Balancepoort voltage too High melding

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door bassman, 18 apr 2020.

  1. bassman

    bassman

    Lid geworden:
    24 jun 2003
    Berichten:
    812
    Locatie:
    Hoogeveen
    Ik heb een duo charge 1000 watt power peak met 20a voeding

    Nu heb ik een 5000 6s pakket die ik met 10 a wil laden maar
    de lader geeft soms aan dat balancepoort voltage te hoog is terwijl afzonderlijke cellen dan
    nog maar 3.90 volt zijn.
    Waarom geeft een lader dit aan?
    Heeft dat ook te maken dat de voeding het niet kan leveren?
     
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Voor het laden van 6 cellen met 10 ampere is 250 watt nodig. Je voeding kan als het een 12 volt exemplaar is, 240 watt leveren. Dat is aan de krappe kant. Zou ik ook eens kijken naar de balanceerkabel, de connectors en als je een balancerbordje gebruikt, dit er tussenuit laten of als dit niet mogelijk is, vervangen door een ander exemplaar.

    Als je met een lagere stroom laadt, komt de foutmelding dan ook?
     
    Laatst bewerkt: 18 apr 2020
  3. bassman

    bassman

    Lid geworden:
    24 jun 2003
    Berichten:
    812
    Locatie:
    Hoogeveen
    Het vreemde is dat ik op de lader instel dat de lader met 5A mag laden maar het laad maar met 3.91 A
    Wat zou hier de oorzaak van zijn?
    Bij opgave van 10A laden wordt dit ook niet veel hoger
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.481
    Locatie:
    Sassenheim
    Dat de accu al redelijk vol is?

    Andere optie is dat de lader door de ingangsspanning (12v?) in wattage begrensd wordt. Veel hoogvermogen laders kunnen pas op hun max vermogen laden als ook de spanning hoger is.
     
  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Welke lader gebruik je? Veel laders die met een dergelijk vermogen kunnen dat alleen leveren als je ze voedt met 24V! Bijvoorbeeld de Multiplex duo 1000W lader heeft twee uitgangen die elk een laadvermogen hebben van 500W, samen die 1000W. De maximale laadstroom is 20A dus je kan maximaal een 6S met die stroom laden mits ...... je de lader voedt met 24V! Bij 12V kan de lader maximaal 250W laadvermogen per uitgang leveren wat betekend dat je dan maar met 10A kunt laden.
    Wat jij wilt zou dus maar net kunnen, maar.....
    Het lijkt er op dat de lader te weinig voeding krijgt. Je moet je realiseren dat de lader ruim 25V moet maken van de 12V die er van de voeding binnen komt. Daar gaat met de nodige verliezen dus je hebt duidelijk meer energie uit de voeding nodig dan er uiteindelijk in de accu wordt gestopt. Je moet er dus rekening mee houden dat er bij een laadstroom van 10A tot wel 25A uit de voeding wordt getrokken.
    Nu laad de lader maar met krap 4A en wil niet hoger gaan. De stroom die er uit de voeding wordt getrokken kan dan al zo'n 10A zijn. De voeding zal bij hogere belasting iets inzakken dus die 12V zou best wel eens 11,5V blijken te zijn bij die 10A. Als je een echt goede voeding hebt zal die veel minder inzakken maar een wat mindere kan dus zo maar 0,5V inzakken.
    Dan heb je de aansluitkabels van de voeding naar de lader met ook nog de nodige stekkers er tussen. Als je een beetje dunne kabel gebruikt zullen bij deze hoge stromen ook meetbare verliezen over die kabels ontstaan. Het zelfde geldt voor de stekkers die je gebruikt. Alles bij elkaar kan de spanning die uiteindelijk in de lader binnen komt wel eens zo laag als 11V zijn. Dat kan best wel eens te laag zijn voor de lader om nog met volle kracht te kunnen laden.
    Mijn advies is dus probeer een hogere voedingsspanning. Kijk in de gebruiksaanwijzing wat de maximale voedingsspanning voor de lader is. Ik ben er behoorlijk zeker van dat je dan geen problemen meer zult hebben.
     
  6. Jackske

    Jackske

    Lid geworden:
    15 nov 2016
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Lier
    Ik heb dit een aantal weken geleden ook gehad.
    Bij mij bleek uiteindelijk de balancer connector aan de batterij die was losgekomen.
    Ik heb dan een nieuwe aan gesoldeerd en het was opgelost.
    Dat wil niet zeggen dat het bij jouw ook zo is, maar ik zou toch ook je bedrading even nakijken.
     
  7. bassman

    bassman

    Lid geworden:
    24 jun 2003
    Berichten:
    812
    Locatie:
    Hoogeveen
    Ik heb de duo lader die destijds van robbe was en later van multiplex. Kan 24v aan
     

Deel Deze Pagina