschillende vloeimiddelen. En het is met een gewone soldeerbout te gebruiken

Hmmm het zit niet op een printje, volgens mij op aluminium.

Goed idee Johan, dan is de kans dat ik het verpruts stukken kleiner. En deze accu's zijn toch te kostbaar om te verprutsen... Morgen moet ik weer aan het werk, maar ik bel volgende week wel even.

Allemaal bedankt voor de tips!

Ik dacht dat die lipjes in lipo's van aluminium gemaakt waren. Maar ik weet het niet zeker. Maar als dat zou zijn, dan klopt het wel dat het niet zo lekker gaat met solderen...

kijk eens aan.. weer wat geleerd vandaag:rolleyes:

-> LiPo soldeer cursus 2003 zei:
De pluspool van iedere LiPo is van aluminium met erop gepuntlast, een stripje nikkel, wat zich laat solderen aan de voorkant.
Deze pluspool is bij het buigpunt zeer kwetsbaar, dus wees hiermee voorzichtig!
De minpool is van nikkel en is iets steviger. Ook hier deze zo min mogelijk buigen.

En de balancepolen zitten gesoldeerd op alle +sen van de cellen, dus daarom neem ik aan dat deze ook aluminium zijn...

Hoi,

ook nog een tip:

Kies een juiste soldeerbout, niet te licht maar zeker niet te zwaar.
Het schijtn erg slecht te zijn voor Lipocel als ie te lang verwarmd wordt.

Je moet in korte tijd een solide, goed vloeiende soldering tot stand brengen :)

Grtz,
Menno

Het schijtn erg slecht te zijn voor Lipocel als ie te lang verwarmd wordt.

sterker nog, ik ken geeneen toepassing van solderen waar te heet stoken goed voor is, alle componenten tot aan koper leiding vind het niet leuk om te heet gebakken te worden.

een regelbare bout nemen die ook zijn temperatuur vasthoudt tijdens het verwarmen .

maar die zijn vaak nogal prijzig

een regelbare bout nemen die ook zijn temperatuur vasthoudt tijdens het verwarmen .

maar die zijn vaak nogal prijzig

Een geregelde is beter als een regelbare , een Weller is geregeld .
Je weet zowiezo niet de temperatuur van je soldeerpunt .
En de massa aan koper houd de temperatuur vast of niet .

En met een 40 watt Weller kan ik goed lipo,s solderen .;)

Mvg Johan

Volgens mij moet je gewoon even het soldeer tin wat op de lipo zit even wat opschuren, bij mijn turnigy lipo's was het net alsof er een soort van coating overheen zat...

Ton zit nu achter de stuurknuppels ergens boven ons :mrgreen:

Denk ook wel dat iedereen weet hoe die lipjes er uit zien .

En tin opschuren is in ieder geval niet nodig .
De "coating" zal wel harz resten zijn .

Volgende week weet ik meer als hij hier geweest is . :-D

Mvg Johan

Ik ken die coating ook. Soms pakt de bout erg slecht. Even met een mesje erover kan goed helpen dan. Drup hete tin erop ook. Opschuren is niet nodig maar het kan wel makkelijk zijn soms.

Back