balancer en aparte voltmeters

Beste allemaal,
Heb 2 vragen:

Op internet wordt beschreven dat dit "Krachtige 1,8A 3-cels LiPo batterijlader [EK2-0855]" een balancer lader is. Heb ik nog iets anders nodig om de accu-veilig op te laden?

Wat heb je aan aparte voltmeters voor accu's als je met een balancer al weet dat accus vol (en gebalanced) zijn? Gecombineerd met met een liposaver in mid-flight.

bvd,

gr. kokwai

Als je een 3-cel Lipo accu hebt die 1800 mah of meer capaciteit heeft dan zou je er voldoende aan moeten hebben. Wel heeft de lader een voeding of accu nodig omdat hij niet direct op het lichtnet werkt!

Je vraag over de voltmeters begrijp ik niet helemaal... Je hebt voor het laden geen meters nodig in ieder geval!

Er zijn voltmeters die in de balancerconnector van de Li-Po worden geprikt. Op een display wordt dan de individuele celspanning weergegeven. Handig als je een accu wilt controleren. Tijdens het laadproces kan zo'n apparaatje niet worden gebruikt omdat de balanceraansluiting van de Li-Po wordt gebruikt door de balancer.

Oke, nu begrijp ik wat er bedoelt wordt maar zelf vind ik ze niet erg nuttig... Zonder kan ik wel leven en als ik de accu echt wil controleren pak ik wel de multimeter!

Er zit verschil tussen nuttig en handig. Met de multimeter is het vaak lastig de metalen delen van de balancerkabel te bereiken. Deze zitten dan ook nog eens dicht bij elkaar zodat er ook nog eens een risico van kortsluiting bestaat. Maar verder heb je gelijk. Gebruik zelf ook altijd een multimeter.

Ik pak altijd 1 van de hoofd polen en 1 van de polen van de balanceerstekker zodat ik geen kortsluiting kan maken, ben er als de dood voor.
Aan mijn accu's zitten 4mm goudconnectoren. 1 ervan steek ik in de multimeter, zo heb weer een hand vrij anders zit je zo te kloten.

Dan moet je weer rekenen op de individuele celspanningen te weten.

Hij pakt de aparte polen van de balancer zodat hij toch de individuele celspanning kan zien.
Berekenen hoeveel spanning een cel heeft gaat absoluut niet.
Als je een 3s lipo hebt dan wil dat niet zeggen dat alledrie de cellen altijd evenveel spanning hebben. Dus meet je 10.2 volt dan wil dat niet zeggen dat alledrie de cellen automatisch 3.4 volt zijn. Sommige cellen zullen iets meer hebben en andere iets minder :)

Hij pakt de aparte polen van de balancer zodat hij toch de individuele celspanning kan zien.
Berekenen hoeveel spanning een cel heeft gaat absoluut niet.
Als je een 3s lipo hebt dan wil dat niet zeggen dat alledrie de cellen altijd evenveel spanning hebben. Dus meet je 10.2 volt dan wil dat niet zeggen dat alledrie de cellen automatisch 3.4 volt zijn. Sommige cellen zullen iets meer hebben en andere iets minder :)

Het klopt wel!
Voorbeeld: 1 pen op de massa en met de andere loop je de pinnen op de balanceerstekker na. Telkens zal de spanning zich verhogen.
Als pin 1 3,7V meet en pin 2 meet 7,5 dan weet je dus dat cel 2 (7,5 - 3,7) 3,8v is!

Ja ok...op die manier wel :)
Ik bedoelde alleen dat je de totale spanning niet zomaar kunt delen door het aantal cellen en dan zeggen dat elke cel zoveel volt heeft.
Maar zoals jij zegt gaat wel. je weet wat elke voorgaande spanning was en dat haal je er dan af.

Back