balanceerkabel gesmolten

Ik heb 2 stuks 3S A123 cellen in serie geladen zonder balanceerkabel (voor de snelheid). (normaal doe ik dat met balanceerkabel)
Na het laden wil ik toch even kijken of er veel verschil is tussen de cellen.
Ik heb een Y balanceer kabel om 2 x 3cellen in serie te kunnen balanceren en laden.
Ik sluit een steker van de Y kabel aan op het pack en met dat ik de andere steker op het ander pack aansluit (steker op lader nog los) vonkje en kabeltje bakt vast op het stekkertje en smelt.
Bij mijn weten is er geen circuit gemaakt door dat kabeltje.
Wie heeft het verlossende antwoord.
Ton

Als je een 2 stekker(3S) naar 1 stekker(6s) Y balanceer kabel hebt dan is waarschijnlijk de hoogste pin van de ene kabel met de laagste pin van de andere kabel verbonden. Dit is analoog aan de plus van de ene accu die verbonden is met de min van de andere als je ze in serie zet.

Het is mogelijk dat je de kleine balanceer stekkers op de verkeerde van de twee accu's hebt aangesloten. De accu waarvan je de plus aan de andere accu gekoppeld hebt (via een Y-voedings kabel of direct) moet aan het stekkertje voor cellen 1,2 en 3 terwijl de accu die met de min aan de andere accu zit de cellen 4,5 en 6 vertegenwoordigd.

Er is namelijk sprake van een serieschakeling door de Y balanceerkabel en ook door de Y voedingskabel, als beide serieschakelingen precies de andere pool van de accu gebruiken dan gaat het fout.

Laatst bewerkt:
@ Halt

Ik heb je een Pb gestuurd want ik wil je een paar situatie foto's laten zien.
Het lukt mij nog steeds niet ze hier te plaatsen.

Dit zijn je foto's, ik heb ze voor het gemak maar even voor je ge-upload zodat iedereen mee kan kijken.

Foto1
4075103661_fc0c8440fa.jpg

Foto2
4075103665_0f4a4d47ea.jpg

Foto3
4075103667_32d9436971.jpg

Nu kan ik niets met zekerheid zeggen omdat het niet zeker is wat de kleurcode betekent van de balanceer draden uit de accu. Voor het gemak ga ik er vanuit dat de zwarte aan de min van de 3S accu zit en de rode aan de plus aangezien dit wel voor de hand ligt. Dit zou ik wel nameten!!!!

Als bovenstaande waar is dan lijkt mij foto1 de enige juiste aansluiting en zijn de andere 2 fout. Accu3 is S1-S3, Accu4 is S4-S6 in foto1.

Probleem bij foto2 is dat accu4 met de rode(+) voedingsdraad aan accu3 zijn zwarte(-) voedingsdraad zit terwijl de balanceer kabels het omgekeerde doen, de zwarte van accu4 zit aan de rode van accu3. Dit is het zelfde alsof je ook de andere 2 voedingsstekkers verbindt. (Gelukkig smelt de dunne wat sneller).

Probleem bij foto3 is het zelfde als bij 2 maar dan omgekeerd.

Pas dus op wat je doet want als je het losse kabeltje weer vast maakt dan maak je al kortsluiting met alleen de spullen in foto2 en foto3!

@ Halt

Tim bedankt voor het plaatsen van de foto's.
Een foto maakt alles duidelijk!
Je aanname van de kleuren zijn goed ik heb het even nagemeten.
Ik snap het helemaal, vreemd is dat ik het al een aantal keren dus ongemerkt goed gedaan heb. Opletten dus de volgende keren.
Zou ik dan de enige zijn die het fout gedaan heeft of ben ik de zoveelste, het zo gemakkelijk fout.
Nu nog even nieuwe stekers en Y kabeltje aanschaffen nieuw krimpkous en klaar is Ton.
Gelukkig heb ik gekozen voor A123 en zijn het geen lipos die kunnen slechter tegen sluiting.
Nogmaals bedankt voor de snelle antwoorden.
Ton

Dit kabeltje zal voor minder verwarring zorgen (bij mij tenminste) Uiteraard wel met passned steker.
De kleurtjes komen beter overeen met de foto 1 en dan maak ik minder snel een foutje.

splitterkabel2x3S.jpg

Waarom verschijnt het plaatje hier niet??????????
Nu dus wel.
Bedankt Tim!!!

Laatst bewerkt:
Je moet dit in je post zetten voor plaatjes:

[imgx]http://i681.photobucket.com/albums/v...rkabel2x3S.jpg[/imgx]

maar dan zonder de x in 'imgx'. Als ik dat hierboven had gedaan dan had je het plaatje gezien en niet mijn uitleg :-)

Je kunt je nog steeds makkelijk vergissen met dit kabeltje omdat het aansluiten ervan afhangt van wat je met de dikke voedingsdraden doet.

Ik zou de twee voedingsdraden die je aan elkaar doet voorzien van een geel stukje krimpkous o.i.d. zodat je altijd de zelfde twee aan elkaar doet. En dan vervolgens de balanceerstekkertjes markeren met stift of zo die aan elkaar gaan.

Laatst bewerkt:
Back