Balanceer probleem align bladen (trex 500)

Hi,

ik zit met een probleempje met de bijgeleverde bladen bij de trex500 die ik laatst heb gekocht/gebouwd. het gaat om de 425D carbon fiber blades

Het gewicht van de bladen scheelt niet veel, daar ligt het probleem niet. Het zwaartepunt/CG ligt echter ongeveer een cm uit elkaar.

Ik heb geprobeerd met (isolatie)tape de bladen te balanceren op de juiste manier.

Wat ik doe:
-het zwaartepunt bepalen van beide bladen.
-op het blad wat het lichtste is op het uiteinde tape plakken (aan het uiteinde) tot zwaartepunten gelijk zijn
-tape plakken op het zwaartepunt van het lichtste blad tot beide bladen balanceren

Nou heb ik bij beide stappen ongeveer 30/40 cm tape nodig. er zit dan op beide bladen een enorme hoeveelheid tape, dit lijkt me niet de bedoeling

Komt dit vaker voor en kan ik er op deze manier prima mee vliegen, of zit er niks anders op dan nieuwe blades te bestellen?

ik heb de bladen nog niet op de heli gehad trouwens, ik wil eerst even zeker weten of het kwaad kan, voor ik wat sloop als ik ga vliegen

Normaal zou je met 1 of twee keer rond met een plakbandje goed moeten zitten

Idd even terug naar de leverancier, zo uit balans mogen ze in principe niet zijn...

Voordat je er mee terug gaat: Probeer eerst maar eens hoe ze balanceren als je ze met een boutje aan elkaar zet.... want vrijwel ALLE tegenwoordig verkrijgbare bladen zijn niet gebalanceerd op gelijk gewicht, maar op
(gewicht x zwaartepuntsafstand)=gelijk, ofwel de ouderwetse momentenstelling.

Tien tegen een dat je dan nog maar hooguit één ringetje cellotape nodig hebt om ze in balans te brengen, en dat ze gewoon ook zonder nabalanceren al ruim binnen de grenzen van het onvliegbare vallen....

Groet, Bert

yep,

Je moet een boutje steken op de bladen, zodat je een soort schaar maakt.
Dan merk je een streepje op elk blad daar waar ze elkaar raken, zodat je weet dat dit streepje op beide blades even ver van het gaatje zit.
Dan ga je beide blades op een asje leggen (loodrecht en op dit markeerstreepje) en rol je over en weer, kleef tape op de tip tot ze gelijk omkiepen.
Markeer dan pas op beide blades het zwaartepunt en bevestigd de blades met een draadstangetje ofzo. Zorg dat ze in tegengestelde richting zitten en evenwijdig ( gebruik de tafelrand )
Plaats dan op het minst zware blad wat tape, op het zwaartepunt.

Dit is de enige goede manier om uw blades zowel statisch als dynamisch juist uitgebalanceerd te krijgen.

Succes !

yep,

Je moet een boutje steken op de bladen, zodat je een soort schaar maakt.
Dan merk je een streepje op elk blad daar waar ze elkaar raken, zodat je weet dat dit streepje op beide blades even ver van het gaatje zit.
Dan ga je beide blades op een asje leggen (loodrecht en op dit markeerstreepje) en rol je over en weer, kleef tape op de tip tot ze gelijk omkiepen.
Markeer dan pas op beide blades het zwaartepunt en bevestigd de blades met een draadstangetje ofzo. Zorg dat ze in tegengestelde richting zitten en evenwijdig ( gebruik de tafelrand )
Plaats dan op het minst zware blad wat tape, op het zwaartepunt.

Dit is de enige goede manier om uw blades zowel statisch als dynamisch juist uitgebalanceerd te krijgen.

Succes !

dit is inderdaad precies hoe ik het heb gedaan, en dan heb ik heel veel tape nodig.

Brutus, als ik de bladen laat wipwappen scheelt het niet veel inderdaad. maar het lijkt mij, zoals gezegd, dat je eerst het CG gelijk moet stellen en dan pas de bladen even zwaar maakt/blanceert

ik zal het in elk geval ook zo proberen

thanks!

okay, even terugkomend op de methode van brutus

ik heb de bladen laten wipwappen, en ongeveer 1 rondje tape geplakt op het zwaartepunt van het lichte blad totdat beide bladen even zwaar waren. Dit zag er prima uit

ik heb de bladen even gemonteerd en de heli een klein beetje laten optoeren ( voor zover dat ging in de huiskamer). Ik zie tot nu toe geen trillingen en de tracking is ook prima voor zover ik nu kan beoordelen.

Nu is het wachten op de maiden. eerst maar eens minder wind dan nu ><

Back