Balanceermachine tekeningen gevraagd enz enz

Robert,

moet je even mailen naar Dieter Albisser in Zwitserland. Hij heeft zowel turbinewiel als NGV voor 66 en 70mm

Hoi,

Hee leuk dat je ff het hier duidelijk maakt ik begreep het al niet een piezo als opnemer voor rpm, maar tis me weer helemaal duidelijk Robert.

Ik was vandaag bij Medusa, die hebben nog compressorwielen 66 mm en ook NGV.
www.plastikturbine.de kijk daar maar eens

Ik heb het turbinewiel en NGV bij Dierter besteld, zal volgende week wel bij mij wel binnen zijn.

Dieter Albisser dit adres heb ik van Gerald dan zal het wel goed zijn.

dalbisser@bluewin.ch

balanceermachine

Goedendag beste mensen,

Ik heb jullie discussie gevolg via deze forum.

Kunnen jullie mij ook helpen aan bouwtekeningen en advies voor het bouwen van een balanceermachine.

Deze balanceermachine wil ik niet gebruiken voor turbines maar voor lichte krukassen voor motorfietsen.

Met vriendelijke groet,
Rob Brons

Allen,

Ook ik ben geïnteresseerd. Hoe bepalen jullie waar het gewichtje dient te komen (of waar weg te slijpen)? Je moet toch ergens een referentiepunt hebben? Of zie ik dit verkeerd?

Jaap, Gerald of Robert, kunnen jullie het balanceer proces even toelichten?
Vroeger (ong. 15j terug) had de firma waar ik werkte een groot balanceer apparaat, maar dat werkte met 4 sensoren: twee meetvlakken en zowel in vertikale als horizontale richting meten.

Luc

bepaling onbalans

.Op de as heb je door middel van een zwarte streep een markering aan gebracht.
De sensor die je om de as kunt draaien ziet die.
Wat je op je scoop nu ziet als de as draait een blok golf bij elke omwenteling gaat de spanning even van hoog naar laag.
Het andere kanaal zie je bij onbalans een sinus door nu je sensor zo te draaien dat de blok golf precies op het hoogste punt zit van je sinus weet je precies waar het onbalans zit
Met vriendelijke Groet, Gerrit Jan

Hoi Robert,

De balanceermachine die je hebt ontwerpt ziet heel goed uit.

Is het mogelijk dat je mij de tekening en de benodigdheden kunt mailen over het bouwen van z'n balanceermachine.

r.brons@zonnet.nl

Met vriendelijke groet,
Rob Brons

Goedendag Robert,

Na lang zoeken heb ik eindelijk een site gevonden voor het maken van balanceren.
De balanceerbank die je hebt ontwikkeld ziet er goed uit.
Is het mogelijk dat mij wat informatie en tekeningen wilt verstrekken over deze balanceermachine.
Met vriendelijke groet,
Rob Brons
r.brons@zonnet.nl

Kijk nu mijn draadje is uit de motteballen gehaald.

@Rob / Robert

Als jullie willen zte dan die tekeningen hier op het draadje dan heeft iedereen er wat aan.

Groet Jaap Gaasbeek

Ik heb nog een bijkomend vraagje over het balanceren.
Hebben jullie een idee over de invloed van de snaaraandrijving op de onbalans?
Een snaaraandrijving zorgt toch steeds voor trillingen (vooral de niet trekkende kant)

Gerrit-Jan, die uitleg is duidelijk, dank je.

Hallo mensen ,ik zal me ook maar in dit draadje melden.

De mensen die mij kennen ,weten dat ik geen problemen heb met uitbalanceren.

Ik balanceer niet meer met electromotor ,met snaar.
Gaf bij mij een te veel afwijkend beeld.

Iedereen kent ondertussen wel de 40RS , en die heeft nu 14 uren gedraaid (215.000tpm) ,en 205 start gemaakt.
Niks geen onbalans ,en lagers als nieuw.
Zonder lucht balanceren was me dit niet gelukt.

Als er iemand info wilt ,vraag maar.

Wie van de bovenstaande forum leden heeft daadwerkelijk met z,n eigen balanceer apparaat gebalanceerd ,en wat was het resultaat?
Dat zou ik graag willen weten.

Robert, ik zie op je foto dat je uitbalanceerd zonder lagers , waarom doe je dit?
Zitten er bij jullie lager ruis filters in?

Dit zijn allemaal dingetjes die heel belangrijk zijn voor het goed balanceren.

Ik hoor het wel van jullie

Groetjes,

Martin.

Laatst bewerkt:
Martin,

Hoe balanceer je dan wel. Mij lijkt het dat het toestel dat besproken werd, meer dan zijn werk kan doen. Ik heb echter wel mijn vragen bij de snaaraandrijving. Ik zou eerder opteren voor een kardankoppeling, en deze zo goed als mogelijk uitlijnen. Een magneetkoppeling zou eigenlijk nog beter kunnen zijn, maar of zoiets verwezenlijkbaar is?

Kan je wat tekeningen of verduidelijkende foto's plaatsen, en ook één en ander beschrijven?

Dank bij voorbaat,

Luc

balanceren

Wie van de bovenstaande forum leden heeft daadwerkelijk met z,n eigen balanceer apparaat gebalanceerd ,en wat was het resultaat?
Dat zou ik graag willen weten.

Robert, ik zie op je foto dat je uitbalanceerd zonder lagers , waarom doe je dit?
------------------------------------------------------------------
Het uit balanceren met mijn eigen apparaat het resultaat is dat ik geen trilling voel bij het draaien van de motor.

Ik gebruik binnen ringen van de lagers ik laat de as in de groef draaien van het lager in een wig van teflon.
Ik gebruik teflon spray voor het nog beter lopen lagers gaf bij mij te veel ruis van de kogels op het scherm.
Met vriendelijke groet Gerrit Jan

Laatst bewerkt:
Hallo Gerrit Jan.

Bedankt voor je reactie , dit is precies wat ik wou weten.

Ik zal er voor zorgen dat hier een schema ,en een duidelijk foto op komt van het lager ruis filter.

Als je dit gaat gebruiken ,pak je nooit meer naar teflon spray , en heb je tot in de kleinste voltages op je scope een strakke lijn ,zonder lager ruis , dan haal je werkelijk alle onbalans weg.

Ook in lagers zit onbalans .

Wat ik dus ook ga begrijpen ,is dat er nog maar weinig mensen gebruik maken van zo,n ruis filter, je hoort er bijna nooit over ,terwijl dit 1 van de belangrijkste componenten is .

Ik kijk vanavond wel even of ik een schema ,en een foto kan maken.

Groetjes,

Martin , en laat die reacties maar komen, is tenslotte dit forum voor

Hallo allemaal.

Bij deze dan een foto van het filtertje , is niet scherp ,kreeg het niet voor elkaar, is zo,n klein dingetje.

Plus het schema.

Ik denk dat dit wel makkelijk na te maken is.
P1010392.jpg

P1010393.jpg

Plus natuurlijk een foto van het balanceer bankje.

P1010372.jpg

Groetjes,

Martin.

Nog even de vraag van Luc beantwoorden.

Luc, de bankjes die je in dit draadje ziet zijn goed , geen twijfel.

Maar ik hoor zo weinig over die filters ,dat ik ze nu op het forum heb gezet.

Simpel te maken ,en het balanceerd ook veel beter, want je houd contstant een strakke cinus.

kijk even naar de foto van mijn bankje hier boven, en dan zie je dat het een vrij simpel bankje is.

Ik blaas het turbine wiel ,of compressor wiel even aan met 1,5 bar lucht.

Dan laat ik de as uitdraaien tot ik de piek van de as op het midden van het scherm heb .
Dit is bij mij net na de cinus omslag , en dan begin ik met balanceren.
Ik doe eerst de as met twee gloednieuwe lagers ceramisch wel te verstaan , en het turbine wiel netjes recht in de bank zetten ,en ik zet de lagers op spanning , dit moet je doen anders gaan ze brommen , mischien niet met die 22/7 lagers ,maar wel met die 16/8 lagers.
Als je dit gedaan hebt dan pas kun je uitbalanceren ,en heb je een perfect beeld.

Dan draai ik de onbalans zoeker rond de as tot ik precies een negatieve of positieve cinus hebt die precies door het midden van de piek van de as heen loopt .

Dan begin je met slijpen.
ik balanceer altijd alles uit voor dat ik de as uit de bank pak .

Ik zorg dmv een kapje over de lagers ,dat er geen slijpsel in komt.
Als ik alles heb uitgebalanceerd ,dan teken ik alles netjes af, en haal de compressor eraf ,en het voorste lager.

Dan zet ik alles in de motor , en dan leg ik de motor boven op de bank , het oog wat de as meet ,dat haal ik eraf ,en plaats dit vlak bij de spinner van de compressor ,en dan jaag ik de motor weer even aan met lucht ,en haal dan aan de compressor kant een beetje weg van de spinner ,zodat hij 100 procent goed is .

Nooit geen onbalans meer ,als je fatsoenlijk met de motor omgaat tenminste .

Groetjes,

Martin.

Laatst bewerkt:
Nog even een foto van de scope ,met de bank in werking.

Het was een beetje moeilijk om te gelijkertijd te balanceren ,en een foto te maken ,maar je kan het toch goed zien.

Dit is met de laagste voltage ,en met ceramische lagers in de bank .
Ik ben hier de 40RS aan het uitbalanceren.

Kijk eens naar die strakke lijn ,niks geen lager ruis .

P1010369.jpg

Groetjes,

Martin.

balanceren

mijn balanceer bankje ikzal het filtertje binnen kort eens toe passen bedankt voor de tip Martin gr Gerrit Jan

Laatst bewerkt:
Quote: Robert, ik zie op je foto dat je uitbalanceerd zonder lagers , waarom doe je dit?

Wij hebben dit gedaan om idd onbelans en ruis van de lagers tegen te gaan. Naderhand zijn wij overgegaan om oude lagerbinnenringen te gaan gebruiken als een soort van glijlager. Tis allemaal een tijdje geleden maar wij begonnen eerst om de as met het turbinewiel op 2 horizontaal geplaatste linialen te ondersteunen en deze dan zo uit te ballanceren dat ie op elk gewenste rotatie stil blijft liggen. Ik geloof dat dit statisch ballanceren heet? Naderhand plaatste we hem op het ballanceerbankje voor de fine tuning. We plaatste dan een stukje isolatietape als gewichtje op het turbinewiel waar we dachten dat de onbelans was en probeerde zo het wiel en as in balans te krijgen. Als dit helemaal naar tevredenheid was dan pas gingen we materiaal wegslijpen van het turbinewiel en wel op 180 graden tov de plakkertjes. Wij hebben op deze manier altijd perfect uitgeballanceerde motoren (KJ 66) gehad.

Groetjes Robert

Mooi. Zeer verhelderend.
Kan er iemand van jullie zijn tekeningen van de balanceermachine zelf met mij delen?
Ik ben er nu wel overtuigd van de werking, en zou zelf ook een machientje gaan bouwen.

Dank bij voorbaat,
Luc

Hallo Luc,

Jou vraag wat betreft de tekeningen dat is een probleem. We hebben hem nagebouwd van foto's van medeturbinebouwers en kant en klare tekening zijn er helaas niet van. Ik denk dat dit voor veel turbinebouwers geldt dat ze zoiets maken als een noodzakelijk tussendoor projectje. Belangrijk is dat het een stabiel geheel wordt.

Groetjes Robert

Back