Balanceerfunctie Simprop Intelli Speed?

Als ik in de handleiding van deze lader kijk, zie ik het volgende stukje over Lipo's laden:

"De Intelli-Speed heeft de mogelijkheid, lipo's en Li-ion akku's t/m 5 cellen te laden. Om de cellen volledig te kunnen laden, treedt het "Konstant-stroom/konstant-spanning" principe in werking. Tijdens de snellaadfase wordt met konstante stroom geladen. Bij het bereiken van een spanning van ca. 4v per cel schakelt de lader automatisch op "Konstant spanning" over. Bij het bereiken van de eindlaadspanning wordt het laden automatisch gestopt. De akku's zijn vol."

Dit is toch hetzelfde als wat een balanceerapparaat doet?

Nee, de lader meet alleen de spanning van het totale accupakket. Een balancer meet per cel. Als je bijv. een 3s LiPo-pakket hebt, zal de lader t/m 12 Volt snel laden. Of hierbij elke cel dan precies 4 Volt heeft kan de lader niet zien. Daarna wordt er t/m 12,6 Volt langzaam geladen, waarna de lader ook weer niet kan zien of elke cel 4,2 Volt heeft.

Op zich voldoet een dergelijk laadproces al jarenlang goed. Een balancer is dus niet een absolute 'must'. Het gebruik ervan is uiteraard een extra veiligheid en daarom aan te bevelen.

Ok Jan, bedankt voor je reactie. Ik zal dus toch maar investeren in een extra balancer.....
Ik werd alleen een beetje op het verkeerde been gezet door het zinnetje: "Bij het bereiken van een spanning van ca. 4v per cel schakelt de lader automatisch op "Konstant spanning" over"

Back